Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid De Hoop over het bericht dat Eurostar mogelijk in de loop van 2025 de verbindingen tussen Nederland en Brussel/Parijs en Nederland en Londen opschort
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat Eurostar mogelijk in de loop van 2025 de verbindingen tussen Nederland en Brussel/Parijs en Nederland en Londen opschort (ingezonden 25 september 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 8 oktober
2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat Eurostar mogelijk in de loop van 2025 de
verbindingen tussen Nederland en Brussel/Parijs en Nederland en Londen opschort?1
Antwoord 1
Ja, daar heb ik kennis van genomen.
Vraag 2
Deelt u de zorgen over de continuïteit van deze belangrijke internationale treinverbindingen?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De rechtstreekse treinen naar Londen en Parijs zijn voor Nederland belangrijke verbindingen.
Het ministerie is daarom ook continu in gesprek om deze verbindingen voor Nederland
te behouden en te verbeteren. Het signaal van de CEO van Eurostar over de werkzaamheden
op Amsterdam Centraal wordt herkend, maar tegelijkertijd zijn de consequenties op
het treinverkeer nog niet helemaal duidelijk. ProRail en de vervoerders werken nog
aan de dienstregeling voor de tweede helft van 2025 voor dit station. Dit najaar is
meer duidelijk in hoeverre de werkzaamheden impact hebben op de dienstregeling.
Vraag 3
Klopt het dat de verbouwing van Amsterdam Centraal dusdanig vertraging oploopt dat
de herstart van de Eurostar naar Londen nog allerminst zeker is? Zo ja, hoe komt dit?
Zo nee, kunt u verklaren waar de onduidelijkheid vandaan komt?
Antwoord 3
Nee, dat klopt niet. Op dit moment is de planning nog steeds dat vanaf januari volgend
jaar er weer rechtstreeks beveiligd vertrek naar Londen kan plaatsvinden. Zie verder
antwoord 5.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het van groot belang is dat de Eurostar trein naar Londen zo
snel als mogelijk weer vanaf Amsterdam Centraal kan vertrekken? Wat is hier concreet
voor nodig om dit te bewerkstelligen en wat gaat u hieraan doen?
Antwoord 4
Voor het ministerie is het van belang dat de rechtstreekse beveiligde verbinding naar
Londen weer vanaf januari kan vertrekken. Hierover zijn met Eurostar, NS en ProRail
vorig jaar afspraken gemaakt, die nog steeds van kracht zijn. De werkzaamheden lopen
vooralsnog op schema waardoor de direct beveiligde verbinding over een aantal maanden
weer hervat kan worden.
Vraag 5
Klopt het dat er door de verbouwing van Amsterdam Centraal en de hieraan gekoppelde
capaciteitsverdeling ook problemen zijn voor de Eurostar naar Parijs? Welke capaciteitsproblemen
zijn er concreet?
Antwoord 5
Een verbouwing van een station vraagt ook heel vaak spoor- of perroncapaciteit. Zeker
bij zo’n complexe verbouwing als nu op Amsterdam Centraal, waarbij het door ruimtegebrek
niet mogelijk is om tijdelijk extra sporen aan te leggen. Deze zomer zijn de eerste
grootschalige werkzaamheden gestart. Tijdens de verbouwing monitoren en evalueren
ProRail en de aannemers constant hoe zij de werkzaamheden zo goed en veilig mogelijk
kunnen uitvoeren. Daaruit blijkt dat er op de perrons meer ruimte nodig is dan eerder
voorzien. ProRail werkt met de vervoerders nog aan de dienstregeling voor de tweede
helft van 2025 voor dit station. Dit najaar is meer duidelijk in hoeverre de werkzaamheden
impact hebben op de dienstregeling.
Vraag 6
Op welke wijze kunnen de capaciteitsproblemen zo spoedig mogelijk opgelost worden?
Welke oplossingsrichtingen ziet u concreet en wat is uw inzet hierbij?
Antwoord 6
Als er minder ruimte beschikbaar is, moet altijd goed gekeken worden hoe deze goed
verdeeld kan worden. De gesprekken hierover lopen constructief, waarbij er vertrouwen
is dat de vervoerders en ProRail er in gezamenlijkheid uit komen. Dit najaar is meer
duidelijk over de impact van de werkzaamheden op de dienstregeling.
Vraag 7
Deelt u de zorgen over de snelheidsbeperkingen op de HSL? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ja, de zorgen over de snelheidsbeperkingen op de HSL worden gedeeld. Infraspeed en
ProRail werken hard om de snelheid zo snel mogelijk te verhogen. Daarnaast wordt er
gewerkt aan een structurele oplossing, zodat de reizigers hier in de toekomst geen
last meer van hebben.
Vraag 8
Wat zijn de concrete gevolgen van deze snelheidsbeperkingen voor de dienstregeling
van de Eurostar?
Antwoord 8
Sinds de recente aanscherping van de tijdelijke snelheidsbeperkingen op de HSL is
de extra reistijd voor Eurostar per trein nu circa 5 tot 10 minuten. Deze extra reistijd
is deels verwerkt in een aangepaste dienstregeling. De extra reistijd leidt ook tot
een minder betrouwbare dienstregeling, omdat er minder speling is om andere vertragingen
op te vangen.
Vraag 9
Wat is de actuele stand van zaken met betrekking tot het herstel van de HSL? Kunt
u hierbij ook een geactualiseerde planning geven van het herstel?
Antwoord 9
Infraspeed en ProRail werken intensief samen om de snelheid op de viaducten op de
HSL – waar nu een snelheid van 80 km/u geldt – zo spoedig mogelijk te verhogen naar
120 km/u. In een recent overleg, op voorspraak van ProRail, hebben Infraspeed en de
aandeelhouders van Infraspeed, BAM en Siemens, allen uitgesproken zich maximaal in
te spannen om de werkzaamheden voor 15 december aanstaande af te ronden. Wel is daarbij
aangegeven dat onder andere resultaten van lopende betoninspecties een aanzienlijk
risico vormen voor het behalen van deze deadline. Als deze deadline niet gehaald wordt,
heeft dat impact op de dienstregeling in 2025.
Vraag 10
Kunt u een uitsluiten dat (gedoe over) financiële aspecten van het herstel van de
HSL, het herstel van de HSL vertragen?
Antwoord 10
De herstelkosten van de HSL worden in eerste instantie door de Staat gefinancierd.
Hiervoor zijn momenteel nog geen middelen beschikbaar. Als de kosten duidelijk zijn
kan, kan de dekking bezien worden.
Vraag 11
Is de instandhouding van de spoorinfrastructuur en het verbeteren van het internationaal
treinverkeer voor u de komende periode topprioriteit? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Ja, dit zijn beide prioriteiten van deze regering die ook in het Regeerprogramma opgenomen
staan.
Vraag 12
Wat gaat u concreet doen om te voorkomen dat Nederland haar cruciale internationale
treinverbindingen met Parijs en Londen verliest?
Antwoord 12
IenW, NS, ProRail en Eurostar blijven in gesprek om het gezamenlijke doel en gezamenlijke
afspraken te halen en na te komen. Dit heeft de volle aandacht.
Vraag 13
Kunt u bovenstaande vragen afzonderlijk van elkaar en voorafgaand aan de begrotingsbehandeling
IenW beantwoorden?
Antwoord 13
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.