Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber – van de Klashorst
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de suppletoire begroting September 2024 van het Ministerie van Justitie en
Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in
de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2025).
In hoofdstuk 2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit
de kolom «mutaties suppletoire begroting September» gegeven voor zover deze groter
zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch
van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften
niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties
aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de
verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties
een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met
de uitgavenmutaties.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
7.776.005
587.583
8.363.588
Uitgaven
7.802.488
564.069
8.366.557
31.2
Bekostiging politie
7.523.827
560.236
8.084.063
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.492.105
556.140
8.048.245
Politie
7.488.711
556.302
8.045.013
Politieacademie
3.394
– 162
3.232
Bijdrage aan medeoverheden
31.722
4.096
35.818
Brandweer- en politiekorps (BES)
31.722
4.096
35.818
31.3
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
278.661
3.833
282.494
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
251.024
2.779
253.803
Internationale Samenwerkingsoperaties
26.179
901
27.080
Beheer meldkamers
223.873
1.810
225.683
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
972
68
1.040
Bijdrage aan medeoverheden
927
65
992
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
927
65
992
Subsidies (regelingen)
15.435
426
15.861
Opsporing
2.590
131
2.721
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.918
265
4.183
Overige Subsidies
8.927
30
8.957
Opdrachten
11.275
563
11.838
Providers
8.747
443
9.190
Overige Opdrachten
2.528
120
2.648
Ontvangsten
23.545
37.747
61.292
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 520,3 mln.
in 2024 op dit artikelonderdeel.
– Door het verbod op lachgas per 1 januari 2023, lijst II van de Opiumwet, heeft de
politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te
nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten
bij de politie. Voor de handhaving door de politie zijn bij Prinsjesdag 2021 structurele
middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt € 8,4 mln. overgeheveld vanuit artikel
ondermijning naar de politie.
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort
naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK
voor het programma Open Overheid waaraan door stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve
van departementen, Politie en andere organisaties.
– Vanuit het onderdeel beheer meldkamers wordt € 6 mln. overgeheveld naar de politie
voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten vanwege een toename van personeel dat
hier beroep op doet.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon-
en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 11,9 mln. in 2024. Daarnaast worden
€ 6 mln. overgeheveld naar de politie ter gedeeltelijke compensatie van een tegenvaller
op het gebied van beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (zie ook toelichting artikel
31.2).
Mutaties Ontvangsten
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding
van de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Deze middelen zijn voornamelijk
wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort
naar het departement
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de politie worden teruggestort
naar het departement.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties Verplichtingen
In 2024 zijn meerjarige contracten afgesloten met providers voor de tapkosten periode
2024–2027. Het verplichtingenbudget wordt daarom in 2024 opgehoogd met € 23,5 mln.
en in de jaren 2025 toe en met 2027 verlaagd.
2.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.218.523
138.848
2.357.371
Uitgaven
2.218.523
138.848
2.357.371
Apparaatsuitgaven
37.645
3.688
41.333
32.1
Apparaat Hoge Raad
37.645
3.688
41.333
Personele uitgaven
32.795
2.438
35.233
Eigen personeel
32.114
2.399
34.513
Externe inhuur
681
39
720
Materiële uitgaven
4.850
1.250
6.100
ICT
2.016
1.160
3.176
SSO's
586
12
598
Overig materieel
2.248
78
2.326
Programmauitgaven
2.180.878
135.160
2.316.038
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
714.862
35.003
749.865
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
41.095
2.158
43.253
Raad voor Rechtsbijstand
31.159
1.768
32.927
Bureau Financieel Toezicht
9.936
390
10.326
Subsidies (regelingen)
41.612
2.522
44.134
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
616
635
1.251
Juridisch Loket
37.170
1.813
38.983
Overige Subsidies
3.826
74
3.900
Opdrachten
632.155
30.323
662.478
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
5.797
491
6.288
Toevoegingen rechtsbijstand
622.303
29.112
651.415
Mediation in Strafrecht
1.483
762
2.245
Overige Opdrachten
2.572
– 42
2.530
32.3
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
1.466.016
100.157
1.566.173
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
62.307
5.129
67.436
Autoriteit Persoonsgegevens
41.219
3.979
45.198
College voor de Rechten van de Mens
11.728
679
12.407
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen
2.274
118
2.392
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.413
276
5.689
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.673
77
1.750
Bijdrage aan medeoverheden
1.388.932
96.814
1.485.746
Bijdragen Rechtspleging
47
2
49
Caribisch Nederland (BES)
11.277
1.068
12.345
Raad voor de rechtspraak
1.374.221
98.729
1.472.950
Overige Bijdrage aan medeoverheden
3.387
– 2.985
402
Subsidies (regelingen)
9.880
530
10.410
Rechtspleging
608
32
640
Wetgeving
1.401
73
1.474
Perspectief herstelbemiddeling
2.057
118
2.175
Overige Subsidies
5.814
307
6.121
Opdrachten
4.897
– 2.316
2.581
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
510
27
537
Caribisch Nederland (BES)
381
24
405
Overige Opdrachten
4.006
– 2.367
1.639
Ontvangsten
174.222
25.376
199.598
Toelichting
Mutaties Uitgaven
De grootste mutatie op dit artikelonderdeel betreft de toekenning loon- en prijsbijstelling
tranche 2024–2029 voor € 138,4 mln. in 2024. Het restant saldo betreft een aantal
kleinere mutaties.
