Lijst van vragen : 36600-VII Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025
2024D34704 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek
van het wetsvoorstel inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025, heeft de eer
als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen in de vorm van een lijst van
vragen.
De voorzitter van de commissie,
De Vree
Adjunct-griffier van de commissie,
Van der Haas
Nr
Vraag
1
Kunt u zo specifiek mogelijk inzichtelijk maken hoeveel geld er op het Ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wordt uitgegeven aan diversiteits-
en inclusiebeleid, cursussen, werving en selectie, trainingen en colleges, etc.?
2
Was het vaststellen van het regeerprogramma een besluit van de ministerraad? Zo ja,
kunnen alle onderliggende juridische adviezen die ten grondslag liggen aan het regeerprogramma
met de Kamer worden gedeeld conform de Beleidslijn actieve openbaarmaking nota's?
Zo nee, waarom kan dit niet?
3
Wat is de stand van zaken omtrent de inwerkingtreding van de rijksbrede klachtencommissie
ongewenste omgangsvormen? Zijn er kosten gemoeid met de inwerkingtreding en zo ja,
zijn deze middelen op tijd beschikbaar, mocht de klachtencommissie eerder starten,
zoals verzocht in de motie van de leden Rajkowski en Van Baarle (Kamerstuk 30 950, nr. 417)?
4
Op welke wijze is het Ministerie van BZK betrokken bij het opstellen van de dragende
motivering voor het in werking stellen van artikelen 110 en 111 van de Vreemdelingenwet?
5
Wat zijn de resultaten van het door de Commissie toezicht financiering politieke partijen
(Ctfpp) c.q. het Ministerie van BZK uitgevoerde onderzoek naar donaties (in natura)
van Remarkable aan BBB?
6
Wat is, per ministerie, de voortgang op de doelstelling om minder ambtenaren en externe
inhuur in dienst te hebben met een taakstelling van 22 procent kostenreductie?
7
Hoeveel fte is er per ministerie nieuw in dienst gekomen, uitgesplist naar functiecategorie,
sinds het openbaar maken van het hoofdlijnenakkoord?
8
Welke kerntaken gaat de rijksoverheid afstoten als gevolg van de ambitie om de de
kosten van het ambtenarenapparaat met 22 procent te reduceren?
9
Wat was het totaal aantal dagen Eerste en Tweede Kamerervaring van alle bewindspersonen
tezamen op het moment van beëdiging van het huidige kabinet en dat van Rutte-II, -III
en -IV?
10
Wanneer volgt de in het regeerprogramma aangekondigde meerjarenagenda voor de preventie
en aanpak van alle vormen van discriminatie en racisme en hoe wordt de betrokkenheid
van het parlement hierbij geborgd?
11
Kunt u aangeven hoe de bestendiging van de aanpak van alle vormen van
discriminatie en racisme bij de politie door het Expertisecentrum Aanpak Discriminatie-Politie
(ECAD-P) structureel te financieren vorm krijgt en hoeveel middelen hiervoor worden
uitgetrokken in vergelijking met de voorgaande jaren?
12
Kan in een overzicht worden aangegeven op welke manier van de Kiesraad een Kiesautoriteit
wordt gemaakt? Welke bevoegdheden vallen onder deze Kiesautoriteit en zal deze ook
de bevoegdheid krijgen om verkiezingsgeschillen te beslechten?
13
Kan de regering een analyse geven van de verschillende vormen van burgerparticipatie
die de afgelopen vijf jaar zijn uitgeprobeerd en wat het succes van die vormen is
geweest? Zijn er naast de huidige initiatieven op het gebied van burgerparticipatie
nog initiatieven in voorbereidingen?
14
Wanneer wordt het Wetsvoorstel versterking waarborgfunctie Awb ingediend?
15
Kan er een tijdlijn/overzicht komen van de wijze waarop het ministerie hardheden in
wetgeving zal opsporen, openbaar maken en aanpakken? Welke plannen zijn al in ontwikkelingen
en welke plannen moeten nog ontwikkeld worden?
16
Welke concrete doelstellingen zijn er bij het ministerie voor het opsporen, openbaar
maken en aanpakken van hardheden?
