Schriftelijke vragen : De voortgang van de verruiming van het sluizencomplex bij Kornwerderzand.
Vragen van de leden Grinwis (ChristenUnie), De Hoop (GroenLinks-PvdA), Pierik (BBB), Postma (Nieuw Sociaal Contract), Stoffer (SGP) en Vedder (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de voortgang van de verruiming van het sluizencomplex bij Kornwerderzand (ingezonden 28 juni 2024).
Vraag 1
Wat is de stand van zaken rond de verruiming van het sluizencomplex Kornwerderzand?
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat er – mede door de demissionaire status van het kabinet – nog
steeds geen afspraken zijn gemaakt over de voortgang van de verruiming van het sluizencomplex
bij Kornwerderzand? Begrijpt u de teleurstelling van de regionale overheden en bijdragende
marktpartijen hierover?
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat er sprake is van een forse kostentoename bij dit project? Zo
ja, kunt u aangeven hoe groot deze kostentoename is en wat de oorzaken zijn van deze
kostentoename? Welk deel heeft te maken met meer dan vooraf geraamde prijsstijgingen
en welk deel met aangescherpte normen?
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat een deel van de kostentoename is ontstaan door gewijzigde normen
en aanvullende eisen, zoals hogere normen voor waterveiligheid, de grotere vaarwegklasse
en de verziltingsproblematiek, waardoor het sluizencomplex versterkt en/of aangepast
moet worden?
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat het op norm brengen van de waterveiligheid, vaarklasse en aanpakken
van de verziltingsproblematiek van het sluizencomplex een Rijksverantwoordelijkheid
betreft? Kunt u bevestigen dat de gewijzigde normen en aanvullende eisen, zoals het
op norm brengen van de waterveiligheid, het treffen van maatregelen voor de verziltingsproblematiek
van dit complex óók zal moeten geschieden als er geen sprake zou zijn geweest van
een vergroting van het sluizencomplex? Erkent u daarmee dat de kosten hiervan eerst
en vooral bij het Rijk liggen?
Vraag 6
Indien aangescherpte waterveiligheidsnormen een belangrijke oorzaak zijn voor vertraging
en kostentoename bij dit project, wat betekent dit voor andere kustwerken in de hoogwaterbescherming
die op termijn moeten worden aangepakt? Kunt u een overzicht van de financiële en
uitvoeringstechnische gevolgen geven?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat op basis van de uitkomsten van het verziltingsrapport de vaargeulen
verdiept kunnen worden? Kunt u bevestigen dat het daarom mogelijk is om met de regionale
partijen afspraken te maken over het vervolg van het project?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe u in het licht van de gesloten Bestuursovereenkomst wilt omgaan
met de kostentoename bij de verruiming van het sluizencomplex?
Vraag 9
Kunt u aangeven welke maatregelen u heeft genomen om de kostentoename te mitigeren?
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat aanvullende afspraken over financiering van het sluizencomplex
nodig zijn, en dat u hiervoor ook naar de regio kijkt? Houdt u daarbij rekening met
het feit dat zowel de regionale overheden áls marktpartijen reeds diep in de buidel
tasten om de uitbreiding van het sluizencomplex mogelijk te maken?
Vraag 11
Kunt u aangeven of u overweegt de bruggen in de A7 afzonderlijk van het sluizencomplex
aan te pakken? Zo ja, welke redenen heeft u hiervoor? Kunt u aangeven hoe groot het
risico is dat een aslast-beperking op de huidige bruggen moet worden toegepast?
Vraag 12
Kunt u aangeven in hoeverre u overweegt om het sluizencomplex niet te verruimen, maar
dit complex op te nemen in het programma Vervanging en Renovatie (V&R)?
Vraag 13
Erkent u dat het opnemen van de sluis in het V&R-programma slechts een tijdelijke
oplossing biedt, terwijl bij verruiming van het sluiscomplex een definitieve oplossing
voor het complex gerealiseerd wordt? Klopt het dat verruiming daarmee op langere termijn
kostenefficïenter is? Erkent u dat het opnemen van het sluizencomplex in het V&R-programma
geen oplossing biedt voor het huidige onveilige gebruik (van zowel de weg als de vaarweg)
en ook het verziltingsprobleem niet oplost?
Vraag 14
Hoe weegt u het feit dat de maritieme maakindustrie zich al heeft voorbereid op én
investering heeft gedaan in onder andere grotere montagehallen op basis van de eerdere
planningen dat het sluizencomplex al in 2028 gereed is, en nu weer geconfronteerd
worden met uitstel? Wat is uw boodschap aan deze bedrijven?
Vraag 15
Beseft u dat uitstel van de verruiming van het sluizencomplex Kornwerderzand grote
financiële en economische gevolgen heeft voor deze bedrijven én de omgeving waarin
zij zich bevinden? Kunt u deze economische gevolgen bij benadering kwantificeren?
Hoe spant u zich in om het eventuele wegvallen van de substantiële regionale bijdrage
als het project verdere vertraging of uitstel oploopt te voorkomen?
Vraag 16
Bent u bereid om zo spoedig mogelijk na het aantreden van het nieuwe kabinet in overleg
te treden met de regionale partijen waarmee de Bestuursovereenkomst is gesloten, om
duidelijkheid te scheppen over het vervolg van de aanpak van het sluizencomplex Kornwerderzand
en afspraken te maken over de prijsstijgingen en planning en ons over de uitkomsten
te informeren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Cor Pierik, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Wytske Postma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Eline Vedder, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.