Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de jaarvergadering van het IMF 2024 (Kamerstuk 26643-298)
2024D39062 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Financiën heeft op 17 oktober 2024 enkele vragen en opmerkingen
aan de Minister van Financiën voorgelegd over onder meer zijn brief inzake de agenda
voor de jaarvergadering van het IMF 2024 (Kamerstuk 26 234, nr. 298).
De voorzitter van de commissie,
Nijhof-Leeuw
Adjunct-griffier van de commissie,
Van der Steur
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
De leden van de PVV-, de VVD- en de NSC-fracties hebben kennisgenomen van de geagendeerde
stukken voor het schriftelijk overleg IMF en hebben daarover vragen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben, naar aanleiding van het onderdeel Oekraïne in
punt 2 van de geannoteerde agenda voor de inzet van het Koninkrijk der Nederlanden
tijdens de vergadering van het Internationaal Monetair en Financieel Comité (IMFC)
en de Coalitie van Ministers van Financiën voor Klimaatactie (CFMA) van 21 – 26 oktober
2024, geconstateerd dat het steunprogramma van het Internationaal Monetair Fonds (IMF)
voor Oekraïne tot 2027 maar liefst 115 miljard dollar oplevert. Dit is één van de
vele multilaterale steunprogramma’s waar Nederland aan meewerkt. Ook stuurt Nederland
veel geld naar Oekraïne sinds het begin van de oorlog. De leden van de PVV-fractie
merken dat er door de vele geldstromen, zowel direct als indirect, onduidelijkheid
ontstaat over de exacte hoeveelheid geld, inclusief garantstellingen, die Nederland
bijdraagt aan de oorlog in Oekraïne.
Deze leden zouden graag een overzicht willen ontvangen van alle leningen, garantstellingen
en giften die Nederland (zowel direct als indirect, materieel als immaterieel) tot
nu toe heeft verstrekt ten behoeve van Oekraïne, en waarbij aangeven wordt welk deel
van de Nederlandse bijdragen via internationale organisaties is gealloceerd aan Oekraïense
steun.
Deze leden zien dan ook graag een uitsplitsing van het totaalbedrag, het soort steun
en de verdeling tussen directe bilaterale hulp en steun via internationale samenwerkingsverbanden.
De leden van de PVV-fractie merken op dat een belangrijk doel van het IMF-programma
is om Oekraïne klaar te stomen voor lidmaatschap van de Europese Unie. Dit is ook
terug te lezen in het IMF Country Report No. 23/248 «First review under the extended
arrangement under the extended Fund Facility». De leden van de PVV spreken de vrees
uit dat dit ten koste kan gaan van de gewone Europese burgers. Het laatste wat deze
leden willen is dat de schulden van Oekraïne uiteindelijk op de schouders van de Nederlandse
en Europese belastingbetalers terechtkomen.
De leden van de PVV-fractie zouden graag willen weten wat de financiële consequenties
zijn met betrekking tot de toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie, zowel op
de korte als lange termijn, en in welke mate dit gevolgen heeft voor de Nederlandse
bijdrage aan de begroting en eventuele economische impact op nationaal niveau.
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie lezen dat het IMF constateert dat de mondiale economie
een «zachte landing» heeft gemaakt na geopolitieke economische schokken door de coronapandemie,
de oorlog in Oekraïne, de daaropvolgende inflatie, en inflatie van energieprijzen
naar aanleiding van onrust in het Midden-Oosten. Het IMF wijst op lage potentiële
groei en ziet risico’s van een langere periode van hoge inflatie, hoge schuldniveaus
en afname van de schuldhoudbaarheid en geo-economische fragmentatie.
Begrotingsbuffers zijn uitgeput, met verminderde beleidsruimte en nog hogere schuldniveaus
tot gevolg.
De leden van de VVD-fractie willen weten hoe de Minister dit wil tegengaan, door het
IMF, door de EU en in Nederland zelf. Het kabinet wil immers juist inzetten op het
verminderen van de strategische afhankelijkheden, in samenwerking met de EU.