17
Met welke specifieke regio’s aan de randen van het land gaat u een gebiedsgerichte
aanpak ontwikkelen?
18
Hoe ligt de bevoegdheidsverdeling tussen het Rijk en de regio’s waarmee een gebiedsgerichte
aanpak wordt ontwikkeld? Hoe zorgt u ervoor dat de regio’s concrete zeggenschap hebben
over de wijze waarop deze gebiedsgerichte aanpak wordt vormgegeven?
19
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het parlement meer betrokken wordt bij het opstellen
of wijzigingen van verdragen?
20
Hoe gaat u ervoor zorgen dat Woo-verzoeken op centraal en decentraal niveau binnen
de wettelijke termijn en naar tevredenheid van de Woo-verzoeker worden afgehandeld?
21
Wat is de reden van de schommelingen in de begroting voor de post «Bestuur en regio»
tussen 2023–2028?
22
Hoe typeert u het karakter van een extraparlementair kabinet en op welke wijze ondersteunt
het handelen van dit kabinet in de afgelopen maanden het karakter van dit kabinet?
23
Wat wordt bedoeld met de «fundamentele omslag in de werkwijze van de Rijksdienst en
de decentrale overheden»?
24
Aan de hand van welke criteria wordt de «fundamentele omslag in de werkwijze van de
Rijksdienst en de decentrale overheden» vormgegegeven?
25
Hoe en aan de hand van welke concrete doelstelling wordt gemeten of de «fundamentele
omslag in de werkwijze van de Rijksdienst en de decentrale overheden» wordt uitgevoerd?
26
Hoe verhoudt het voornemen om in het ambtenarenapparaat te snijden zich tot het andere
voornemen tot een dienstbaardere houding van de overheid te komen?
27
Bij de internetconsultatie deed het Juridisch Loket de oproep dat een dienstbare overheid
vraagt meer dan een wetswijziging, namelijk het investeren in de verandering die nodig
is. Hoe bent u voornemens dit te gaan doen?
28
Kunt u aangeven welke Greco-aanbevelingen er zijn en per aanbeveling opnoemen welke
u niet/wel gaat implementeren en op welke termijn?
29
Op welke termijn komt er een voorstel ter verzelfstandiging van de Afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State?
30
Valt toegang tot het recht ook onder de voorzieningen in «Elke regio telt»?
31
Hoe kijkt u, in het licht van ambitie om de rechtsstaat te versterken en de oproep
van de staatscommissie rechtsstaat om de taak van het Juridisch Loket te verbreden,
naar de noodzaak van een landelijk dekkend netwerk van eerstelijns rechtshulp?
32
Ziet u eerstelijns rechtshulp ook als een voorziening die past bij de ambities om
de kwaliteit van leven, wonen en werken in de randen van de regio te verbeteren, constaterende
dat de fysieke beschikbaarheid van eerstelijns rechtshulp in dergelijke gebieden beperkt
aanwezig is en dat juist in deze gebieden een grote groep mensen woont waarvoor die
toegang juist van groot belang kan zijn en die gezien het inkomen daarvoor ook in
aanmerking komt?
33
Waarom worden de specifieke uitkeringen niet afgeschaft als het instrument van de
Bijzondere Fondsuitkering (BFU) er als volwaardig alternatief voor in de plaats komt?
34
Worden de specifieke uitkeringen pas afgeschaft op het moment dat het instrument van
de Bijzondere Fondsuitkering (BFU) er als volwaardig alternatief voor de specifieke
uitkering is?
35
Kunt u nader toelichten wat er bedoeld wordt met criminele ondermijning van de democratische
rechtsorde? Wordt hier ook nauw samengewerkt met nationale veiligheidspartners? Zijn
er knelpunten in de samenwerking?
36
Hoe verhoudt de ambitie om de kosten van het ambtenarenapparaat te reduceren met 22
procent zich tot de toename van het aantal Rijksambtenaren met 22 procent tussen 2018
en 2022?
