Schriftelijke vragen : Het artikel 'Geen DDA vluchten meer in 2025'
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Geen DDA vluchten meer in 2025» (ingezonden 2 september 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Geen DDA vluchten meer in 2025»?1
Vraag 2
Welke uitdagingen verwacht u de komende jaren nog meer die het in de lucht houden
van historische (militaire) vliegtuigen gaan bemoeilijken?
Vraag 3
Welke mogelijkheden heeft u om het vestigingsklimaat van de vloot general aviation
(GA) en historische (militaire) vliegtuigen binnen Nederland te verbeteren?
Vraag 4
Welk deel van de GA-vloot zal volgend jaar geconfronteerd worden met het besluit van
de European Chemical Agency (ECHA) om in 2025 de invoer van Tetraethylled (TEL) naar
de EU te verbieden, waardoor de productie van Avgas 100LL niet meer mogelijk is?
Vraag 5
Kunt u een inschatting maken hoeveel vliegtuigen door deze maatregelen getroffen zullen
worden?
Vraag 6
Kunt u beschrijven wat volgend jaar de precieze gevolgen zijn voor dit gedeelte van
de GA-vloot?
Vraag 7
Ziet u mogelijkheden om een uitzonderingspositie voor een gedeelte van de GA-vloot
te creëren, totdat de loodvrije alternatieven voorhanden zijn die door een aantal
producenten van Avgas 100LL worden ontwikkeld?
Vraag 8
Mocht een uitzonderingspositie in 2025 niet mogelijk zijn, welke alternatieven zijn
er dan voorhanden?
Vraag 9
Kunt u vertellen wat de gevolgen van de aanpassing naar loodvrije alternatieven zijn
en wat dit gaat betekenen op het gebied van vliegveiligheid?
Vraag 10
Steunt u het verzoek van Shell om de import van TEL voor de productie van 100LL voort
te zetten, totdat er een volledig alternatief is?
Vraag 11
Bent u bereid invloed uit te oefenen in Brussel om de ECHA te bewegen de verzoeken
van GA te steunen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Joost Eerdmans, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.