Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 J Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2024 wijzigingen aan te brengen in:
de begrotingsstaat voor het Deltafonds
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor het Mobilteitsfonds
zijn gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
Mede naar aanleiding van overleg met de Tweede Kamer zijn in aanvulling op de Regeling
rijksbegrotingsvoorschriften de onderstaande punten in deze begroting verwerkt:
– Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken
II 2015–2016 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds groter
dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als
praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard
de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige
mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van
€ 5 miljoen. De norm voor het toelichten van de begrotingsmutaties op het niveau van
artikelonderdeel is hiermee als volgt:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
5
=> 1000
5
5
2 Productartikelen
2.1 Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 1 Investeren in waterveiligheid (bedragen
x € 1.000)
01
Investeren in waterveiligheid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
1.477.644
14.713
1.492.357
Uitgaven
482.700
70.557
553.257
01.01
Grote projecten waterveiligheid
71.898
2.079
73.977
01.01.01
Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten
54.343
1.594
55.937
01.01.02
Programma HWBP-2 Rijksprojecten
1.496
1.496
01.01.03
Ruimte voor de rivier
6.980
211
7.191
01.01.04
Maaswerken
9.079
274
9.353
01.02
Ontwikkeling waterveiligheid
369.065
74.401
443.466
01.02.01
Planning waterveilgheid
26.256
– 183
26.073
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.376
72
1.448
01.02.02
Aanleg waterveiligheid
342.809
74.584
417.393
01.03
Studiekosten
41.737
– 5.923
35.814
01.03.01
Studie en onderzoekskosten
41.737
– 5.923
35.814
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
7.797
227
8.024
Ontvangsten
179.385
6.756
186.141
01.09
Ontvangsten investeren in waterveiligheid
179.385
6.756
186.141
01.09.01
Ontvangsten waterschappen HWBP-2
0
0
01.09.02
Overige ontvangsten HWBP-2
0
0
01.09.03
Ontvangsten waterschappen HWBP
179.032
6.756
185.788
01.09.04
Overige ontvangsten HWBP
0
0
01.09.05
Overige aanleg ontvangsten
353
353
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2024 wordt
met € 14,8 miljoen verhoogd.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 16,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Daarnaast zijn er enkele kleine aanpassingen die optellen tot een bedrag van € –1,5 miljoen.
Uitgaven
Artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 74.4 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 14,0 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ 60,3 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden
de bedragen in de juiste jaren geplaatst. De kasschuiven op andere artikelonderdelen
geven weer wat de oorzaak van deze schuiven is.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1 miljoen.
Artikel 1.03 Studiekosten
De verlaging van dit artikelonderdeel met € –5,9 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 0,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ –4,4 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden
de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
De kasschuif op dit artikelonderdeel wordt met name voorzien op het onderdeel Deltaprogramma
ruimtelijke adaptie.
Overboekingen andere begrotingen (€ –1,7 miljoen)
In het kader van het Deltaprogramma ruimtelijke adaptie worden diverse bedragen naar
andere ministeries overgeboekt € –1,2 miljoen. Daarnaast wordt € –0,5 miljoen overgeboekt
naar min OCW voor het project Water4all.
2.2 Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 2 Investeren in zoetwatervoorziening
(bedragen x € 1.000)
02
Investeren in zoetwatervoorziening
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
121.445
– 48.814
72.631
Uitgaven
93.771
– 15.551
78.220
02.02
Ontwikkeling zoetwatervoorziening
89.027
– 15.160
73.867
02.02.01
Planning zoeterwatervoorziening
0
0
02.02.02
Aanleg zoetwatervoorziening
89.027
– 15.160
73.867
02.03
Studiekosten
4.744
– 391
4.353
02.03.01
Studie en onderzoekskosten Deltaprogramma
4.744
– 391
4.353
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
277
8
285
Ontvangsten
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen zoetwatervoorziening voor 2024
wordt met € –48,8 miljoen verlaagd.
Verplichtingenschuif (€–38,2 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif van naar latere jaren (€ –38,2 miljoen) doordat
regionale SPUK aanvragers aangegeven hebben een aantal aanvragen pas in 2025 te gaan
doen. RWS loopt ook achter met starten projecten in verband met landelijke capaciteitsprioritering.
Tevens worden enkele projecten in de tweede helft van 2024 herschikt in verband met
scope wijzigingen naar aanleiding van resultaten voorgaande verkenningen (bijvoorbeeld
maatregelen Den Oever. Gent-Terneuzen. Eefde).