Mutaties Ontvangsten
De ontvangsten griffierechten zijn € 25 mln. hoger uitgevallen dan in het voorjaar
geraamd.
2.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.337.004
155.524
1.492.528
Uitgaven
1.391.004
120.524
1.511.528
Apparaatsuitgaven
791.067
79.472
870.539
33.1
Apparaat Openbaar Ministerie
791.067
79.472
870.539
Personele uitgaven
641.396
62.101
703.497
Eigen personeel
583.603
50.855
634.458
Externe inhuur
56.186
11.203
67.389
Overig personeel
1.607
43
1.650
Materiële uitgaven
149.671
17.371
167.042
ICT
28.569
7.089
35.658
SSO's
50.196
1.070
51.266
Overig materieel
70.906
9.212
80.118
Programmauitgaven
599.937
41.052
640.989
33.2
Bestuur, informatie en technologie
60.123
2.800
62.923
Bijdrage aan medeoverheden
33.156
1.790
34.946
Regionale Informatie en Expertise Centra
29.928
2.135
32.063
Overige Bijdrage aan medeoverheden
3.228
– 345
2.883
Subsidies (regelingen)
18.558
851
19.409
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
4.275
194
4.469
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
588
– 588
0
Overige Subsidies
13.695
1.245
14.940
Opdrachten
8.409
159
8.568
Overige Opdrachten
8.409
159
8.568
33.3
Opsporing en vervolging
535.714
38.113
573.827
Bijdrage aan agentschappen
163.147
13.426
176.573
NFI
107.822
5.464
113.286
Justid
27.605
6.178
33.783
Justis
27.720
1.784
29.504
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.002
640
7.642
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)
7.002
640
7.642
Bijdrage aan medeoverheden
199.229
16.065
215.294
FIU.Nederland
7.647
568
8.215
Aanpak ondermijning
184.105
18.820
202.925
Overige Bijdrage aan medeoverheden
7.477
– 3.323
4.154
Subsidies (regelingen)
6.681
1.694
8.375
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
0
34
34
Overige Subsidies
6.681
1.660
8.341
Opdrachten
157.512
6.177
163.689
Schadeloosstellingen
22.577
658
23.235
Onrechtmatige Detentie
6.971
203
7.174
Gerechtskosten
39.581
2.093
41.674
Verkeershandhaving OM
35.893
1.651
37.544
Afpakken
651
7
658
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.740
431
14.171
Overige Opdrachten
38.099
1.134
39.233
Garanties
2.143
111
2.254
Faillissementscuratoren
2.143
111
2.254
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
4.100
139
4.239
Opdrachten
4.100
139
4.239
Vervolging en berechting MH17-verdachten
4.100
139
4.239
Ontvangsten
1.201.987
– 249.500
952.487
Toelichting
Mutaties Uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
De mutaties op dit artikelonderdeel worden voornamelijk verklaard door de navolgende
mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 56 mln.
in 2024 aan het OM.