37
Kunt u aangeven waaruit de stijging van het aantal ambtenaren tussen 2018 en 2022
bestond, uitgesplitst naar functiegroep, ministerie/uitvoeringsorganisatie en aard
van het contract?
38
Waar is de budgettaire taakstelling van 22 procent op het ambtelijk apparaat precies
op gebaseerd?
39
Is in beeld gebracht wat de gevolgen zijn van de budgettaire taakstelling van 22 procent?
Welke werkzaamheden worden straks concreet niet meer uitgevoerd?
40
Wat is het precieze proces van de invulling van de budgettaire taakstelling 22 procent?
Op basis van welk kader wordt deze taakstelling per ministerie ingevuld?
41
Kunnen de ambtelijke adviezen die gaan over de budgettaire taakstelling van 22 procent
op de ambtelijke diensten aan de Kamer worden gestuurd?
42
Kan een overzicht gegeven worden per departement van welke onderdelen of uitvoeringsorganisaties
niet bij hoeven te dragen aan de taakstelling van 22 procent op het ambtelijk apparaat?
43
Klopt het dat doordat uitvoeringsorganisaties en bijvoorbeeld defensie uitgezonderd
worden van de taakstelling van 22 procent op het ambtelijk apparaat andere (kern)departementen
meer dan 22 procent moeten bezuinigen? Zo ja, hoe is dit verdeeld?
44
Wordt er in de basisopleiding ambtelijk vakmanschap voor alle Rijksambtenaren ook
extra aandacht geschonken aan de dienstbaarheid van ambtenaren richting burgers?
45
Gaan Ministers ook mee naar de trainingen voor de democratische rechtsstaat die worden
georganiseerd voor de ambtenaren?
46
Strekt de inzet op integraal beleid op zaken als handelingsvaardigheid leidinggevenden
en omstanders, normstelling, handhaving en de toegankelijkheid van meldkanalen zich
ook uit naar de politie als organisatie? Zo nee, waarom niet?
47
Wanneer komt de AMvB waarin meer regels worden gesteld ten aanzien van de Woo?
48
Welke stappen zijn in 2024 gezet om het CIO-stelsel te verbeteren?
49
Welke versterking van het CIO-stelsel wordt in 2025 geïmplementeerd?
50
Heeft het Ministerie van BZK voldoende bevoegdheden, toegang en coördinerend vermogen
om deugdelijk te inventariseren wat aanvullend nodig is om het CIO-stelsel te versterken?
51
Wanneer wordt de Kamer naar verwachting geïnformeerd over hoe de financiering van
digitaliseringsbeleid toekomstbestendig kan worden vormgegeven?
52
Hoe heeft de ontwikkeling van het aantal ambtenaren in fte's zich de afgelopen twintig
jaar per jaar ontwikkeld, uitgesplitst naar uitvoering, beleid, ondersteuning en communicatie?
53
Op welke manier is de 200 miljoen euro uit het hoofdlijnenakkoord, bedoeld voor investeringen
in goed bestuur en de democratische rechtsstaat, verdeeld? Kunt u dit uitsplitsen
op het meest gedetailleerde niveau dat beschikbaar is en daarbij aangeven welk deel
nog niet is gecommitteerd?
54
Kunt u aangeven hoeveel openstaande vacatures er zijn bij de rijksoverheid, uitgesplitst
naar uitvoering, beleid, ondersteuning en communicatie?
55
Hoeveel ambtenaren werken aan Woo-verzoeken, zowel bij centrale als decentrale overheden?
Hoeveel Woo-verzoeken kwamen er per jaar de laatste vijf jaar binnen?
56
Hoeveel van deze verzoeken komen van de top 1-procent aanvragers en hoeveel hiervan
komen van de top 5-procent aanvragers?
57
Wanneer ontvangt de Kamer de Wet op de politieke partijen van het kabinet?
58
Kunt u aangeven hoe de totale uitgaven van de rijksoverheid ten aanzien van de bestrijding
van discriminatie de komende kabinetsperiode jaarlijks afwijken van de jaarlijkse
uitgaven tijdens de vorige kabinetsperiode?