Overboeking naar BTW-compensatefonds (€ –7,5 miljoen)
Overboeking naar BTW-compensatefonds (€ –7,5 miljoen) Het betreft de overboeking naar
het BTW-Compensatiefonds van het Ministerie van Financiën met betrekking tot de Impulsregeling
Klimaatadaptatie voor maatregelen die door Provincies, Gemeenten of Waterschappen
worden genomen. Deze overboeking betreft de beschikkingen die in de eerste helft van
2024 zijn verstuurd.
Diverse kleine aanpassingen (€ –3,1 miljoen).
Uitgaven
Artikel 2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening
De verlaging van dit artikelonderdeel met € –15,2 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuif binnen Deltafonds (€ –8,5 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden
de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Dit betreft een kasschuif van naar latere jaren (€ –8,5 miljoen) doordat regionale
SPUK aanvragers aangegeven hebben een aantal aanvragen pas in 2025 te gaan doen. RWS
loopt ook achter met starten projecten in verband met landelijke capaciteitsprioritering.
Tevens worden enkele projecten in de tweede helft van 2024 herschikt in verband met
scope wijzigingen naar aanleiding van resultaten voorgaande verkenningen (bijvoorbeeld
maatregelen Den Oever. Gent-Terneuzen. Eefde.
Campagne Waterbewust (€ 0,7 miljoen)
Ter financiering van.de campagne Waterbewust Leven wordt in 2024 € 5,8 miljoen vanuit
artikel 7 Investeren in waterkwaliteit overgeboekt. Om de bedragen in overeenstemming
met de uitgavenplanning wordt vanuit 2024 € –4,1 miljoen verschoven naar latere jaren.
Met deze mutatie is de meerjarige (2024–2028) communicatiecampagne gefinancierd.
Overboeking naar BTW-compensatefonds (€ –7,8 miljoen)
Het betreft de overboeking naar het BTW-Compensatiefonds van het Ministerie van Financiën
met betrekking tot de Impulsregeling Klimaatadaptatie voor maatregelen die door Provincies,
Gemeenten of Waterschappen worden genomen. Deze overboeking betreft de beschikkingen
die in de eerste helft van 2024 zijn verstuurd.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 1,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Diverse kleine aanpassingen (€ –0,8 miljoen).
2.3 Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
(bedragen x € 1.000)
03
Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
370.090
21.104
391.194
Uitgaven
309.825
21.104
330.929
03.01
Exploitatie
7.594
454
8.048
03.01.01
Exploitatie watermanagement
7.594
454
8.048
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
7.594
454
8.048
03.02
Onderhoud en vernieuwing
302.231
20.650
322.881
03.02.01
Onderhoud waterveiligheid
265.565
8.017
273.582
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
265.565
8.017
273.582
03.02.02
Onderhoud zoetwatervoorziening
20.149
12.135
32.284
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
20.149
12.135
32.284
03.02.03
Vernieuwing
16.517
498
17.015
Ontvangsten
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Exploitatie, onderhoud en vernieuwing voor
2024 wordt met € 21,1 miljoen verhoogd.
De verlaging van het beschikbare verplichtingenbudget is geheel gerelateerd aan de
hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
Artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 21,1 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 12,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
EZK: Wind op zee (€ 8,5 miljoen)
RWS voert voor EZK de opdracht Wind op zee uit en Wind op zee ecologisch programma
(WOZEP). In 2024 is € 7,6 miljoen uit de afspraken rondom de vaststelling van het
Programma Noordzee 2022–2027 vrijgekomen uit het Klimaatfonds. Daarnaast wordt € 34,5 miljoen
overgeboekt vanuit EZK. Dit betreft de meerjarige kosten (2024–2029) voor het RWS
Wind op Zee management contract voor de interne (apparaat) en externe (programma)
kosten, respectievelijk € 25,5 miljoen ten gunste van artikel 5.01 Apparaat RWS en
€ 9,0 miljoen, waarvan € 0,9 miljoen ten gunste van 2024) ten gunste van artikel 3.02
Onderhoud en vernieuwing.
Diverse kleine aanpassingen (€ 0,2 miljoen).
2.4 Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 4 Experimenten cf. art. III Deltawet
(bedragen x € 1.000)
04
Experimenteren cf. art. III Deltawet
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
12.873
20.688
33.561
Uitgaven
165.485
– 24.506
140.979
04.02
GIV/PPS
165.485
– 24.506
140.979
04.02.01
GIV/PPS
165.485
– 24.506
140.979
Ontvangsten
Toelichting
Verplichtingen/Uitgaven
De verhoging van dit artikel met € 20,7 miljoen wordt veroorzaakt door de toegekende
loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt
overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte
worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Uitgaven
Artikel 4.02 GIV/PPS
De verlaging van dit artikelonderdeel met € –24,5 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 4,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif (€ –28,6 miljoen)
Vanuit 2024 wordt € 28,6 miljoen naar latere jaren verschoven. Dit wordt veroorzaakt
doordat bij het project DBFM Afsluitdijk bijgestelde afspraken zijn gemaakt met de
opdrachtnemer over (het tijdstip van) het verrekenen van een contractonderdeel.