– Om het budget Informatievoorziening in hetzelfde ritme als de verwachte uitgaven te
zetten wordt een kasschuif van € 20 mln. toegepast door de middelen uit de jaren 2025
tot en met 2027 naar 2024 te schuiven. Het gaat hier om de systeemvernieuwing bij het
Openbaar Ministerie (vervanging GPS). Deze kosten zullen hoog zijn in de eerste jaren
(implementatie) en daarna zakt het terug tot reguliere beheerlasten. De dekking van
deze kosten waren (2 jaar geleden) voorlopig evenredig verdeeld over de implementatiejaren,
omdat het werkelijk kasritme toen nog niet bekend was.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties waaronder de
toekenning loon- en prijsbijstelling voor € 3,8 mln.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage aan agentschappen
De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan 12,6 mln.
voor bijdrage aan agentschappen
Aanpak ondermijning
Deze post wordt grotendeels verklaard door onderstaande mutaties:
– De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 15,3 mln. in 2024.
– Vanuit het artikel ondermijning wordt € 8,4 mln. overgeheveld naar politie ter dekking
van de onvermijdelijke kosten door het verbod op lachgas per 1 januari 2023. Zie ook
artikel 31.
– Een overboeking van € 6,9 mln. naar overige opdrachten voor de uitvoeringskosten Programma
Modernisering Identiteitsvaststelling (PMID).
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding
van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk
wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort
naar het departement.
Opdrachten
– Toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 10,1 mln. voor opdrachten
opsporing en vervolging
– € 6,9 mln. voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling.
Mutaties Ontvangsten
De ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten
worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.
Mutaties Verplichtingen
In 2023 is op het onderdeel ondermijning een onderbesteding ontstaan die werd veroorzaakt
doordat de middelen voor de mainports 2024–2026 eerst in 2023 verplicht zouden worden.
Dit proces heeft echter vertraging opgelopen waardoor de verplichting in 2024 plaats
vindt. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 opgehoogd met € 35 mln.
2.4 Artikel 34 Straffen en beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en beschermen (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.985.997
256.302
4.242.299
Uitgaven
3.969.668
256.302
4.225.970
Apparaatsuitgaven
241.661
14.585
256.246
34.1
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
241.661
14.585
256.246
Personele uitgaven
193.203
15.745
208.948
Eigen personeel
187.048
15.462
202.510
Externe inhuur
4.708
268
4.976
Overig personeel
1.447
15
1.462
Materiële uitgaven
48.458
– 1.160
47.298
ICT
21.869
– 1.676
20.193
SSO's
17.072
246
17.318
Overig materieel
9.517
270
9.787
Programmauitgaven
3.728.007
241.717
3.969.724
34.2
Preventieve maatregelen
71.259
4.223
75.482
Bijdrage aan agentschappen
32.936
1.910
34.846
Dienst Justis
32.936
1.910
34.846
Bijdrage aan medeoverheden
29.192
1.671
30.863
Aanpak criminaliteitsfenomenen
29.079
1.668
30.747
Overige Bijdrage aan medeoverheden
113
3
116
Subsidies (regelingen)
5.969
310
6.279
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.672
248
4.920
Overige Subsidies
1.297
62
1.359
Opdrachten
3.162
332
3.494
Aanpak criminaliteitsfenomenen
1.156
266
1.422
Overige Opdrachten
2.006
66
2.072
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.253.816
212.023
3.465.839
Bijdrage aan agentschappen
2.918.491
199.278
3.117.769
DJI – gevangeniswezen
1.472.660
103.907
1.576.567
DJI – Forensische zorg
1.252.626
82.371
1.334.997
CJIB
193.205
13.000
206.205
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
293.705
12.313
306.018
Reclassering Nederland
176.992
11.834
188.826
Leger des Heils
27.137
716
27.853
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
88.953
386
89.339
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
623
– 623
0
Bijdrage aan medeoverheden
2.569
216
2.785
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
2.569
216
2.785
Subsidies (regelingen)
9.987
487
10.474
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
7.987
378
8.365
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
2.000
109
2.109
Opdrachten
29.064
– 271
28.793
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
29.064
– 271
28.793
34.4
Slachtofferzorg
118.803
5.860
124.663
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
67.219
3.906
