Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boswijk over het onderzoek in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid
Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp en van Buitenlandse Zaken over het onderzoek in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid (ingezonden 8 augustus 2024).
Antwoord van Minister Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) en van Minister
Veldkamp (Buitenlandse Zaken), mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
(ontvangen 3 september 2024).
Vraag 1
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is van de uitvoering van de met algemene stemmen
aangenomen motie Boswijk c.s. waarin het kabinet wordt verzocht op korte termijn een
analyse te maken van de risico’s van Chinese elektrische auto’s voor de nationale
veiligheid?1
Antwoord 1
De analyse van de technische risico’s van slimme (elektrische) voertuigen2 voor de nationale veiligheid is gestart. Momenteel worden de specifieke onderzoeksvragen
voor de uitvoering van deze analyse vastgesteld, waaronder op het gebied van sabotage
en spionage. Na afronding van de risicoanalyse zal er vervolgens een beleidsmatige
analyse plaatsvinden om te komen tot opties om deze eventuele risico’s te mitigeren.
De uitvoering van motie Boswijk c.s. wordt breed interdepartementaal opgepakt. Deelnemende
partijen aan de technische en beleidsmatige werkgroepen zijn de Ministeries van Infrastructuur
en Waterstaat, Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Financiën, Justitie en Veiligheid,
Defensie, alsmede voertuigenautoriteit RDW, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
(AIVD), en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Voor het einde van het jaar zal de
Kamer worden geïnformeerd over de eerste resultaten van deze werkgroepen.
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat verwacht wordt dat de Amerikaanse overheid
vanwege de nationale veiligheid binnen een paar weken een verbod zal instellen op
het gebruik van (o.a.) Chinese software in bepaalde typen auto’s?3
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Was Nederland betrokken bij de bijeenkomst van woensdag 31 juli jl., waarin de Amerikaanse
overheid de risico’s voor de nationale veiligheid met betrekking tot dergelijke software
heeft besproken met bondgenoten en marktleiders? Zo ja, wat kunt u over deze bijeenkomst
delen?4
Antwoord 3
Nederland was aanwezig bij de bijeenkomst. Dit was een vertrouwelijke bijeenkomst.
Wij kunnen daarom niet ingaan op de inhoud van de besprekingen.
Vraag 4
Bent u bijvoorbeeld door bovengenoemde bijeenkomst op de hoogte van de beperkingen
die de Amerikaanse overheid zal opleggen aan het gebruik van Chinese software in auto’s?
Antwoord 4
Ten aanzien van aanstaande regelgeving voor cybersecurity van connected vehicles heeft de VS begin dit jaar een vooraankondiging gepubliceerd.5
Zoals aangegeven in antwoord op vraag 3 kunnen wij niet ingaan op de inhoud van de
besprekingen van 31 juli jl., gezien het vertrouwelijke karakter van de bijeenkomst.
Vraag 5
Gaan deze eisen volgens u verder dan de eisen die de EU momenteel stelt aan cyberveiligheidseisen
van voertuigen? Zo ja, waarin gaan deze eisen verder dan wat de EU eist?
Antwoord 5
Aangezien de maatregelen die de Amerikaanse overheid gaat nemen nog niet bekend zijn,
is het niet in te schatten of deze eisen verder gaan dan de eisen die de EU momenteel
stelt.
De cyberbeveiligingseisen voor voertuigen die op de Europese markt worden gebracht
zijn vastgesteld in UNECE6-verband, specifiek UN Reglement R155 en R156. Deze reglementen zijn in EU verband
overgenomen als typegoedkeuringseisen7 onder verordening 2019/2144/EU – de verordening betreffende de algemene veiligheid
van voertuigen. Deze zijn van toepassing voordat voertuigen op de Europese markt mogen
worden gebracht. In deze reglementen zijn geen maatregelen opgenomen die specifiek
betrekking hebben op de nationale veiligheid. Maatregelen met betrekking tot de nationale
veiligheid neemt iedere lidstaat zelf. Indien de te nemen maatregelen door de VS betrekking
hebben op de nationale veiligheid van de VS, zal dit niet in UNECE-verband worden
ingebracht. Aan de hand van de analyse die wordt uitgevoerd voor de uitvoering van
motie Boswijk c.s., beschreven bij het antwoord op vraag 1, worden indien nodig nationale
veiligheidsmaatregelen genomen.
Vraag 6 en 7
Deelt u de mening dat als door de Verenigde Staten Chinese software in auto’s als
een risico voor de nationale veiligheid gezien wordt, dit oordeel ook door Nederland
en de EU overgenomen moet worden? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid binnen de EU te pleiten voor het zo spoedig mogelijk overnemen van de
Amerikaanse maatregelen tegen het gebruik van Chinese software in auto’s? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 6 en 7
De uitkomst van de analyse van de Verenigde Staten wordt met belangstelling gevolgd,
maar niet automatisch overgenomen. Zoals aangegeven in antwoord op vraag 5 zijn de
Amerikaanse maatregelen bovendien nog onbekend.
Nederland maakt een eigenstandige afweging met inzet van onze eigen nationale veiligheidsanalyses,
-maatregelen en bijbehorend instrumentarium. Voor het maken van een goede analyse
heeft Nederland vanzelfsprekend doorlopend contact met andere landen, waaronder de
VS. Zoals genoemd in het antwoord op vraag 1, werkt het kabinet op dit moment aan
een analyse van de nationale veiligheidsrisico’s die van slimme (elektrische) voertuigen
uit kunnen gaan. Gezien geharmoniseerde typegoedkeuringseisen voor voertuigen binnen
de interne markt van de Unie ligt het voor de hand om eventuele maatregelen in Europees
verband te bepleiten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. Klever, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp -
Mede namens
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
C.C.J. Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.