Schriftelijke vragen : Het bericht dat stokoude, slecht verzekerde tankers met Russische olie meermaals per dag langs de Nederlandse kust varen
Vragen van de leden Boswijk (CDA) en Paternotte (D66) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken, voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat stokoude, slecht verzekerde tankers met Russische olie meermaals per dag langs de Nederlandse kust varen (ingezonden 16 oktober 2024).
Vraag 1
Herkent u het beeld dat stokoude, slecht verzekerde olietankers van de Russische schaduwvloot
afgelopen half jaar ruim 400 keer langs de Nederlandse kust zijn gepasseerd?1
2
Vraag 2
Wat is uw reactie op de stelling dat het niet de vraag is of, maar wanneer er een
milieuramp zal plaatsvinden, aangezien het hier om veelal oude en slecht onderhouden
schepen gaat?
Vraag 3
Ziet u het risico dat dergelijke schepen door Rusland ook gebruikt kunnen worden als
wapen, zoals de Rus Vladimir Milov in het artikel claimt?
Vraag 4
Klopt het dat als er een milieuramp plaatsvindt waarbij het betrokken schip slecht
verzekerd is en het onduidelijk is wie de eigenaar van het schip is, de kosten daarvan
op het bord komen van het land in wiens wateren het ongeluk plaatsvindt?
Vraag 5
Is er een juridische mogelijkheid om olietankers van slechte staat die gevaarlijk
zijn voor mens en milieu en die mogelijk niet of slecht verzekerd zijn te weren uit
internationale wateren?
Vraag 6
Kunt u aangeven hoe effectief volgens u het laatste sanctiepakket is, waarbij 27 individuele
schepen op de Europese sanctielijst zijn geplaatst?
Vraag 7
Is bij u de lijst bekend van de Kiev School of Economics Institute van alle tankers
die zonder adequate verzekering Russische olie vervoeren? Zo ja, kunt u een inschatting
geven hoe betrouwbaar deze lijst volgens u is?
Vraag 8
Klopt het dat momenteel wordt gewerkt aan verdere uitbreiding van de lijst van gesanctioneerde
schaduwvlootschepen? Zo ja, bent u bereid om te bevorderen dat alle schepen die op
de lijst van de Kiev School of Economics Institute staan worden toegevoegd aan deze
lijst?
Vraag 9
Deelt u de observatie dat een groot gedeelte van de olie die door deze schepen vervoerd
wordt, geraffineerd wordt in Turkije, waarna het als verwerkte brandstof terug wordt
verkocht aan (onder andere) Nederland? Herkent u zich in de observatie dat dit effectief
neerkomt op witwassen?3
Vraag 10
Deelt u de zorg dat als u noch in staat bent de doorvaart van deze slechte tankers,
noch de aankoop van witgewassen Russische brandstof een halt toe te roepen, de huidige
sanctiemaatregelen ontoereikend zijn? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken hoe in een
15e sanctieregime aan beide praktijken een einde kan worden gebracht? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 11
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor het tweeminutendebat
sancties beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Derk Boswijk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.