Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Kent over de problemen met communicatiesystemen aan boord van bussen bij Qbuzz
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen met communicatiesystemen aan boord van bussen bij Qbuzz (ingezonden 15 januari 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 27 februari
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 938.
Vraag 1
Wat is uw reactie op het nieuwsbericht «FNV: Grote zorgen om veiligheid chauffeurs
en reizigers Qbuzz in Drenthe en Groningen vanwege haperend communicatiesysteem»?1
Antwoord 1
Naar aanleiding van de berichtgeving heb ik contact gehad met het OV-bureau Groningen-Drenthe
en Qbuzz. Hieruit is gebleken dat de veiligheid van de chauffeurs en reizigers nooit
in het geding is geweest. De noodknop die de veiligheid garandeert, heeft te allen
tijde gewerkt.
Vraag 2
Wat is uw reactie op de resultaten van de enquête die FNV heeft uitgezet onder personeel
van Qbuzz over de problemen met de IVU-box?2
Antwoord 2
Naar aanleiding van de berichtgeving heb ik contact gehad met het OV-bureau Groningen-Drenthe
en Qbuzz. Hieruit is gebleken dat de veiligheid van de chauffeurs en reizigers nooit
in het geding is geweest. De noodknop die de veiligheid garandeert, heeft te allen
tijde gewerkt.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat maar liefst 97% van de chauffeurs van Qbuzz aangeeft dat de
IVU-box onvoldoende functioneert?
Antwoord 3
Moderne bussen hebben meerdere systemen aan boord die opgestart moeten worden bij
aanvang van de dienst. Enkel het betaalsysteem heeft af en toe te maken met een langere
opstartstarttijd. Dit betreft een ander systeem dan de IVU-box.
Vraag 4
Welke risico’s kleven er volgens u aan de haperende communicatiesystemen op busdiensten
van Qbuzz?
Antwoord 4
Er kleven geen veiligheidsrisico’s aan de communicatiesystemen die in het artikel
genoemd zijn. De communicatiesystemen hebben altijd gewerkt. Wel heeft het haperen
van het betaalsysteem in een klein aantal van de ritten tot vertraging geleid.
Vraag 5
Bent u bereid om de problemen met de IVU-box nader te inventariseren en zo snel mogelijk
op te lossen?
Antwoord 5
De werking van technische systemen is onderdeel van de afspraken tussen de concessieverlener
en concessiehouder. Anders dan volgens de berichtgeving van FNV waren er geen problemen
met de IVU-box. Alleen het betaalsysteem heeft storingen ondervonden. Op 17 januari
jl. heeft een gesprek plaatsgevonden tussen de FNV en Qbuzz, waarna de berichtgeving
recht is gezet. Dit is per brief medegedeeld aan de provincies Groningen en Drenthe
en de gemeente Groningen3. Qbuzz heeft aangegeven verbeteracties voor het betaalsysteem in gang te hebben gezet.
Vraag 6
Heeft u hierover reeds contact gehad met de provincies Drenthe, Groningen en vervoerder
Qbuzz?
Antwoord 6
Ik heb contact gehad met het OV-bureau Groningen-Drenthe en Qbuzz. In de provinciale
staten van Groningen zijn vragen gesteld over dit onderwerp. Hier is een uitgebreidere
toelichting gegeven op de technische problemen4.
Vraag 7
Kunt u onderzoeken in hoeverre chauffeurs te maken hebben (gehad) met agressie van
reizigers vanwege deze technische problemen?
Antwoord 7
Er zijn geen chauffeurs die te maken gehad met agressie van reizigers vanwege de technische
problemen van de betaalsystemen.
Vraag 8
Welke nadelen ondervinden reizigers door de problemen met de IVU-box?
Antwoord 8
Er waren geen problemen met de IVU-box. De storingen die wel optraden hebben betrekking
op de betaalsystemen op een klein aantal ritten. Wanneer de systemen haperen bij de
opstartprocedure kan dit leiden tot vertraging vanwege een reset of het omwisselen
van de bus. In enkele gevallen is de bus gaan rijden zonder dat reizigers konden inchecken.
Vraag 9
Kunt u, indien een oplossing niet snel wordt gevonden, de Nederlandse Arbeidsinspectie
vragen om onderzoek te verrichten naar de problemen met IVU-box, zoals door FNV wordt
voorgesteld?
Antwoord 9
Na de publicatie heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen Qbuzz en FNV. Hieruit
is gebleken dat de technische problemen geen gevolgen hadden voor de veiligheid van
chauffeurs en dit is ook door FNV erkend. Ik zie dan ook geen aanleiding om op basis
van deze bevindingen een onderzoek te laten verrichten naar de werking van de IVU-box.
Vraag 10
Voldoet Qbuzz als vervoerder met de huidige technische problemen aan alle wettelijke
normen omtrent arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en aan zijn verplichtingen richting
reizigers?
Antwoord 10
Qbuzz voldoet volgens het OV-bureau Groningen-Drenthe aan de wettelijke normen. De
prestaties naar reizigers toe zijn onderdeel van de concessieafspraken op regionaal
niveau.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.