Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Joseph over het bericht “Juist nu de pensioenvragen zich aandienen, sluit online geldvraagbaak Kandoor zijn loketten”
Vragen van het lid Joseph (Nieuw Sociaal Contract) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Financiën over het bericht «Juist nu de pensioenvragen zich aandienen, sluit online geldvraagbaak Kandoor zijn loketten» (ingezonden 20 augustus 2024).
Mededeling van Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 16 september
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel in de Volkskrant1, waarin wordt vermeld dat online geldvraagbaak Kandoor zijn loketten sluit?
Vraag 2
Deelt u het grote belang van een heldere communicatie over de transitie, nog temeer
omdat dit ook van sterke invloed kan zijn op het sentiment en draagvlak onder de deelnemers?
Vraag 3
Wat is uw visie op de timing van deze sluiting, net nu de grootste pensioenhervorming
ooit van start gaat?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de omvang van Kandoor was in aantallen vrijwilligers, en wat de
jaarlijkse kosten waren voor het in de lucht houden van de online geldvraagbaak?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het wenselijk is dat deelnemers in deze complexe transitie,
naast bij pensioenfondsen, ook terecht kunnen bij een online vraagbaak met vragen
over deze stelselhervorming? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Indien Kandoor ophoudt te bestaan, door wie of welke organisatie moeten dan de 1.5
miljoen vragen, die jaarlijks aan Kandoor werden gesteld, worden beantwoord?
Vraag 7
Hoe verhoudt de sluiting van Kandoor zich tot het bericht in Pensioen Pro2 dat pensioenfondsen niet goed voorbereid zijn op (extreme) scenario’s met een grote
stroom vragen van deelnemers in de transitie?
Vraag 8
Deelt u de vrees van het bericht in Pensioen Pro dat pensioenfondsen onvoldoende voorbereid
zijn op de mogelijk grote stroom aan vragen die straks op hun afkomt?
Vraag 9
Zo nee, kunt u dan verzekeren dat pensioenfondsen wel voldoende op alle scenario’s
zijn voorbereid en dat zij hun deelnemers antwoorden kunnen geven op al hun vragen?
Vraag 10
Indien u die verzekering niet kunt geven, tot welke maatregelen of initiatieven van
uw zijde leidt dit dan?
Vraag 11
Wat zijn de beweegredenen van pensioenuitvoerder APG om de financiële ondersteuning
van het platform stop te zetten? Indien u dat niet weet, kunt u daartoe navraag doen
bij APG en de Kamer daarover nader informeren?
Vraag 12
Sluit de laagdrempeligheid van het platform Kandoor, over het beantwoorden van allerlei
vragen over geldzaken onder één dak, niet juist naadloos aan bij de visie van de regering
over dit onderwerp? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Hoe beoordeelt u de sluiting van de loketten van Kandoor in het licht van de uitkomsten
van een peiling van het Nibud3, waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders «weinig tot niets» weet
over het nieuwe pensioenstelsel?
Vraag 14
Acht u het aannemelijk dat pensioenfondsen in opmaat naar het nieuwe pensioenstelsel
en ook nog na die overgangsperiode door hun deelnemers «bestookt» zullen worden met
veel vragen over wat deze transitie betekent voor hun pensioen?
Vraag 15
Acht u het eveneens aannemelijk dat het grootste deel van de vragen van de deelnemers
aan de afzonderlijke pensioenfondsen naar verwachting een gelijkluidend karakter en
inhoud zullen hebben?
Vraag 16
Nu pensioenen en de uitvoering daarvan een zaak zijn van werkgevers en werknemers,
ziet u daarom primair een rol weggelegd voor de gezamenlijke pensioenfondsen om al
die vragen tijdig en op een correcte wijze te beantwoorden? Zo nee, kunt u uw antwoord
motiveren?
Vraag 17
Erkent u dat een (eventueel nieuw in het leven te roepen) online platform daartoe
mede een adequaat instrument kan zijn en bent u bereid in overleg te treden met de
gezamenlijke pensioenfondsen c.q. hun overkoepelende belangenbehartiger, de Pensioenfederatie,
met als doel dat zij (gezamenlijk) het initiatief daartoe nemen?
Vraag 18
Bent u tevens bereid om in dat overleg ook de gezamenlijke pensioenfondsen erop te
wijzen dat Kandoor met zijn online vraagbaak een belangrijke rol speelt in het beantwoorden
van vragen en mogelijk, maar dan voor rekening en verantwoording van de gezamenlijke
pensioenfondsen, een drager kan zijn voor het opzetten van een brede online vraagbaak
die alle vragen van deelnemers van alle pensioenfondsen kan beantwoorden met betrekking
tot de transitie en wat dat voor hun betekent? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Kunt u een overzicht geven van de huidige voorlichting/campagne van de overheid over
de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel?
Vraag 20
Welke concrete stappen gaat u zetten naast de al bestaande voorlichting/campagne om
ervoor te zorgen dat pensioendeelnemers geïnformeerd hun situatie onder het nieuwe
stelsel kunnen beoordelen?
Vraag 21
Kunt u berichten bevestigen dat er werkgevers zijn die bereid zijn om hun werknemers
een periodiek financieel planningsgesprek aan te bieden, maar dat de Belastingdienst
vindt dat dan sprake is van belast loon en de werknemer loonbelasting verschuldigd
is over die door de werkgever vergoede kosten?
Vraag 22
Deelt u de mening dat dit op gespannen voet staat met één van de doelstellingen van
de Wet toekomst pensioenen, namelijk het activeren van de deelnemers, en bent u daarom
bereid om te bepalen dat deze (door de werkgever vergoede) kosten niet tot het loon
worden gerekend?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording van de Kamervragen van het lid Joseph
(NSC) over het bericht «Juist nu de pensioenvragen zich aandienen, sluit online geldvraagbaak
Kandoor zijn loketten» (kenmerk 2024Z12476, ingezonden op 20 augustus 2024) niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk
is omdat voor de beantwoording van de vragen nader overleg met externe partijen nodig
is.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op deze Kamervragen doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.