Amendement : Amendement van de leden Klaver en Slagt-Tichelman over financiering voor de wijkgerichte aanpak van vaccineren
36 600 XVI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2025
Nr. 30
AMENDEMENT VAN LEDEN DE KLAVER EN SLAGT-TICHELMAN
Ontvangen 21 oktober 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 1 Volksgezondheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 10.000 (x € 1.000).
II
In artikel 1 Volksgezondheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 10.000 (x € 1.000).
Toelichting
Sinds 2015 dalen de vaccinatiegraden in Nederland. De vaccinatiegraden liggen onder
de veilige normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van 90–95%. De dalende
vaccinatiegraden hebben als gevolg dat de kans op uitbraken van voorkombare besmettelijke
infectieziekten weer sterk toeneemt. Dit kan zeer ernstige gevolgen hebben voor de
volksgezondheid. Dit jaar zijn er zes baby’s en één volwassene overleden aan de kinkhoest.
De laatste keer dat er zo veel mensen overleden aan kinkhoest, was in 1962. Ook bleek
50% van de kinderen die dit jaar kinkhoest kregen, een ziekenhuisopname nodig te hebben.
Er zijn uitbraken van de mazelen geweest in de regio Eindhoven en in de regio Haaglanden.
Gemeenten, GGD’en en ouders met (jonge) kinderen maken zich ernstige zorgen over deze
ontwikkeling.
De oorzaken van de dalende vaccinatiegraden zijn o.a. dat vaccineren steeds minder
als vanzelfsprekend wordt gezien, de verspreiding van desinformatie over vaccinaties
is toegenomen en het toenemend wantrouwen in de overheid. Er zijn grote regionale
verschillen in vaccinatiegraden, waarbij met name de grootste daling in de vier grote
steden heeft plaatsgevonden. De vier grote steden hebben recent de vaccinatiegraden
op wijkniveau gepubliceerd. Hierbij wordt zichtbaar dat er grote verschillen tussen
de wijken zijn en een vaccinatiekloof tussen de rijkere en armere delen van een stad
ontstaat. Niettemin hebben de vier steden als geheel te maken hebben met een flink
lagere vaccinatiegraad.
Wij willen gemeenten ondersteunen om deze vaccinatiekloof te dichten door financiering
vrij te maken voor het inzetten, intensiveren en uitbreiden van de fijnmazige wijkgerichte
aanpak. Deze aanpak is effectief gebleken voor het verhogen van de RVP-vaccinatiegraden.
Met deze aanpak bereiken gemeenten meer (kwetsbare) groepen inwoners die vragen of
twijfels hebben over vaccineren. Voor het duurzaam verhogen van de RVP-vaccinatiegraden
in de vier grote steden en andere stedelijke gebieden in de regio is er structureel
geld nodig. Gemeenten krijgen nu alleen voor basiszaken rondom de uitvoering van het
RVP – zoals het uitnodigen en het daadwerkelijk vaccineren – financiering vanuit het
gemeentefonds. De extra inspanningen die lokaal noodzakelijk zijn voor het verhogen
van de vaccinatiegraden, zijn volledig voor eigen rekening van gemeenten.
Voor de vier grote steden is 5 miljoen euro nodig om deze aanpak uit te breiden en
te intensiveren. Daarnaast willen wij nog 5 miljoen euro budget vrijmaken voor het
inzetten van een vergelijkbare fijnmazige en wijkgerichte aanpak in stedelijke gebieden
met soortgelijke vaccinatieproblematiek. Dekking voor dit amendement wordt gevonden
in de beleidsmatig gereserveerde middelen op artikel 1 van de begrotingsstaten van
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en sport voor het jaar 2025.
Klaver Slagt-Tichelman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Jesse Klaver, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Elke Slagt-Tichelman, Tweede Kamerlid