Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over Aanbieding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid Kamerstuk 36 560 VI-2), over Aanbieding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36 560 VII-2), en over Aanbieding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Kamerstuk 36560 XIII-2)
2024D20894 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Digitale Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de bewindspersonen
van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, Economische
Zaken en Klimaat over de brieven van 15 mei 2023 inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek
2023 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36 560 VI, nr. 2), het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36 560 VII, nr. 2), en het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van
Economische Zaken en Klimaat (Kamerstuk 36 560 XIII, nr. 2).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Kathmann
Adjunct-griffier van de commissie,
Muller
Vragen inzake Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Justitie
en Veiligheid (Kamerstuk 36 560 VI, nr. 2)
Nr
Vraag
1
Kunt u aangeven op welke manier de veiligheid van uw medewerkers in het geding was?
Had het gebrek aan veiligheid opgelost kunnen worden? Bij wie lag die verantwoordelijkheid?
Heeft u een gebrek aan medewerking of juist tegenwerking ervaren?
2
Kunt u aangeven welke maatregelen u treft om het IT-beheer van het algoritme structureel
te verbeteren?
3
Kunt u aangeven hoeveel hits in 2023 werden gemist doordat profielen niet het aantal
hits opleverden dan had gemoeten?
4
Kunt u aangeven op welke manier de Minister van JenV en de Minister van Defensie van
mening verschillen over de verwerkingsverantwoordelijkheden? Hoeveel vertraging heeft
de voortgang van de Data protection impact assessment (DPIA) opgelopen doordat beide
Ministers geen overeenstemming hebben weten te bereiken?
Vragen inzake Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36 560 VII, nr. 2)
Nr
Vraag
5
Wat zijn de achterliggende redenen dat er weinig progressie is geboekt op de grote
problemen bij het rijksbrede ICT-beheer?
6
Kunt u aangeven welke lessen er zijn getrokken uit de vertraging voor de nieuwbouw
van digitale voorzieningen voor Logius? Maakt u naar aanleiding van deze vertragingen
andere inschattingen ten aanzien van de duur van toekomstige nieuwbouw? Wat zijn de
gevolgen daarvan voor andere contracten van Logius die op het punt staan af te lopen?
7
Heeft Logius veranderingen doorgevoerd in de manier waarop het zicht en grip houdt
op de duur van nieuwbouw? Waar bestaan deze veranderingen uit?
8
Kunt u aangeven hoeveel algoritmes van ministeries en organisaties nog missen in het
algoritmeregister? Welke ministeries en organisaties blijven in absolute en relatieve
aantallen algoritmes het meest achter bij het aangeven van hun algoritmes in het algoritmeregister?
9
Kunt u aangeven tegen welke problemen u aanloopt bij het oplossen van de onvolkomenheden
voor rijksbreed IT-beheer?
10
Kunt u aangeven welke administratieve verbeterpunten bij het Shared Service Centrum
(SSC)-ICT nog open staan? Tegen welke moeilijkheden loopt u aan bij het oplossen van
deze verbeterpunten? Kunt u aangeven wat het tijdspad is om deze verbeterpunten door
te voeren?
11
Hoe duidt u de kritiek van de Algemene Rekenkamer dat het bij het rijksbrede IT-beheer
ontbreekt aan een daadkrachtige kaderstelling?
12
Hoe wilt u realiseren dat de geplande verbeteracties op toezicht IT-beheer wel worden
gerealiseerd in 2024?
13
Kunt u aangeven waarom het nog niet gelukt is om eenduidige kwaliteitseisen te stellen
waaraan het IT-beheer minimaal moet voldoen?
14
Hoe wilt u zorgen dat de maatregelen voor betere inkoop- en inhuurprocessen bij SSC-ICT
wel structureel doorwerken?
15
Kunt u aangeven waarom SSC-ICT de keuze maakt voor het inhuur van relatief veel extern
personeel? Waarom wordt dergelijk personeel niet in dienst genomen?
16
Hoe kan het dat uit de door de Rekenkamer onderzochte algoritmes 67% niet helemaal
voldoen aan de voorwaarden in het toetsingskader en hoe wilt u ervoor zorgen dat dit
in de toekomst verbeterd?
Vragen inzake Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat (Kamerstuk 36 560 XII, nr. 2)
Nr
Vraag
17
Wat zijn de risico’s die gepaard gaan met een te late controle op uitdiensttredingen?
Heeft u maatregelen genomen om deze risico’s te mitigeren of om de controle op uitdiensttredingen
te bespoedigen? Zijn er moeilijkheden bij het treffen van deze maatregelen en wat
zijn deze moeilijkheden?
Overkoepelende / overige vragen die betrekking hebben op bovenstaande rapporten Resultaten
verantwoordingsonderzoek 2023
Geen vragen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.C. Kathmann, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.