2.5 Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 5 Netwerkgebonden kosten en overige
uitgaven (bedragen x € 1.000)
05
Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
359.880
19.581
379.461
Uitgaven
359.112
19.581
378.693
05.01
Apparaat
286.686
19.808
306.494
05.01.01
Staf Deltacommissaris
1.401
83
1.484
05.01.02
Apparaatskosten RWS
285.285
19.725
305.010
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
285.285
19.725
305.010
05.02
Overige uitgaven
69.174
2.085
71.259
05.02.01
Overige netwerkgebonden uitgaven
67.014
2.022
69.036
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
67.014
2.022
69.036
05.02.02
Programma-uitgaven DC
2.160
63
2.223
05.03
Investeringsruimte
2.512
– 2.312
200
05.03.01
Programmaruimte
2.512
– 2.312
200
05.04
Reserveringen
740
740
05.04.01
Reserveringen
740
740
Ontvangsten
207.513
207.513
05.10
Saldo afgesloten rekeningen
207.513
207.513
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2024 wordt
met € 19,6 miljoen verhoogd.
De aanpassing van het verplichtingenbudget is geheel gerelateerd aan de hieronder
toegelichte uitgavenmutaties.
Artikel 5.01 Apparaat
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 19,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 15,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
EZK: Wind op zee (€ 4,5 miljoen)
RWS voert voor EZK de opdracht Wind op zee uit en Wind op zee. Hiervoor wordt € 34,5 miljoen
overgeboekt vanuit EZK. Dit betreft de meerjarige kosten (2024–2029) voor het RWS
Wind op Zee management contract voor de interne (apparaat) en externe (programma)
kosten, respectievelijk € 25,5 miljoen ten gunste van artikel 5.01 Apparaat RWS, waarvan
€ 3,8 miljoen ten gunste van 2024) en € 9,0 miljoen, waarvan € 0,9 miljoen ten gunste
van 2024) ten gunste van artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing. Daarnaast wordt € 6,0 miljoen,
waarvan € 0,7 miljoen in 2024, vanuit EZK overgeboekt voor de wettelijke taken die
RWS moet uitvoeren als gevolg van de Routekaart 2030 waarin is vastgelegd dat er in
2030 voor 21GW aan geïnstalleerd vermogen Windop zee moet komen te staan.
Diverse kleine aanpassingen (€ 0,2 miljoen).
2.6 Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
(bedragen x € 1.000)
06
Bijdragen andere begrotingen Rijk
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Ontvangsten
1.194.864
59.284
1.254.148
06.09
Ten laste van begroting IenW
1.194.864
59.284
1.254.148
Toelichting
Ontvangsten
De verhoging van dit artikel met € 59,3 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 56,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
EZK: Wind op zee (€ 13,0 miljoen)
RWS voert voor EZK de opdracht Wind op zee uit en Wind op zee ecologisch programma
(WOZEP). In 2024 is € 7,6 miljoen uit de afspraken rondom de vaststelling van het
Programma Noordzee 2022–2027 vrijgekomen uit het Klimaatfonds. Daarnaast wordt € 34,5 miljoen,
waarvan € 4,7 miljoen in 2024) overgeboekt vanuit EZK. Dit betreft de meerjarige kosten
(2024–2029) voor het RWS Wind op Zee management contract voor de interne (apparaat)
en externe (programma) kosten. Daarnaast wordt € 6,0 miljoen, waarvan € 0,7 miljoen
in 2024, vanuit EZK overgeboekt voor de wettelijke taken die RWS moet uitvoeren als
gevolg van de Routekaart 2030 waarin is vastgelegd dat er in 2030 voor 21GW aan geïnstalleerd
vermogen Windop zee moet komen te staan.
BCF: BTW compensatie Impulsregeling Klimaatadaptatie (€ –7,8 miljoen)
Overboeking naar BTW-compensatefonds (€ –7,8miljoen) Het betreft de overboeking naar
het BTW-Compensatiefonds van het Ministerie van Financiën met betrekking tot de Impulsregeling
Klimaatadaptatie voor maatregelen die door Provincies, Gemeenten of Waterschappen
worden genomen. Deze overboeking betreft de beschikkingen die in de eerste helft van
2024 zijn verstuurd.
