Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Grinwis over de Dual Fuel tractoren van Blue Fuel Solutions
Vragen van het lid Grinwis (ChristenUnie) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Dual Fuel tractoren van Blue Fuel Solutions (ingezonden 1 maart 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 24 mei
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1446.
Vraag 1
Wat vindt u van de innovatie van Blue Fuel Solutions om bestaande «Stage V»-tractoren
om te bouwen tot Dual Fuel-tractoren die deels op waterstof rijden? Hoe waardeert u de emissiereductie die hierbij
kan oplopen tot 45 procent? Bent u het ermee eens dat dit een prachtige innovatie
is die flink kan bijdragen aan de vergroening van de agrarische sector en het groenbeheer?
Antwoord 1
Ik sta positief tegenover iedere poging om emissies terug te brengen.
Vraag 2
Kunt u uitleggen hoe het mogelijk is dat er al sinds 2021 contact is met de RDW over
goedkeuring van deze Dual Fuel-tractoren, maar dat dit tot op heden nog niet heeft geleid tot typegoedkeuring van
deze voertuigen? Klopt het dat in eerste instantie is aangegeven dat de regeling voor
typegoedkeuring direct na de zomer van 2022 opgesteld zou zijn? Kunt u uitleggen waarom
dit nog niet gelukt is?
Antwoord 2
Mijn ministerie is in gesprek met de initiatiefnemers. Voor de goedkeuring van dit
type voertuigen moet een zogenaamde artikel 35 procedure-worden gestart. Hierbij is
het betreffende voertuig minimaal gedurende 36 maanden in de gehele EU toegestaan
in afwachting van de aanpassing van de Verordening om een definitieve goedkeuring
te kunnen afgeven. Zodra de aanvraag in behandeling wordt genomen kan de lidstaat
het voertuig op nationaal gebied toelaten.
Mijn ministerie en de RDW staan klaar om deze procedure te starten, maar om deze procedure
te starten heeft de initiatiefnemer toestemming nodig van de eerstefasefabrikant,
oftewel de fabrikant van het voertuig waarop de Dual Fuel-techniek wordt toegepast.
De initiatiefnemer zou ook de tweedefasefabrikant kunnen worden, met toestemming van
de eerstefasefabrikant. Zodra de initiatiefnemer goedkeuring van de fabrikant heeft
ontvangen dient het bedrijf een emissietest conform de eisen uit 2016/1628 Vo uit
te laten voeren door een geaccrediteerde/aangewezen technische dienst. Dit om zekerheid
te verkrijgen over de duurzaamheid van Dual Fuel-tractoren op de lange termijn. Bovenstaande
is 4 december jl. tijdens een overleg op het departement en ook in eerdere overleggen
door de RDW aan de initiatiefnemers toegelicht. Ik ben nog in afwachting van de resultaten
van deze emissietesten.
Tot slot dient de initiatiefnemer ervoor te zorgen dat het voertuig aan de overige
punten van de constructie-eisen en veiligheidseisen voldoet als gesteld in de Verordening.
Als hieraan is voldaan kan een traject voor typegoedkeuring worden gestart.
Vraag 3
Kunt u aangeven waarom de afgegeven tijdelijke goedkeuring is ingetrokken door de
RDW? Wat is ervoor nodig deze tijdelijke goedkeuring opnieuw af te geven en/of te
komen tot definitieve goedkeuring?
Antwoord 3
Er is tot op heden geen sprake van een goedkeuring voor het gebruik van waterstof
voor deze voertuigcategorie. De betreffende tractoren zijn in het verleden geregistreerd
als dieselvoertuigen, waarmee op onjuiste gronden een kenteken is verkregen. Vanwege
het ontbreken van een goedkeuring voor het gebruik van waterstof als energiedrager
kan de RDW niet anders dan de kentekens intrekken. Om tot een tijdelijke goedkeuring
te komen dient een artikel 35-procedure (zie antwoord op vraag 2) te worden opgestart.
Vraag 4
Hoe kunt u verklaren dat uw ministerie en/of het RDW nu pas aangeven dat door het
ontbreken van regelgeving er een artikel 35-procedure1 bij de Europese Commissie dient te worden doorlopen? Klopt het dat uw ministerie
heeft aangegeven in te zetten op aanpassing van de betreffende regelgeving ná het
starten van de artikel 35-procedure? Zo ja, waarom?
Antwoord 4
De artikel 35-procedure is al vanaf de start van de gesprekken in 2021 als oplossing
benoemd. Vanaf de start van de artikel 35-procedure is er sprake van een tijdelijke
goedkeuring in de gehele EU voor een periode van minimaal 36 maanden. Gedurende die
periode heeft de EC de tijd om te werken aan een definitieve goedkeuring. Waarbij
het niet zeker is dat de Commissie die betreffende artikel 35 aanvraag ook daadwerkelijk
honoreert. Ik kan hieromtrent geen garanties geven. Wel is de RDW graag bereid om
de gesprekken met de fabrikant voort te zetten en nadere toelichting te geven op de
voorwaarden en de vormgeving van de benodigde emissietest.
Vraag 5
Welke stappen heeft u gezet of gaat u zetten in het geval Nederlandse regelgeving
achterwege blijft om de artikel 35-procedure te versnellen en de Europese Commissie
te overtuigen van het nut en de veiligheid van de Dual Fuel-tractor?
Antwoord 5
Het heeft de voorkeur om dit op Europees niveau te regelen in plaats van op nationaal
niveau. Een nationale voorlopige goedkeuring heeft een kortere duur (24 maanden) en
geldt enkel in Nederland. Bovendien zijn ook voor een nationale goedkeuring voornoemde
emissietesten noodzakelijk. Om de Commissie te overtuigen is een formele artikel 35
aanvraag benodigd. Onderdeel van deze aanvraag zal minimaal een impactanalyse op de
veiligheid van het waterstof systeem alsmede van het voertuig zijn, zodat het milieubeschermingsniveau
en voertuigveiligheidsniveau zijn gewaarborgd.
Vraag 6
Klopt het dat de RDW de mogelijkheid heeft om een voorlopige EU-typegoedkeuring te
verlenen in afwachting van het goedkeuringsbesluit van de Europese Commissie? Is de
RDW bereid hier gebruik van te maken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Vanaf de start van de artikel 35-procedure heeft de RDW de juridische basis om de
betreffende voertuigen voorlopig goed te keuren voor gebruik op nationaal grondgebied.
Vraag 7
Klopt het dat de RDW geadviseerd heeft voorlopig in te zetten op individuele emissiekeuring
waarbij voor elke tractor een emissietest uitgevoerd moet worden? Kunt u aangeven
of dit ertoe zou leiden dat elke individuele tractor door de RDW gekeurd moet worden?
Erkent u dat dit tot financiële kosten als tijdsbelasting zal leiden?
Antwoord 7
Nee, dit heeft de RDW niet geadviseerd. Enkel het moederproduct dient getest te worden.
Een nieuwe test is enkel nodig wanneer het moederproduct wijzigt.
Vraag 8
Bent u bereid om in gesprek te treden met de RDW om zo spoedig te komen tot (wijziging
van) benodigde regelgeving om te komen tot typegoedkeuring van de Dual Fuel-tractoren, zodat deze innovatieve tractoren zo snel mogelijk weer de weg op kunnen?
Antwoord 8
Er heeft al overleg plaatsgevonden tussen mijn departement, de RDW en de initiatiefnemers,
ik ben voornemens dit voort te zetten langs bovengenoemde lijnen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.