59
Wat is het totale bedrag dat nog niet is ingevuld of vrij te besteden is in de geschatte
budgetflexibiliteit in artikel 1 «Openbaar bestuur en democratie»?
60
Zijn er al voorlopige ideeën of prioriteiten voor de besteding van het nog niet ingevulde/vrij
te besteden budget in artikel 1 «Openbaar bestuur en democratie»? Zo ja, wat zijn
deze?
61
Waarom neemt de bijdrage voor ProDemos gedurende de komende jaren af?
62
Wordt er voor het jaar 2029 rekening mee gehouden dat de Kamer (en daarmee ProDemos)
terugkeert naar het Binnenhof en dit betekent dat ProDemos vanaf dat jaar veel meer
bezoekers zal aantrekken?
63
In de lijst met budgettaire gevolgen staat tweemaal «Weerbaar bestuur». Kunt u in
detail aangeven wat onder deze posten valt en een overzicht geven?
64
Wanneer wordt het Constitutioneel hof naar verwachting opgericht?
65
Wat wordt er precies gefinancierd uit de post «weerbaar bestuur»?
66
Kunt u aangeven hoe de bewering dat er meer geïnvesteerd wordt in de AIVD zich verhoudt
tot een verlaagd uitgavenbedrag aan nationale veiligheid?
67
Hoeveel geld is (naar schatting) toebedeeld aan de veiligheid van onze vitale infrastructuur?
68
Hoeveel geld is (naar schatting) toebedeeld aan preventieve maatregelen voor crisisbeheersing
door storingen bij digitale processen in de vitale infrastructuur?
69
Wat is het totale bedrag dat nog niet is ingevuld of vrij te besteden is in de geschatte
budgetflexibiliteit in artikel 6 «Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving»?
70
Zijn er al voorlopige ideeën of prioriteiten voor de besteding van het nog niet ingevulde/vrij
te besteden budget in artikel 6 «Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving»?
71
Kunt u zo specifiek mogelijk inzichtelijk maken waar dit kabinet op inzet op het percentage
vrouwen en culturele diversiteit in topfuncties?
72
Kunt u zo specifiek mogelijk inzichtelijk maken hoe en met welke middelen u voornemens
bent de werkcultuur binnen de Rijksdienst te verbeteren, diversiteit en inclusie te
bevorderen en discriminatie en racisme op de werkvloer tegen te gaan?
73
Kunt u zo concreet mogelijk de middelen die worden uitgegeven aan «POK – Leiderschap,
diversiteit en inclusie» uiteenzetten?
74
Hoeveel Woo-verzoeken ontvangen de waterschappen per jaar over de laatste vijf jaar?
Hoeveel mensen hebben zij hiervoor in dienst? Hoeveel verzoeken komen van de top 1-procent
aanvragers en hoeveel aanvragen komen van de top 5-procent aanvragers?
75
Wat is het totale bedrag dat nog niet is ingevuld of vrij te besteden is in de geschatte
budgetflexibiliteit in artikel 7 «Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid»?
76
Zijn er al voorlopige ideeën of prioriteiten voor de besteding van het nog niet ingevulde/vrij
te besteden budget in artikel 7 «Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid»?
77
Waar wordt het geld onder «POK – leiderschap, diversiteit en inclusie» exact aan uitgegeven?
Wat is inclusie-onderzoek en wat kost het? Welke lesmaterialen worden hierbij gebruikt?
78
Wat gaat er na 2025 gebeuren met de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme?
79
Wat is de verklaring voor de daling van uitgaven aan het eigen personeel? Welk deel
van de daling wordt verklaard door het loslaten van het eigen personeel? Welk deel
door veranderingen in loon?
80
Kunt u aangeven hoe de financiering van de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie
en Racisme zich sinds de instelling jaarlijks heeft ontwikkeld en hoeveel financiering
er de komende jaren voor de Nationaal Coördinator is gereserveerd?
81
Wat waren de uitgaven voor het directoraat-generaal Algemene Bestuursdienst (DGABD)
in de voorgaande jaren?
82
Hoeveel kosten verwacht u bij de instelling van een Constitutioneel hof? Kunt u hier
een overzicht van geven tezamen met de verdeling van het splitsen van de Afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Afdeling Advisering van de Raad van
State?