Argentinië is de grootste debiteur van het IMF en kampt met een verwachte krimp van
3,5%. Het IMF heeft Argentinië al vaker moeten redden. De leden van de VVD-fractie
willen weten hoe succesvol het huidige IMF-programma is, aangezien Argentinië keer
op keer weer in de problemen komt.
Deze leden hebben daarnaast vragen over de herziening van het IMF-rentebeleid. Grote
programmalanden als Argentinië en Oekraïne betalen door surcharges fors hogere bedragen
aan het IMF. De rente-inkomsten uit deze surcharges worden gebruikt om de reserves
van het IMF op te bouwen. Het kabinet vindt aanpassing acceptabel mits IMF-programma’s
betaalbaar blijven en reserves voldoende hoog blijven. De leden van de VVD-fractie
vinden de situatie voor Oekraïne wezenlijk anders dan Argentinië, nu in Oekraïne de
problematiek evident niet zelf veroorzaakt is. Hoe komt dit tot uiting in het nieuwe
rentebeleid? Dit mede in het licht dat Oekraïne indrukwekkende resultaten laat zien
in het kader van de IMF-programma’s en Argentinië wederom in de problemen is gekomen.
Lage inkomenslanden worden hard geraakt door de schuldenproblematiek, meer dan 50%
kampt met of heeft een hoog risico op onhoudbare schulden. De leden van de VVD-fractie
vinden dan ook dat vooral ingezet moet worden op het verbeteren van de binnenlandse
belastinginning. Voor de leden van de VVD-fractie is duidelijk dat het IMF geen leningen
kan verschaffen bij een onhoudbare overheidsschuld. Ook bij het Poverty Reduction
and Growth Fund (PRGT) moet ingezet worden op verbetering van de belastinginning,
afbouw van schulden en het versterken van het groeivermogen. Er moet daarnaast worden
ingezet op een zelfvoorzienend financieringsmodel. Hoe gaat de Minister hiervoor zorgen?
Als het gaat om de Coalitie voor Ministers van Financiën voor Klimaatactie willen
de leden van de VVD-fractie de Minister vragen tijdens de bijeenkomst ook aandacht
te vragen voor de betaalbaarheid en haalbaarheid en dus voor de gevolgen voor gewone
mensen en voor de concurrentiepositie van bedrijven. Het rapport-Draghi heeft niet
voor niets geconstateerd dat de energieprijzen en de energiebelasting in de EU te
hoog zijn om op termijn voldoende concurrerend te kunnen zijn als EU. Is de Minister
bereid dit te doen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan de terugkoppeling in het verslag
van de vergadering worden opgenomen?
De leden van de VVD-fractie lezen dat in de evaluatie van de Resilience en Sustainability
Trust (RST) het IMF stelt dat landen die een RST-programma aanvragen sterk verschillen
in de mate waarin ze klimaatbeleid voeren. Dit maakt het lastig om het gebruik van
het geld vast te stellen en te vergelijken. De leden van de VVD-fractie willen weten
hoe het IMF daadwerkelijk kan vaststellen dat het geld van de lening gebruikt wordt
om de weerbaarheid tegen klimaatverandering te verbeteren, in plaats van voor andere
zaken. De leden van de VVD-fractie willen de huidige focus van het programma niet
verbreden naar andere doeleinden.
Het akkoord over de 16e quotaherziening omvat een verhoging met 50% van de permanente quotamiddelen van het
IMF en het verlagen van tijdelijke leenovereenkomsten. De leencapaciteit van het IMF
blijft hierdoor gelijk. Nederland heeft een relatief groot aandeel in tijdelijke leenovereenkomsten,
hierdoor daalt de totale bijdrage van Nederland aan het IMF. De leden van de VVD-fractie
willen allereerst weten wat het IMF gaat doen nu het permanent kapitaal van het IMF
met 50% zal worden verhoogd. Hoe kan gevolgd worden dat het effectief en efficiënt
is wat het IMF doet?
De leden van de VVD-fractie willen geen quotaformule op basis van BBP voor de 17e quotaherziening. Dit is nadelig voor middelgrote, open economieën zoals Nederland.
