Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ceder over het bericht 'Verbijstering over sluiting van het Auris College in Goes: 'Onze kinderen verzuipen op de reguliere school''
Vragen van het lid Ceder (ChristenUnie) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Verbijstering over sluiting van het Auris College in Goes: «Onze kinderen verzuipen op de reguliere school»» (ingezonden 14 februari 2024).
Antwoord van Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 7 maart 2024)
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht: «Verbijstering over sluiting van het Auris
College in Goes: «Onze kinderen verzuipen op de reguliere school»»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heeft u contact gehad met het Auris College over het sluiten van de drie locaties
die het college heeft, te weten Leiden, Rotterdam en Goes?
Antwoord 2
Ja, mijn ministerie staat in nauw contact met Koninklijke Auris Groep (Auris) om mee
te denken over de aanstaande sluiting van deze locaties.
Vraag 3
Is het besluit om het Auris College in overleg met de bijbehorende samenwerkingsverbanden
gemaakt? Hebben de andere middelbare scholen (regulier en speciaal) hun medewerking
toegezegd om voor toekomstige leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte een plek
te creëren? Is een bestuurlijke fusie verkend om de financiële situatie van Auris
te verbeteren?
Antwoord 3
Auris zet al langer in op het zoveel mogelijk toeleiden van hun doelgroep (dove en
slechthorende leerlingen en leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis) naar het
regulier onderwijs en het begeleiden van deze leerlingen. Voor dit laatste krijgt
Auris ook financiering. Deze ontwikkeling leidt al langer tot dalende leerlingaantallen
en een steeds kleiner wordend team bij de verschillende locaties voor voortgezet speciaal
onderwijs (vso) van Auris. Wat betekent dat het steeds lastiger wordt om onderwijs
van hoge kwaliteit aan te blijven bieden. Auris heeft daarom zelfstandig, maar na
overleg met experts en belanghebbenden en na een zorgvuldige afweging van verschillende
factoren, het besluit genomen om de vso-locaties in Goes, Leiden en Rotterdam te sluiten.
Financiële overwegingen hebben daarbij geen directe rol gespeeld.
Met individuele scholen, zowel reguliere als vso-scholen, en betrokken samenwerkingsverbanden
worden de komende periode nog afspraken gemaakt over het plaatsen van leerlingen die
nu nog op de vso-locaties zitten en de benodigde ondersteuning. Met de betrokken samenwerkingsverbanden
is ook eerder al gesproken.
Vraag 4
Begrijpt u de zorgen van ouders dat hun kinderen niet zullen gedijen op andere scholen,
ook gezien de specifieke problematiek waarin de school in is gespecialiseerd? Welke
plicht heeft de school om een passende plek te vinden voor de huidige leerlingen?
Welke rol ziet u hierbij voor uzelf?
Antwoord 4
Ja, ik begrijp heel goed dat het bericht om deze drie locaties te sluiten tot zorgen
leidt. Ik kan me ook goed voorstellen dat er extra onrust ontstaan is omdat het bericht
om de scholen te sluiten relatief dicht zit op de sluitingsdatum. Het betekent voor
de leerlingen van het Auris College Goes immers dat de leerlingen die nu op school
zitten na dit schooljaar nog maar één jaar op deze school kunnen blijven. De komende
periode wordt er met betrokkenen voor alle leerlingen naar een nieuwe passende plek
gezocht, dat is maatwerk per leerling.
Auris heeft mij verzekerd dat er voor elke leerling een passende plek wordt gevonden,
die aansluit bij de mogelijkheden en behoeften. Een afvaardiging van Auris-medewerkers
(docenten, gedragswetenschappers, logopedisten) werkt de komende periode samen met
de leerling, ouders en deskundigen uit de regio aan de plaatsing van alle leerlingen
en kijkt hierbij ook naar welke ondersteuning de leerlingen op de nieuwe school nodig
hebben. Auris voert met diverse samenwerkingsverbanden verkennende gesprekken over
deze ontwikkelingen. Daarnaast heeft Auris toegezegd ook na plaatsing (intensieve)
ondersteuning te bieden aan zowel de school als de leerling. De ambulante dienstverlening
breidt Auris daarvoor uit.
Uit het verleden weten we dat overplaatsing van leerlingen van Auris naar een school
voor regulier onderwijs over het algemeen goed gaat. Ik heb er vertrouwen in dat Auris
de leerlingen nu en in de toekomst zorgvuldig begeleidt, en zal hierbij een vinger
aan de pols houden.
Hoewel ik de zorgen van de jongeren en hun ouders begrijp, kunnen er ook voordelen
zitten aan deze nieuwe situatie. In sommige gevallen hoeven jongeren minder ver te
reizen naar hun school omdat ze een plek krijgen op een school in hun eigen wijk of
stad, met extra ondersteuning. Hierdoor gaan ze ook met andere jongeren uit hun eigen
buurt naar dezelfde school gaan. Ook zullen ze in een aantal gevallen meer keuzeaanbod
krijgen in uitstroomrichtingen en specifieke vakken op die school.