71.125
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
12.259
923
13.182
Slachtofferhulp Nederland
54.960
2.983
57.943
Opdrachten
51.584
1.954
53.538
Slachtofferzorg
18.090
944
19.034
Schadefonds Geweldsmisdrijven
32.274
894
33.168
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
1.220
116
1.336
34.5
Veiligheid jeugd
284.129
19.611
303.740
Bijdrage aan agentschappen
211.277
13.849
225.126
DJI – jeugd
211.277
13.849
225.126
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
16.878
874
17.752
LBIO
3.642
185
3.827
Halt
13.236
689
13.925
Bijdrage aan medeoverheden
8.822
582
9.404
Jeugdbescherming en jeugdsancties
1.309
5.964
7.273
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
1.336
63
1.399
Overige Bijdrage aan medeoverheden
6.177
– 5.445
732
Subsidies (regelingen)
24.997
3.087
28.084
Jeugdbescherming en jeugdsancties
24.997
3.087
28.084
Opdrachten
22.155
1.219
23.374
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
4.372
227
4.599
Jeugdbescherming en jeugdsancties
17.783
992
18.775
Ontvangsten
233.146
0
233.146
Toelichting
Mutaties Uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
De mutatie op de apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk
de toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 16,9 mln. Het restant
saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage aan agentschappen
Betreft voornamelijk de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029
waarvan € 103,3 mln. aan DJI-gevangeniswezen, € 81,8 mln. aan DJI-Forensische zorg
en € 12,2 mln. aan het CJIB. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
– Loon en prijsbijstelling ad € 15,7 mln. aan het budget voor de 3 reclasseringsorganisaties
(3RO). Betreft Reclassering Nederland, Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering
en de Stichting Verslavingsreclassering GGZ.
– Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en
executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk
primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken
verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande dat
de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw primair processysteem naar
verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van€ 10 mln. naar
2025 waarvan € 3 mln. op het artikelonderdeel opdrachten om het budget in overeenstemming
te brengen met de verwachte uitgaven.
34.4 Slachtofferzorg
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat hoofdzakelijk uit de toegekende loon- en
prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 5,7 mln. Het restant saldo betreft een aantal
kleinere mutaties.
34.5 Veiligheid jeugd
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat grotendeels de toegekende loon- en prijsbijstelling
tranche 2024–2029 ad € 19,6 mln.
2.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
500.220
12.577
512.797
Uitgaven
470.650
12.577
483.227
36.2
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
454.335
11.917
466.252
Bijdrage aan agentschappen
767
1.516
2.283
Overige Bijdrage aan agentschappen
767
1.516
2.283
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
40.412
2.921
43.333
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
40.412
2.921
43.333
Bijdrage aan medeoverheden
369.455
– 773
368.682
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
249.166
9.773
258.939
Overige Bijdrage aan medeoverheden
120.289
– 10.546
109.743
Subsidies (regelingen)
5.189
206
5.395
Nederlands Rode Kruis
1.681
82
1.763
Nationaal Veiligheids Instituut
635
26
661
Overige Subsidies
2.873
98
2.971
Opdrachten
38.512
8.047
46.559
Crisiscommunicatie
5.149
– 272
4.877
NCSC
8.070
7.863
15.933
Covid-19
11
– 11
0
Regeling tegemoetkoming schade 2021
15.900
146
16.046
Overige Opdrachten
9.382
321
9.703
36.3
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
16.315
660
16.975
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
16.315
660
16.975
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
16.315
660
16.975
Ontvangsten
2.000
23.356
25.356
Toelichting
Mutaties Uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
– Toekenning loon -en prijsbijstelling voor ad € 20,2 mln.
– Een bijdrage van € 8,3 mln. vanuit JenV naar EZK voor het programma kennisopbouw dat
wordt uitgevoerd door TNO.
– Het restant saldo bestaat uit kleinere mutaties.
Mutaties Ontvangsten
In het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s,
die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van
€ 19,1 mln. Het restant bestaat uit kleinere mutaties.
