Schriftelijke vragen : Het artikel ‘Tijdens de introductieweek van de VU is het almaar duurder wordende levensonderhoud een thema: ‘Die kosten zijn overweldigend’’
Vragen van de leden Paternotte en Vijlbrief (beiden D66) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het artikel «Tijdens de introductieweek van de VU is het almaar duurder wordende levensonderhoud een thema: «Die kosten zijn overweldigend»» (ingezonden 2 september 2024).
Vraag 1
Bent u van mening dat we de rente voor de pechgeneratie op 0% moeten zetten, de verlaging
van de basisbeurs moeten voorkomen, geen langstudeerboete in moeten voeren en mbo-studenten
gelijke rechten moeten geven op een aanvullende beurs? Zo nee, waarom niet?1
Vraag 2
Kunt u een overzicht geven van alle maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord die de
financiële positie van studenten raken en kunt u daar ook de verlaagde basisbeurs
per september 2024 bij betrekken? Gaan studenten er volgens u op vooruit of op achteruit?
Is hier in de formatieperiode over nagedacht? Zo ja, wat is het idee hierachter?
Vraag 3
Kunt u een inschatting maken hoeveel van de 1,2 miljoen studenten niet weten dat hun
basisbeurs gaat dalen in september en waarom gaat de basisbeurs überhaupt dalen terwijl
de kosten voor studenten structureel gestegen zijn?
Vraag 4
Is het uitvoerbaar om de basisbeurs dit collegejaar alsnog te verhogen, bijvoorbeeld
door de verhoging van de basisbeurs in 2025 met terugwerkende kracht uit te betalen?
Wat is de kortst mogelijke datum om de basisbeurs te verhogen als in de begroting
van 2025 dekking wordt gevonden?
Vraag 5
Welk percentage van hun inkomen besteden studenten aan hun huur en hoe heeft deze
«huurquote» van studenten zich de afgelopen 15 jaar ontwikkeld? Wat is de gemiddelde
huurprijs voor een studentenkamer in de drie grootste studentensteden en hoe hebben
deze prijzen zich ontwikkeld?
Vraag 6
Wat vindt u van de ontwikkelingen van de prijzen voor studentenwoningen en wat zijn
de ambities van dit kabinet om het aantal studenten- en starterswoningen te vergroten?
Welk percentage van de 5 miljard euro voor woningbouwimpuls is voor studentenwoningen?
Vraag 7
Hoeveel voltijd studenten werken meer dan 12 uur per week en hoe reflecteert u op
het feit dat studenten meer werken dan voorheen? Wat vindt u ervan dat sommige studenten
30 uur in de week werken? Wat vindt u zelf een wenselijke hoeveelheid uren werk per
week? Wat vindt u van het voorstel van het SER-jongerenplatform om uit te gaan van
12 uur werk per week naast een fulltime studie?
Vraag 8
Hoe reflecteert u op het feit dat studenten door stijgende kosten en lagere inkomens
méér moeten werken, maar minder ruimte krijgen voor uitloop door de voorgenomen invoering
van de langstudeerboete en bent u bereid de langstudeerboete te heroverwegen?
Vraag 9
Met welk percentage kan het kabinet de rente voor de pechgeneratie beperken als zij
hieraan 194 miljoen euro structureel uitgeeft, zoals Pieter Omtzigt voor de verkiezingen
voorstelde? Waarom kiest dit kabinet daar niet voor? Hoeveel extra tegemoetkoming
zouden studenten krijgen als de 194 miljoen euro structureel in één keer zou worden
uitgekeerd? Wanneer kunnen de studenten hun tegemoetkoming verwachten?
Vraag 10
Hoe schat u in dat de rente op studieschulden zich de aankomende jaren gaat ontwikkelen
en kunt u studenten enige zekerheid geven over de ontwikkeling van de rente op hun
studieschuld? Wanneer publiceert u dit jaar de hoogte van de rente op studieschulden?
Vraag 11
Kunt u een inschatting maken van het aantal studenten dat recht heeft op een aanvullende
beurs maar deze niet aanvraagt en wat gaat u doen om deze groep studenten te bereiken?
Vraag 12
Bent u het ermee eens dat het oneerlijk is dat mbo-studenten minder recht hebben op
een aanvullende beurs dan studenten in het HBO en WO en bent u voornemens hier verandering
in aan te brengen of vast te houden aan deze ongelijke behandeling?
Vraag 13
Hoe reflecteert u op het feit dat studenten met ouders met lagere inkomens meer merken
van stijgende kosten en dalende inkomsten dan studenten met ouders met hogere inkomens?
Vraag 14
Kunnen studenten met een aanvullende beurs die niets ontvangen van hun ouders nog
wel rondkomen gezien de almaar doorstijgende prijzen en wat voor advies geeft u deze
studenten?
Vraag 15
Wat zijn volgens u de effecten van financiële druk op welzijn, studieprestaties en
brede ontwikkeling van studenten en bent u het ermee eens dat een «goede student»
niet alleen een student is die zo snel mogelijk afstudeert, maar ook een student kan
zijn die bijvoorbeeld mantelzorg verleent, bestuurswerk verricht of vrijwilligerswerk
doet?
Vraag 16
Wat voor effecten heeft de financiële druk volgens u op de toegankelijkheid van het
onderwijs en bent u het ermee eens dat de toegankelijkheid van het Nederlands onderwijs
van groot belang is en de aankomende jaren niet mag verslechteren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Hans Vijlbrief, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.