Vraag 5
Is het reguliere onderwijs in de omgeving van het Auris College al voldoende ingericht
om leerlingen die voorheen naar het speciaal onderwijs zouden gaan op te nemen? Hoe
ondersteunt de Minister de scholen in de samenwerkingsverbanden waar het Auris College
nu aan deelneemt om nu en in de toekomst leerlingen op te nemen?
Antwoord 5
Op dit moment is dit nog niet geheel duidelijk. Mijn ambtenaren zullen de komende
periode met Auris en de betrokken samenwerkingsverbanden in overleg treden om te zien
of en zo ja welke extra ondersteuning en inspanningen nodig zijn om de betreffende
leerlingen een goede nieuwe plek te bieden.
Vraag 6
Verwacht u dat er leerlingen zijn die geen passende plek zullen vinden en daardoor
gedwongen thuis komen te zitten? Op welke manier wilt u dit risico ondervangen?
Antwoord 6
Ik heb goede hoop dat er geschikte plekken gevonden kunnen worden voor deze leerlingen.
Zoals geantwoord bij vraag 4 zet Auris zich daar de komende periode voor in. Op basis
van de gesprekken de komende periode zal ik bepalen of er aanvullende acties nodig
zijn.
Vraag 7
Deelt u de analyse van de school dat de sluiting van de school te maken heeft met
de landelijke ontwikkeling waarbij kinderen op het speciaal onderwijs steeds vaker
naar een reguliere school gaan? Ziet u dit risico ook voor scholen elders in het land?
Antwoord 7
Voor mij staat voorop dat elk kind op de plek moet zitten waar deze zich het beste
kan ontwikkelen. Het uitgangspunt is dat dit in principe op een reguliere school is,
waar nodig met extra ondersteuning. Dit heeft voor iedereen voordelen. Voor het kind
betekent dit bijvoorbeeld minder reistijd en meer keuzemogelijkheden dan wanneer deze
naar het speciaal onderwijs zou gaan. En in algemene zin betekent het bijvoorbeeld
een kleinere druk op het leerlingenvervoer en meer ruimte op het gespecialiseerd onderwijs
voor andere kinderen die dat (tijdelijk) nodig hebben. In die zin zie ik dat als een
positieve ontwikkeling. Tegelijkertijd kan dit alleen als er de benodigde ondersteuning
is voor zowel het kind als de reguliere school en dat is nog niet op alle plekken
zo. Ik ga de komende periode verder in gesprek met betrokkenen om te zien wat er nodig
is om hier verdere invulling aan te geven en om te bezien voor welke groepen het gespecialiseerd
onderwijs (tijdelijk) nodig zal blijven.
Vraag 8
Zijn er andere scholen voor voortgezet speciaal onderwijs die de financiën nu slecht
rond krijgen? Is er op basis van leerlingenprognoses aan te geven hoeveel vso-scholen
een flinke leerlingendaling kunnen verwachten, waarvoor in de toekomst sluiting dreigt?
Hoe is de regionale spreiding van deze scholen?
Antwoord 8
Ik heb geen concrete signalen ontvangen dat er andere vso-scholen zijn die in financiële
problemen zitten. We kunnen geen prognoses voor leerlingenaantallen maken voor vso-scholen
omdat deze scholen vaak een regionale functie hebben en de ontwikkelingen zo divers
zijn dat deze moeilijk voorspelbaar zijn. Wel zien we in algemene zin dat op dit moment
de behoefte van (v)so-onderwijs toeneemt. We houden dit nauwlettend in de gaten, mede
vanwege de regionale functie van sommige vso-scholen.
Vraag 9
Welk aandeel van de huidige leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs past,
als de beweging van inclusief onderwijs voltooid is, naar verwachting niet in het
reguliere onderwijs met extra ondersteuning maar zal een beroep moeten doen op het
speciaal onderwijs?
Antwoord 9
Voor mij staat voorop dat elk kind een goede plek moet hebben om zich te ontwikkelen.
Er zal daarbij altijd een groep blijven die (tijdelijk of voor langere tijd) iets
extra’s nodig heeft, bijvoorbeeld in het gespecialiseerd onderwijs, en die mogelijkheid
blijft er dan ook. Inclusief onderwijs betekent dus zeker niet dat alle leerlingen
naar regulier onderwijs moeten. Maar wel dat er meer leerlingen een plek kunnen krijgen
binnen een school in hun eigen buurt of wijk, met indien nodig (extra) ondersteuning.
Vraag 10
Hoe ondervangt u de negatieve gevolgen van schoolsluitingen van speciaal onderwijs
in de reisafstanden van leerlingen, zeker buiten de Randstad? Op welke manier is speciaal
onderwijs nog toegankelijk voor kinderen als de reisafstand heel groot wordt?
Antwoord 10
Op dit moment is er nauwelijks sprake van sluiting van scholen voor gespecialiseerd
onderwijs. Waar dit wel het geval is hebben we aandacht voor de reistijd van jongeren
die ondersteuning nodig hebben die niet binnen een reguliere school kan worden geboden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.