De Verenigde Staten willen dit wel. Hoe gaat de Minister dat voorkomen? Wie zijn de
bondgenoten van Nederland? Opties voor de 17e quotaherziening worden vóór medio 2025 onderzocht. Hoe wordt de Tweede Kamer daarover
op de hoogte gehouden?
De leden van de VVD-fractie willen benadrukken dat ze de aanhoudend hoge inflatie
zorgelijk vinden, vooral vanwege de gevolgen voor de portemonnee van mensen thuis.
Het IMF geeft aan dat de inflatie in Westerse economieën hardnekkig is, vooral in
de dienstensector. 17 oktober 2024 kondigt de ECB naar verwachting een nieuwe renteverlaging
aan. Kan de Minister daarop reflecteren? Wat zijn daarvan de gevolgen?
Vragen en opmerkingen van de leden van de NSC-fractie
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de agenda
van de IMF-jaarvergadering van 21 tot 26 oktober 2024. Betekent dit dat we de Minister
van Financiën zes volle dagen zullen moeten missen in Nederland? Dat zouden de leden
van de NSC-fractie betreuren want als de kat van huis is, dansen de muizen. Tenslotte
wordt er meer dan een miljard euro per dag uitgegeven door de Rijksoverheid. Gaat
dat wel goed als de Minister zo lang van huis is? Klopt het dat ook de heer Knot aanwezig
is bij de IMFC-vergadering namens DNB?
De leden van de NSC-fractie merken op dat de beslisnota bij de geannoteerde agenda
voor de jaarvergadering geen uitsluitsel geeft over wat er besloten is in de Rijksministerraad
van 4 oktober 2024. Kan de Minister dit toelichten? Waarom wordt de IMF-inzet eigenlijk
besloten in de Rijksministerraad, dus samen met de gevolmachtigde Ministers van de
drie andere landen in het Koninkrijk?
De leden van de NSC-fractie merken op dat de kernvraag is hoeveel geld de Minister
gaat toezeggen aan nieuwe garanties en leningen. De beslisnota van de Minister is
hier niet glashelder over. Evenmin over de garanties en leningen die de Minister van
BHO gaat toezeggen. Is dit meer of minder dan in vorige jaren? Wat zijn de wezenlijke
verschillen?
Is de zachte landing na de hoge inflatieschok overal ter wereld een feit, zo vragen
de leden van de NSC-fractie. Is de lage economische groei door een langzame ontwikkeling
van de arbeidsproductiviteit ook een mondiaal verschijnsel? De last mile in de verlaging
van de inflatie wordt door de Minister «een uitdaging« genoemd. Maar zowel in de VS
als in de EU wordt de beleidsrente alweer verlaagd. Klopt het dat de centrale banken
er dus vanuit gaan dat de inflatie toch wel weer onder de 2% terecht zal komen? Klopt
het dat tijdelijke lage groei nu eenmaal hoort bij een periode van hoge inflatie en
hoge rentestanden?
De leden van de NSC-fractie vragen voorts hoe het komt dat de economische groei in
de eurozone (0,9%) zoveel lager is dan gemiddeld in de wereld (3,2%). Is deze 3,2%
groei er dankzij intensieve groei of extensieve groei? Klopt het dat er in principe
niets mis is met extensieve groei? Klopt het dat in de VS er 2,6% groei zal zijn,
o.a. door een expansief begrotingsbeleid?
Hoe komt het dat de productiviteitsgroei wereldwijd afvlakt?
Is er daadwerkelijk sprake van economische fragmentatie? Immers, de wereldhandel blijft
toch alsmaar groeien? Is er ook sprake van fragmentatie als alle handelstransacties
die vanwege sancties onder de radar blijven, ook worden meegenomen?
De leden van de NSC-fractie vragen voorts wat de Coalition of Finance Ministers for
Climate Action precies gaat bespreken. En hoe gaat datgene wat zij bespreken weer
landen in de COP29? Klopt het dat Nederland samen met Indonesië de IMFC voorzit? Lopen
de belangen van Nederland en Indonesië wel gelijk op? Indonesië produceert toch veel
palmolie?
