Schriftelijke vragen : De nieuwe snelheidsverlaging op de HSL
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de nieuwe snelheidsverlaging op de HSL (ingezonden 11 juli 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de nieuwe snelheidsverlaging op de HSL?1
2
Vraag 2
Deelt u de zorgen over deze nieuwe snelheidsverlaging als gevolg van de scheurtjes
in de viaducten?
Vraag 3
Wat zijn precies de «nieuwe conclusies» die getrokken zijn uit de recente onderzoeken
naar de constructieve ontwerpfouten bij tien viaducten?
Vraag 4
Wat is de oorzaak van de constructieve ontwerpfout? Zijn er verkeerde berekeningen
gemaakt, zijn de normen veranderd, was er sprake van communicatiefouten tussen betrokken
partijen of welke andere oorzaak is er aan te wijzen? Wordt er nader onderzoek gedaan
naar de precieze oorzaak?
Vraag 5
Wat moet er concreet gebeuren om deze constructieve ontwerpfouten te herstellen?
Vraag 6
Wat zijn de te verwachten kosten van het herstel van de constructieve ontwerpfouten?
Vraag 7
Wie is precies verantwoordelijk en aansprakelijk voor de ontstane constructieve ontwerpfouten?
En wie moet de herstelkosten betalen?
Vraag 8
Wat is het plan van aanpak en de planning voor het herstel van de constructieve ontwerpfouten
en de daardoor ontstane scheurtjes in de viaducten?
Vraag 9
Wat doet u concreet om het herstel van de constructieve ontwerpfouten te bespoedigen
en om de vertraging voor reizigers zoveel mogelijk te beperken?
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel minuten vertraging treinen op het traject Schiphol-Rotterdam
Centraal oplopen nu zij – opnieuw – te maken krijgen met snelheidsverlagingen? En
hoe groot is de totaal opgelopen vertraging van de opeenvolgende snelheidsverlagingen
in vergelijking met de oorspronkelijke snelheid van 300 km per uur op dit traject?
Vraag 11
Wat zijn de concrete (te verwachten) gevolgen voor de dienstregeling op de HSL? Kunt
u hierbij specifiek ingaan op de frequenties van de Intercity Direct treinen en de
internationale treinen die over dit traject rijden?
Vraag 12
Wat zijn de concrete gevolgen voor de spreiding van reizigers over de treinen (zowel
op de HSL als op de route via Leiden C) mochten er in een aangepaste dienstregeling
minder Intercity Direct treinen gaan rijden? Dringt u in dat geval bij NS aan op de
inzet van langere treinen, zodat de zitkans voor reizigers gelijk blijft?
Vraag 13
Worden alternatieve routes overwogen – bijvoorbeeld door een deel van treinen via
het traject Schiphol-Leiden C-Rotterdam C te laten rijden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Klopt het dat reizigers ook na deze nieuwe snelheidsverlaging een toeslag moeten blijven
betalen voor het gebruik van de Intercity Direct over de HSL? Vindt u dit nog steeds
uit te leggen, nu de vertraging verder toeneemt?
Vraag 15
Blijft de vergoeding die NS en de overige vervoerders moeten betalen voor het gebruik
van de HSL hetzelfde nu er meer vertraging ontstaat en er mogelijk minder treinen
over de HSL gaan rijden?
Vraag 16
Kunt u bovenstaande vragen afzonderlijk van elkaar beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.