83
Wordt er bezuinigd op de apparaatskosten van de uitvoeringsorganisaties? Zo ja, hoeveel?
84
Wat valt onder «overige materiële kosten»?
85
Hoe zijn de middelen in tabel 63 onder artikel 1.4 precies verdeeld?
86
Wat zijn de concrete gevolgen van de taakstelling van tien procent op de subsidies
op artikel 1? Is in beeld gebracht welke projecten hierdoor stopgezet worden?
87
Hoe zijn de middelen in tabel 79 onder artikel 13.2 precies verdeeld? Welke bedragen
zijn er gereserveerd voor de aanpak hardheden, ambtelijk vakmanschap, bescherming
klokkenluiders, toegankelijke dienstverlening en doordacht gebruik van kunstmatige
intelligentie (AI) en welke juridische verplichten zijn er reeds aangegaan voor de
jaren 2025, 2026 en 2027?
88
Zou u in een uitsplitsing willen voorzien van de middelen die staan genoemd als behorende
bij het onderdeel «Goed bestuur» en nu toebedeeld aan «Niet-beleidsartikel 13»? Zou
u deze willen uitsplitsen per doel? En als dat niet mogelijk is, dan een globale indicatie
van middelen per doel?
89
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd voor de
eventuele oprichting van een Constitutioneel hof? Indien dit niet te beantwoorden
is, zou u dan in een inschatting of globale indicatie willen voorzien welk percentage
van deze middelen voor dit doel is bestemd?
90
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd voor het
splitsen van de Afdeling Bestuursrechtspraak en de Afdeling Advisering van de Raad
van State? Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan in een inschatting of globale
indicatie willen voorzien welk percentage van deze middelen voor dit doel is bestemd?
91
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd voor het
versterken dienstbare overheidsorganisaties? Indien dit niet te beantwoorden is, zou
u dan in een inschatting of globale indicatie willen voorzien welk percentage van
deze middelen voor dit doel is bestemd?
92
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van de rijksbrede aanpak van hardheden en taskforce hardheden? Indien dit niet te beantwoorden
is, zou u dan in een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage
van deze middelen voor dit doel is bestemd?
93
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van het beter bereikbaar en toegankelijk maken van de rijksoverheid door direct contact
en
eerstelijnsbalies, betere gegevensdeling en doordacht gebruik van AI? Indien dit niet
te beantwoorden is, zou u dan in een inschatting of globale indicatie willen voorzien
van welk percentage van deze middelen voor dit doel is bestemd?
94
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van een overheid die anders werkt? Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan in
een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage van deze
middelen voor dit doel is bestemd?
95
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van versterken ambtelijk vakmanschap, onder ander via verplichte scholing voor (top)ambtenaren?
Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan in een inschatting of globale indicatie
willen voorzien van welk percentage van deze middelen voor dit doel is bestemd?
96
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van het beschermen van klokkenluiders? Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan
in een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage van deze
middelen voor dit doel is bestemd?
97
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van de invoering van een nieuw kiesstelsel? Indien dit niet te beantwoorden is, zou
u dan in een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage
van deze middelen voor dit doel is bestemd?
98
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van de versterking van de rechtspraak? Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan
in een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage van deze
middelen voor dit doel is bestemd?
99
Welk deel van het bedrag van 15,4 miljoen euro voor goed bestuur is bestemd ten behoeve
van de versterking van de Kiesraad? Indien dit niet te beantwoorden is, zou u dan
in een inschatting of globale indicatie willen voorzien van welk percentage van deze
middelen voor dit doel is bestemd?
100
Kunt u aangeven hoe u de motie van de leden Van Baarle en Dekker-Abdulaziz (Kamerstuk
30 950, nr. 331), waarin de regering wordt verzocht om samen met gemeenten tot concrete afspraken
te komen over hoe gemeenten toewerken naar het voeren van lokaal antidiscriminatiebeleid,
hierbij een tijdpad te schetsen waarna de monitor wordt herhaald, en aan te geven hoe
gemeenten hierbij worden ondersteund, wordt uitgevoerd?
