Schriftelijke vragen : Het bericht ''Niet bewust getraineerd'; Kabinet versoepelde exclusief voor Schiphol de bestaande stikstofregels’
Vragen van de leden Podt en Bamenga (beiden D66) aan de Minister voor Natuur en Stikstof over het bericht ««Niet bewust getraineerd»; Kabinet versoepelde exclusief voor Schiphol de bestaande stikstofregels» (ingezonden 2 mei 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Kabinet versoepelde exclusief voor Schiphol de bestaande
stikstofregels»?1
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat bij het opkopen van bedrijven voor stikstofruimte, eerst gekeken
moet worden of de aanwezige stikstofruimte nodig is voor het herstellen van kwetsbare
natuur?2
Vraag 3
Klopt het dat van de negen opgekochte boerenbedrijven alle stikstofruimte naar de
vergunning van Schiphol is gegaan en dat hierbij geen rekening is gehouden met kwetsbare
natuurgebieden in de buurt van de luchthaven? Zo ja, waarom is deze werkwijze toegepast
en bent u zich ervan bewust dat dit tegen de Programma Aanpak Stikstof (PAS-)uitspraak
ingaat?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat het zeer onwenselijk is om een onhoudbare vergunning te
verstrekken om tijd te rekken? Zo ja, waarom is dit dan toch gebeurd?
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat Schiphol niet anders behandeld dient te worden dan boeren
(of andere bedrijven) bij het verkrijgen van een natuurvergunning? Zo ja, waarom is
voor Schiphol dan een andere werkwijze toegepast en waarom krijgt dit bedrijf een
uitzonderingspositie?
Vraag 6
Kunt u uiteenzetten waarom u denkt dat de vergunning zoals deze is verstrekt wel houdbaar
is?
Vraag 7
Is het mogelijk nu al de natuurvergunning van Schiphol te herzien en daarmee niet
de uitspraak van de rechter af te wachten in de aangespannen procedures? Zo ja, bent
u daartoe bereid? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Indien deze manier van vergunningen verstrekken wel houdbaar zou zijn, waarom wordt
deze dan niet toegepast voor bijvoorbeeld PAS-melders?
Vraag 9
Kunt u toezeggen dat deze handelwijze niet toegepast zal worden op het verkrijgen
van een vergunning voor Rotterdam Airport en Eindhoven Airport?3
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Vedder (CDA),
Grinwis (ChristenUnie), Bromet (GroenLinks-PvdA), ingezonden 2 mei 2024 (vraagnummer
2024Z07775) en van de leden Hertzberger en Olger van Dijk (beiden Nieuw Sociaal Contract), ingezonden
2 mei 2024 (vraagnummer 2024Z07776).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Anne-Marijke Podt, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Mpanzu Bamenga, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.