Internationale solidariteit met landen verder weg blijft een belangrijk punt voor
de leden van de NSC-fractie, zo merken zij op. Klopt het dat het Poverty Reduction
and Growth Trust (PRGT) gewoon intact blijft?
De leden van de NSC-fractie vragen op welke manier het IMF kan bijdragen aan het bestrijden
van de Russische agressieoorlog in Oekraïne en het conflict in het Midden-Oosten?
Waarom vraagt het IMF fors hogere rentes (surcharges) aan Oekraïne? Dit is toch geen
hulp maar juist het tegenovergestelde?
Op welke manier kan het IMF een bijdrage leveren aan de klimaatveranderingen en de
lage productiviteitsgroei? Welke rol kan AI spelen in het verhogen van de productiviteitsgroei?
De leden van de NSC-fractie vragen of het IMF nog steeds uitgaat van een inflatiedoelstelling
van 4% per jaar. Waarom verschilt deze doelstelling van het IMF met die van de ECB
en de Fed met 2%? Of zijn deze inflatiedoelstellingen in grote mate arbitrair?
Klopt het dat er geen vast verband is tussen inflatie en groei? Klopt het dat bijvoorbeeld
de Turkse economie een inflatie heeft van 60 tot 70%, maar dat de economie toch groeit
met 4 tot 5% per jaar? Klopt het dat de economie van Israël in de jaren ’80 een inflatie
had van 500% per jaar, maar toch gewoon doorgroeide?
Tegelijkertijd is bekend, zo merken de leden van de NSC-fractie op, dat deflatie schadelijk
kan zijn voor de economie, vanwege de prikkel om af te wachten tot de prijzen nog
lager worden. Vandaar ook het programma van 2015 en latere jaren om obligaties op
te kopen door de ECB (QE) en eerder de Fed. Want in 2015 en 2016 zat de Europese economie
tegen deflatie aan. Hoe wordt door beleidsmakers het optimale niveau van inflatie
vastgesteld?
De leden van de NSC-fractie vragen wat in de optiek van het IMF een afdoende begrotingsbuffer
is die bestand is tegen toekomstige schokken.
Ook vragen zij welke problemen China in de vastgoedsector ervaart. Klopt het dat China
90.000 woningen teveel heeft gebouwd en sommige woonblokken aan het slopen is? Op
welke manier zal dit doorwerken naar de wereldeconomie?
Klopt dat de Argentijnse economie dit jaar krimpt met 3,5%? In hoeverre heeft dit
te maken met het beleid van de nieuwe president Milei?
Klopt het, zo vragen de leden van de NSC-fractie, dat IMF-programma’s op de korte
termijn bijna altijd leiden tot recessies en meer werkloosheid? Was dit ook de reden
van de massawerkloosheid en economische recessies in Oost-Europa in de jaren 1990
t/m 1993?
Hoe kan het dat de Rusissche economie nog steeds groeit, terwijl er al meer dan tien
sanctiepakketten zijn geweest? Duidt dit erop dat de sancties niet werken en/of ontdoken
worden door Iran en China?
De Oekraïense economie herstelt zich (3% groei in 2024 en 5,5% in 2025). Maar hoeveel
procent is het BBP gedaald in de jaren 2022 en 2023?
De leden van de NSC-fractie hebben nog enkele vragen.
Waarom was er in de Voorjaarsvergadering van het IMF geen overeenstemming over de
slotverklaring?
In de IMF Voorjaarsvergadering zegde Nederland een bijdrage toe aan de Resilience
en Sustainability Trust (RST) van 2,1 miljard euro. Zijn dit leningen of subsidies?
Is deze vorm van ontwikkelingssamenwerking via het RST, of anderszins via het IMF
en de Wereldbank effectiever of minder effectief dan de traditionele ontwikkelingssamenwerking?
Heeft de Coalition of Finance Ministers for Climate Action nog een eigen inbreng voor
de VN Klimaatconferentie COP29?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.M. Nijhof-Leeuw, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
R.A. van der Steur, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.