101
Kunt u al aangeven, zoals de motie-Van Baarle (36 200-VII, nr. 38) aan u verzoekt, of in het aankomende Nationaal Programma tegen Discriminatie concrete
doelen of streefcijfers worden opgenomen?
102
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de modernisering van de Wet op de lijkbezorging,
waarvan de Minister verwachtte deze eind 2022 aan de Kamer aan te kunnen bieden? Wanneer
vindt de internetconsultatie van dit wetsvoorstel plaats? Wanneer wordt dit wetsvoorstel
bij de Kamer ingediend?
103
Waarom heeft de internetconsultatie van de Wet op de lijkbezorging tot op heden niet
plaatsgevonden? Wat zijn de redenen van de vertraging?
104
Tegen welke problemen loopt u aan bij de voorbereiding van het wetsvoorstel tot modernisering
van de Wet op de lijkbezorging? Kunt u een overzicht verstrekken van de problemen
in het proces om te komen tot de modernisering van de Wet op de lijkbezorging?
105
Is overwogen om de onderdelen van de modernisering van de Wet op de lijkbezorging,
die reeds gereed zijn, in een wetsvoorstel neer te leggen en dit voorstel bij de Tweede
Kamer in te dienen? Zo niet, waarom niet? Bent u bereid om dit te doen? Zo niet, waarom
niet?
106
Kunt u aangeven wat uw voornemens zijn ten aanzien van de toekomst van de Nationaal
Coördinator tegen Discriminatie en Racisme?
107
Kunt u al aangeven welke maatregelen u zult treffen ter versterking en herziening
van het systeem van antidiscriminatievoorzieningen? Kunt u hierbij ook aangeven welke
budgettaire effecten hiervan uitgaan ten opzichte van de huidige situatie?
108
Op basis van welke criteria wordt de evaluatie van de subsidieregeling ProDemos uitgevoerd?
109
Op welke wijze gaat u helder krijgen wat er bij burgers speelt? Bent u voornemens
de ervaringen van het Juridisch Loket, dat jaarlijks meer dan 700.000 contacten heeft
met mensen die juridische vragen en problemen hebben, hierbij te betrekken?
110
Op welke wijze wordt geborgd dat de complexiteit van regelgeving wordt teruggedrongen,
zodat burgers hun rechten en plichten beter begrijpen? En ziet u hierin ook een rol
voor het Juridisch Loket weggelegd om de ervaringen uit de praktijk op te halen?
111
Valt toegang tot het recht ook onder het beleid dat wordt gemaakt ten aanzien van
het uitgangspunt dat «Elke regio telt!»?
112
Wat is uw standpunt, in het licht van ambitie om de rechtsstaat te versterken en de
oproep van de Staatscommissie Rechtsstaat om de taak van het Juridisch Loket te verbreden,
naar de noodzaak van een landelijk dekkend netwerk van eerstelijns rechtshulp?
113
Deelt u de mening dat eerstelijns rechtshulp ook als een voorziening die past bij
de ambities om de kwaliteit van leven, wonen en werken in de randen van de regio te
verbeteren, constaterende dat de fysieke beschikbaarheid van eerstelijns rechtshulp
in dergelijke gebieden beperkt aanwezig is en dat juist in deze gebieden een grote
groep mensen woont waarvoor die toegang juist van groot belang kan zijn en die gezien
het inkomen daarvoor ook in aanmerking komen?
114
Hoe geeft u gevolg aan het advies dat het Juridisch Loket gaf bij de internetconsultatie
naar aanleiding van het wetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb? Hoe gaat
u gevolg geven aan de omroep dat een dienstbare overheid meer vergt dan een wetswijziging?
115
Kunt u een organogram maken van alle instanties waar een gedupeerde van de gaswinning
mee te maken zou kunnen hebben en van de taken en bevoegdheden van die instanties?
116
Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot de openstaande rekening van Shell
en Exxon?
117
Over welke instanties waar gedupeerde Groningers mee te maken hebben heeft de Kamer
zeggenschap?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.H. de Vree, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
J.P. van der Haas, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.