Diverse kleine aanpassingen (€ –2,0 miljoen).
2.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 7 Investeren in waterkwaliteit (bedragen
x € 1.000)
07
Investeren in waterkwaliteit
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties
Suppletoire
begroting
September
(2)
Stand
Suppletoire
Begroting
September
(3)=(1)+(2)
Verplichtingen
363.309
– 24.287
339.022
Uitgaven
170.899
– 5.145
165.754
07.01
Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water
80.633
2.434
83.067
07.01.01
Real.progr.Kaderrichtlijn water
80.633
2.434
83.067
07.02
Ontwikkeling waterkwaliteit
54.025
– 4.759
49.266
07.02.01
Aanleg waterkwaliteit
52.423
– 6.021
46.402
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
100
3
103
07.02.02
Planning waterkwaliteit
1.602
1.262
2.864
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
897
1.867
2.764
07.03
Studiekosten waterkwaliteit
36.241
– 2.820
33.421
07.03.01
Studiekosten waterkwaliteit
36.241
– 2.820
33.421
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
8.493
248
8.741
Ontvangsten
30
30
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2024 wordt
met € –24.3 miljoen verlaagd.
Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ –21,8 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale verplichtingenschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De verplichtingenschuif
op dit artikel is met name gerelateerd aan een herziende uitvoeringplanning Grevelingen.
Programma Grote wateren, en onderzoek delta-aanpak waterkwaliteit.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 4,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Campagne Waterbewust (€ –5,8 miljoen)
Ter financiering van.de campagne Waterbewust Leven wordt in 2024 € 5,8 miljoen vanuit
artikel 7 Investeren in waterkwaliteit overgeboekt. Met deze mutatie is de meerjarige
(2024–2028) communicatiecampagne gefinancierd.
Diverse kleine aanpassingen (€ –0,9 miljoen).
Uitgaven
Artikel 7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 2,4 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 2,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit
De verlaging van dit artikelonderdeel met € –4,7 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Campagne Waterbewust (€ –3,8 miljoen
Ter financiering van.de campagne Waterbewust Leven wordt in 2024 € 5,8 miljoen vanuit
artikel 7 Investeren in waterkwaliteit overgeboekt naar artikel 2.02 Ontwikkeling
zoetwatervoorziening. Vanuit dit artikelonderdeel € –3,8 miljoen en vanuit artikelonderdeel
7.3 Studiekosten waterkwaliteit € –2,0 miljoen. Met deze mutaties is de meerjarige
(2024–2028) communicatiecampagne gefinancierd.
LNV: Bijdrage duurzame visserij (€ –1,3 miljoen)
Dit betreft een bijdrage van ienW voor het Actieplan toekomstbestendig visserijbeheer
IJsselmeergebied. Onderdeel hiervanis een saneringsregeling bedoeld voor de uitkoop
van nettencapaciteit.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 1,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
RIVM (€ –0,5 miljoen)
Ter financiering van opdrachten aan het RIVM met betrekking tot waterkwaliteit wordt
in totaal € –6,2 miljoen overgeboekt naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit,
Het andeel 2024 bedraagt € –0,5 miljoen.
Diverse kleine aanpassingen (€ –0,5 miljoen).
Artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit
De verlaging van dit artikelonderdeel met € –2,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Campagne Waterbewust (€ –2,0 miljoen)
Ter financiering van.de campagne Waterbewust Leven wordt in 2024 € 5,8 miljoen vanuit
artikel 7 Investeren in waterkwaliteit overgeboekt naar artikel 2.02 Aanleg zoetwatervoorziening.
Vanuit dit artikelonderdeel € –2.0 miljoen en vanuit artikelonderdeel 7.02 Ontwikkeling
waterkwaliteit € –2,0 miljoen. Met deze mutaties is de meerjarige (2024–2028) communicatiecampagne
gefinancierd.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 0,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
RIVM (€ 0,5 miljoen)
Ter financiering van opdrachten aan het RIVM met betrekking tot waterkwaliteit wordt
in totaal € –6,2 miljoen overgeboekt naar artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit,
Het andeel 2024 bedraagt € –0,5 miljoen.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ –2,1 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden
de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Diverse kleine aanpassingen (€ 0,4 miljoen).
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel Budgettaire gevolgen van uitvoering bij dit artikel is een bedrag van
maximaal € 2.110.000, waarvan € 325.000 in 2024, aan subsidieverplichtingen opgenomen.
Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie aan Stichting
Aeres voor het project e-DNA KRW Maatlat vis over de periode 2024 t/m 2028. Deze begrotingsvermelding
vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld
in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.