Schriftelijke vragen : Het beperken van de beloofde krimp van Schiphol
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het beperken van de beloofde krimp van Schiphol (ingezonden 26 september 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het interview met dhr. Brouns (cfo van KLM) in Het Financieele
Dagblad?1
Vraag 2
Wat zijn de consequenties van de latere levering van de nieuwe toestellen voor de
geluidsproductieplafonds van Schiphol, bij een verder ongewijzigde operatie? Deelt
u de mening dat de consequentie van achterblijvende resultaten op de hinderbeperkende
maatregelen moet zijn dat er minder vluchten worden toegestaan?
Vraag 3
Hoeveel meer geluidsbelasting dan wel latere reductie van geluidsbelasting in afwachting
van nieuwe toestellen, is volgens u aanvaardbaar? Is het wederom gedogen van overschrijdingen
in afwachting van stillere toestellen in de toekomst in lijn met de uitspraak van
de rechter en in lijn met de passage in het regeerprogramma over herstel van de rechtspositie
van omwonenden?
Vraag 4
Kunt u aangeven bij welke partij het risico behoort te liggen als een leverancier
nieuwe toestellen te laat levert met een hogere geluidsbelasting voor de omwonenden
als gevolg? Bent u het ermee eens dat het risico en de gevolgen van het risico van
late leveringen door Airbus niet bij de omwonenden van Schiphol neergelegd kunnen
worden?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het hier gaat om een maatregel die door de luchtvaartsector
zelf is ingebracht in de balanced approach en dat uitgestelde levering een bedrijfsrisico
is dat hoort het runnen van een luchtvaartmaatschappij?
Vraag 6
Kan KLM en/of Schiphol gekort worden in het aantal vluchten om zo toch onder de afgesproken
geluidsplafonds te blijven?
Vraag 7
Hoe gaat u beoordelen of een toestel valt onder de autonome of onder de bovengemiddeld
snelle vlootvernieuwing?
Vraag 8
Kunt u aangeven voor welke perioden er bovengemiddelde en ondergemiddelde vlootvernieuwing
wordt verwacht? Op welke wijze gaat u in de balanced approach én in het Actieplan
omgevingslawaai Schiphol 2024–2029 om met perioden van ondergemiddeld langzame vlootvernieuwing?
Vraag 9
Welke consequenties zijn er verbonden aan het niet, te laat of onvoldoende nakomen
of minder effectief blijken van maatregelen die de sector moet uitvoeren?
Vraag 10
Klopt het dat u convenanten gaat sluiten met KLM? Hoe gaat u de convenanten handhaven?
Bent u bekend met de rapporten van voormalig staatsagent dhr. Kremers waarin hij laat
zien dat KLM veel voorwaarden niet heeft nageleefd die aan het gerichte corona-steunpakket
waren verbonden?
Vraag 11
Bent u bereid om deze schriftelijke vragen te beantwoorden voor het commissiedebat
Luchtvaart op 24 oktober 2024?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.