Schriftelijke vragen : Kindermarketing door varkenshouderijen.
Vragen van het lid Kostić (PvdD) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Staatssecretaris van Volksgezond, Welzijn en Sport over kindermarketing door varkenshouderijen (ingezonden 3 juli 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het lesmateriaal wat wordt verschaft door The Pig Story aan kleuterklassen,
waarin «Het ware verhaal over het Nederlandse varken wordt verteld»?1
Vraag 2
Herinnert u zich de schriftelijke vragen uit 2020 over «misleidende kindermarketing
door de vee-industrie»?2
Vraag 3
Bent u bekend met de uitspraak van de Reclame Code Commissie in 2021 die, ook in hoger
beroep, aangeeft dat het lesmateriaal van de Nederlandse varkenssector geldt als kindermarketing
omdat ze misleidende en onjuiste informatie gebruikt om jonge kinderen een positief
gevoel te geven over varkensvlees?3
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat dit lesmateriaal tot op de dag van vandaag nog altijd wordt
aangeboden aan scholen, ondanks deze uitspraak van de Reclame Code Commissie?
Vraag 5
Wat vindt u ervan dat kinderen van 4 tot 6 jaar (groep 1–2) een boekje vol onwaarheden
krijgen welke een rooskleurig beeld schept van de varkenssector zonder in te gaan
op het afschuwelijke leed van de varkens?
Vraag 6
Wat vindt u ervan dat in het informatieboekje uitgebreid wordt omschreven hoe biggen
opgroeien, maar dat wordt verzwegen dat bij 99% van de biggetjes de staarten wordt
afgebrand?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat de uitspraak «Wist je dat alle pasgeboren biggen binnen 8 uur
een eigen speen hebben?» onjuist, of op zijn minst misleidend, is aangezien varkens
zo doorgefokt zijn dat ze regelmatig meer biggen krijgen dan dat ze tepels hebben?
Vraag 8
Kunt u bevestigen dat de uitspraak «De biggen blijven bij de moeder in de kraamstal
totdat ze achtentwintig dagen oud zijn» onjuist is, aangezien veel varkenshouders
biggen weghalen bij de moeder en deze, op gewicht, sorteren en herverdelen over de
zeugen?4
Vraag 9
Wat vindt u ervan dat in het informatieboekje niks wordt vermeld over dat elk jaar
meer dan 3,5 miljoen biggen de stal niet levend uitkomen, maar vroegtijdig sterven?
Vraag 10
Wat vindt u ervan dat op de website van The Pig Story het overgrote deel van de filmpjes
wordt gemaakt op een biologische varkenshouderij5, terwijl in Nederland meer dan 93% van varkenshouderijen niet biologisch zijn? Geeft
dit volgens u een eerlijk beeld van de behandeling van varkens in Nederland?
Vraag 11
Wat vindt u ervan dat kleuters hier leren dat de media ons niet het ware verhaal zou
vertellen over varkens?
Vraag 12
Bent u, net zoals uw voorganger, van mening dat er in het informatiemateriaal «relatief
weinig aandacht geschonken wordt aan dierenwelzijn»? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Onderschrijft u de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie dat «The Pig Story»
een gekleurde reclame-uiting is, met verschillende ongenuanceerde en misleidende claims?
Vraag 14
Kunt u bevestigen dat veel van de bezwaren van de Reclame Code Commissie nog steeds
van toepassing zijn op de huidige variant van «The Pig Story»?
Vraag 15
Wat vindt u ervan dat The Pig Story hiermee het oordeel van de Reclame Code Commissie
negeert door deze misleidende kindermarketing te blijven verspreiden?
Vraag 16
Wat vindt u ervan dat kleuters hier leren dat varkens belangrijk zijn voor Nederland,
bijvoorbeeld omdat we er sigaretten van maken? Waarom worden sigaretten op deze manier
bij kleuters aangeprijsd?
Vraag 17
Bent u ervan op de hoogte dat The Pig Story is ontwikkeld daar marketingbureau ReMarkAble?6
Vraag 18
Bent u er ook van op de hoogte dat marketingbureau ReMarkAble mede initiatiefnemer
is van de oprichting van de BoerBurgerBeweging als politieke partij?7
Vraag 19
Ziet u het verstrekken van lesmateriaal door de oprichters van een politieke partij
als iets wat in lijn is met het Hoofdlijnenakkoord dat onderwijsmethodes «politiek
neutraal» moeten zijn? Zo ja, waarom?
Vraag 20
Bent u bereid het lespakket, in lijn met het Hoofdlijnenakkoord, per direct te verbieden?
Vraag 21
Bent u ook bereid om scholen die dit lespakket hebben ontvangen een rectificatie te
sturen om aan te geven dat het hier ging om materiaal wat volgens de Reclame Code
Commissie geldt als kindermarketing?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ines Kostić, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.