Schriftelijke vragen : Samen naar School Klassen
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over Samen naar School Klassen (ingezonden 13 mei 2024).
Vraag 1
Kunt u een overzicht geven van het aantal Samen naar Schoolklassen dat in de afgelopen
jaren is opgericht per jaar voor primair- en voortgezet onderwijs en hoe is de bekostiging
van deze initiatieven geregeld? Is de bekostiging vanuit het Ministerie van OCW voldoende
om initiatieven te starten en de continuïteit te waarborgen?
Vraag 2
Is ook bekend hoeveel trajecten uiteindelijk toch zijn gestrand en om welke redenen?
Vraag 3
Hoe wordt in uw beleid de oprichting van nieuwe Samen naar Schoolklassen aangemoedigd?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat de leeftijdsgrens voor leerlingen die een beperking hebben,
minder strikt zou moeten worden gehanteerd, juist omdat zij soms een ontwikkelingsachterstand
hebben en bent u bereid wet- en regelgeving hierop aan te passen zodat het in uitzonderlijke
situaties bijvoorbeeld langer mogelijk is om een kind op het basisonderwijs ingeschreven
te houden?
Vraag 5
Hoe verklaart u het dat de huidige wet- en regelgeving het nog steeds niet mogelijk
maakt dat leerlingen die naar Samen naar Schoolklassen gaan, ingeschreven kunnen worden
op het voortgezet onderwijs?
Vraag 6
Wat vindt u ervan dat de KanZ-Klas in Heerhugowaard mede om deze reden vanaf schooljaar
2024–2025 stopt met de inclusief Voortgezet Onderwijs klas. Was u op de hoogte van
deze problemen? Zo ja, is geprobeerd dit met de betrokkenen op te lossen?
Vraag 7
Waarom kon Stichting KanZ niet meedoen met de experimenteerregeling die juist is bedoeld
om te kunnen afwijken van kaders in regelgeving om ruimte te maken voor mooie initiatieven?
Vraag 8
Hoe verklaart u het dat initiatieven richting inclusief onderwijs nog steeds worden
belemmerd door bureaucratie en tekortkomingen in wet- en regelgeving en wat is er
concreet gebeurd sinds de Kamer begin 2020 de motie Westerveld-Kwint aannam die vroeg
om de oprichting van samen naar Schoolklassen te stimuleren en hen formeel te erkennen
als onderwijsvorm om problemen in de bekostiging te voorkomen?1
Vraag 9
Kunt u uitleggen waarom u in de 3e Voortgangsrapportage Verbeteraanpak Passend onderwijs
die op 10 mei jongstleden verscheen, de motie Westerveld-Kwint de status «uitgevoerd»
geeft terwijl blijkt dat er nog volop werk in uitvoering is bij de ondersteuning en
erkenning van Samen naar Schoolklassen?2
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat deze problemen laten zien dat aanpassing van wet- en regelgeving
noodzakelijk is? Zo nee, wat gaat u dan doen om deze wens van de Kamer uit te voeren?
Zo ja, wanneer kan de Kamer voorstellen verwachten?
Vraag 11
Kunt u proberen deze vragen voor het commissiedebat over passend onderwijs op 29 mei
2024 te beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.