Schriftelijke vragen : Het onder druk zetten van ambtenaren
Vragen van het lid Chakor (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het onder druk zetten van ambtenaren (ingezonden 7 oktober 2024).
Vraag 1
Kent u het bericht «Hoe PVV’er Barry Madlener in zijn eerste weken als Minister van
Infrastructuur de voorgenomen krimp van Schiphol terug liet draaien»?1
Vraag 2
Is het waar dat ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door
hun Minister onder druk zijn gezet om specifieke informatie van Schiphol en KLM te
gebruiken bij berekeningen voor het maximale aantal vliegbewegingen, ondanks hun zorgen
over de juistheid daarvan? Zo ja, hoe oordeelt u over het onder druk zetten van ambtenaren
door een Minister? Zo nee, wat is er dan niet waar?
Vraag 3
Deelt u de mening dat de ambtelijke integriteit en de onafhankelijkheid niet gewaarborgd
kunnen worden als ambtenaren onder druk worden gezet om specifieke informatie van
niet onafhankelijke belanghebbenden over te nemen? Zo ja, hoe kan de ambtelijke integriteit
en de onafhankelijkheid van ambtenaren wel gewaarborgd worden? Wat is hierin uw rol?
Zo nee, waarom deelt u die mening niet?
Vraag 4
Hoe gaat u waarborgen dat bij toekomstige gevoelige dossiers een cultuur van tegenspraak
mogelijk blijft?
Vraag 5
Welke maatregelen neemt u om te voorkomen dat er in de toekomst beleidswijzigingen
worden doorgevoerd zonder het volgen van de juiste participatieprocedures en het betrekken
van alle relevante belanghebbenden, in overeenstemming met de principes van goed bestuur?
Vraag 6
Deelt u de mening dat er geen sprake is van een betrouwbare overheid en goed bestuur
als Ministers onder druk van externe partijen die daar belang bij hebben tegen objectieve
adviezen van hun ambtenaren in eigenstandig bestaand beleid aanpassen? Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het om het vertrouwen van Nederlanders terug te kunnen winnen
dat alleen met een betrouwbare overheid en goed bestuur dit kan en dat dat betekent
medeoverheden vroegtijdig worden betrokken bij voorbereiding van beleid en van wetgeving,
dat afspraken worden nagekomen en dat het overheidsbeleid stabiel en voorspelbaar
is? Zo ja, hoe verhoudt zich dat dan tot de in het berichtgenoemde recente besluitvorming
rondom het maximaal aantal vliegbewegingen op Schiphol? Zo nee, waarom deelt u die
mening niet?
Vraag 8
Kunt u de in het bericht genoemde besluitvorming rondom het maximaal aantal vliegbewegingen
op Schiphol onafhankelijk laten toetsen op hoe die besluitvorming tot stand gekomen
is? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Glimina Chakor, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.