2.6 Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
9.024.610
393.496
9.418.106
Uitgaven
9.024.570
403.496
9.428.066
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
9.002.781
402.605
9.405.386
Bijdrage aan agentschappen
840.727
27.949
868.676
IND
761.784
22.104
783.888
DJI – Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
78.943
5.845
84.788
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.271.700
337.947
4.609.647
COA
3.885.063
337.947
4.223.010
NIDOS – opvang
386.637
0
386.637
Bijdrage aan medeoverheden
3.475.903
72
3.475.975
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
3.437.328
0
3.437.328
Samenwerkingsverbanden asielketen
22.475
72
22.547
Overige Bijdrage aan medeoverheden
16.100
0
16.100
Subsidies (regelingen)
56.160
541
56.701
Vluchtingenwerk Nederland
22.366
686
23.052
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
29.248
0
29.248
Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)
2.634
79
2.713
Overige Subsidies
1.912
– 224
1.688
Opdrachten
358.291
36.096
394.387
Programma Keteninformatisering
9.135
366
9.501
Versterking vreemdelingenketen
133.346
20.730
154.076
Naturalisatie en inburgering
0
15.000
15.000
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
215.810
0
215.810
37.3
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
21.789
891
22.680
Bijdrage aan agentschappen
8.467
128
8.595
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning
8.467
128
8.595
Subsidies (regelingen)
9.633
470
10.103
REAN-regeling
6.252
305
6.557
Overige Subsidies
3.381
165
3.546
Opdrachten
3.689
293
3.982
Vreemdelingen vertrek
3.689
293
3.982
Ontvangsten
40.826
66.500
107.326
Toelichting
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
– De toekenning loon -en prijsbijstelling voor € 31,8 mln.
– Een budgetoverboeking naar het Gemeentefonds. In het Faciliteitenbesluit is geregeld
dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen
vanuit een Decentrale Uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld
en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV
€ 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten via de septembercirculaire van het gemeentefonds.
– In het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten
van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er
nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.
– Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke
Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor
ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor
de bonussen naar voren gehaald.
– Het kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit
aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar
niveau B1. In de Miljoenennota is hiervoor vanaf 2024 € 15 mln. per jaar structureel
beschikbaar gesteld door het kabinet.
Mutaties Ontvangsten
– De Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de
uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode
2014–2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller
is voor Nederland € 57,5 mln.
– Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke
Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor
ingezet.
Mutaties Verplichtingen
Uit het budget Programma Oekraïense Vluchtelingen wordt incidenteel een bijdrage geleverd
aan het taalonderwijs voor Oekraïense ontheemden in 2025. Hiervoor wordt € 10 mln.
voor 2025 overgeheveld naar OCW. En het verplichtingenbudget wordt in 2024 verlaagd
met € 10 mln.
3 Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 7 Apparaat kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
668.829
37.702
706.531
Uitgaven
670.983
33.947
704.930
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
670.983
33.947
704.930
Personele uitgaven
440.507
16.918
457.425
Eigen personeel
370.720
14.461
385.181
Externe inhuur
68.565
2.410
70.975
Overig personeel
1.222
47
1.269
Materiële uitgaven
230.476
17.029
247.505
ICT
41.973
11.306
53.279
SSO's
109.238
7.240
116.478
Overig materieel
79.265
– 1.517
77.748
Ontvangsten
4.406
0
4.406
Toelichting
Mutaties Uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 33,9 mln.
Deze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 26,2 mln. in 2024.
– Een technische mutatie van € 12,3 mln. De middelen Justicelink waren tijdelijk geboekt
op artikel 92, in afwachting van het vaststellen van de opdrachtgeversrol. Met deze
mutatie worden de middelen overgeheveld naar Informatievoorziening en Inkoop. Justicelink
is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die
door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse
mogelijk moet maken.
– Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
3.2 Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 8 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.150.492
– 1.123.772
26.720
Uitgaven
1.150.492
– 1.111.451
39.041
92.1
Nog onverdeeld
1.150.492
– 1.111.451
39.041
Nog te verdelen
1.150.492
– 1.111.451
39.041
Nog onverdeeld
1.150.492
– 1.111.451
39.041
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld
naar de desbetreffende artikelen. De mutaties betreffen voornamelijk de verdeling
van de loon- en prijsbijstelling naar de juiste begrotingsartikelen. Ten laste van
artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige
artikelen.
3.3 Artikel 93 Geheim
Tabel 9 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.456
101
3.557
Uitgaven
3.456
101
3.557
93.1
Geheim
3.456
101
3.557
Geheim
3.456
101
3.557
Geheim
3.456
101
3.557
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.