Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over de uitzending ‘Vape-industrie heeft lak aan overheid’ van De Hofbar op 23 januari jl.
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de uitzending «Vape-industrie heeft lak aan overheid» van De Hofbar op 23 januari jl (ingezonden 25 januari 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
            27 februari 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1025.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de uitzending «Vape-industrie heeft lak aan overheid» van De Hofbar
               op 23 januari jl.?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
In hoeverre vindt u het uit te leggen dat ondanks het «smaakjeverbod» op vapes, dat
               sinds 1 januari 2024 van kracht is, winkels nog steeds vapes mét smaakjes verkopen?
            
Antwoord 2
            
Dat vind ik niet uit te leggen. Het verkopen van vapes met een smaakje is verboden.
               Winkeliers moeten het smaakjesverbod dus naleven.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven hoe het kan dat er geen enkele vorm van toezicht of handhaving is
               op de verkoop van vapes met smaakjes?
            
Antwoord 3
            
Dit is onjuist. Afgelopen maand heeft toezicht en handhaving door de NVWA plaatsgevonden.
               Om het probleem bij de bron aan te pakken, is het toezicht gestart bij producenten,
               importeurs en groothandels. Bij deze bedrijven heeft de NVWA de bevoegdheid partijen
               verboden vapes met smaakjes tegen te houden om te voorkomen dat deze in Nederland
               in de handel terecht komen. Ook worden de komende periode controles bij winkels uitgevoerd.
               Bij deze controles wordt opgetreden als vapes met smaakjes worden aangetroffen en
               wordt achterhaald waar de vapes vandaan komen om dit ook weer bij de bron aan te pakken.
            
Tegelijkertijd is het zo dat het verbod relatief kort van kracht is. En in die periode
               is gebleken is dat nog niet alle ondernemers het verkoopverbod naleven. Na invoering
               van wetgeving gaat er altijd even tijd overheen voordat een maatregel goed wordt nageleefd.
               Om te zorgen dat deze naleving snel verbetert, wordt het toezicht van de NVWA dan
               ook doelgericht ingezet.
            
Vraag 4
            
Bent u het eens met de stelling dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA),
               de toezichthouder op de verkoop van vapes, onvoldoende handhaaft op de verkoop van
               vapes met smaakjes, het online verkoopverbod van vapes en de verkoop van accessoires
               van vapes?
            
Antwoord 4
            
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals aangegeven wordt wel degelijk toezicht gehouden
               en gehandhaafd op vapes met smaakjes, het online verkoopverbod van vapes en op accessoires
               voor vapes.
            
Vraag 5
            
In hoeverre heeft de NVWA een urgent gevoel om de verkoop van vapes met smaakjes,
               het online verkoopverbod van vapes en de verkoop van accessoires van vapes te handhaven?
            
Antwoord 5
            
Ik kan u verzekeren dat de NVWA grote urgentie voelt om het onrechtmatige aanbod van
               deze producten aan te pakken.
            
Vraag 6
            
Hoe vindt u het uitlegbaar dat, ondanks het verbod op accessoires van vapes in 2022,
               opzetstukjes van vapes nog steeds verkrijgbaar zijn?
            
Antwoord 6
            
Accessoires voor vapes die smaakjes kunnen afgeven, zijn sinds 1 januari 2024 ook
               verboden en mogen niet meer worden verkocht. Dit wordt bij de handhaving van het smaakjesverbod
               meegenomen.
            
Vraag 7
            
In hoeverre komt de huidige wetgeving tekort om smaakjes op vapes, die op allerlei
               creatieve manieren worden verkocht, definitief te verbieden?
            
Antwoord 7
            
Het smaakjesverbod is in zeer strenge regelgeving vastgelegd, doordat in de wet is
               voorgeschreven welke smaakstoffen alleen nog toegestaan zijn in vapes. Mijn verwachting
               is dat de wetgeving voldoende juridische basis is om de smaakjes definitief te verbieden.
            
Vraag 8
            
Hoe bent u van plan de handhaving op de verkoop van (accessoires van vapes) aan te
               scherpen?
            
Antwoord 8
            
Ik ben van plan de NVWA extra handhavingsbevoegdheden te geven om zo efficiënter te
               kunnen handhaven. Zo geef ik de NVWA bijvoorbeeld meer mogelijkheden om verboden producten
               in bewaring en in beslag te nemen. Ik werk op dit moment aan een wetsvoorstel dat
               dit mogelijk maakt. Daarnaast ben ik voornemens om het boeteplafond en de hoogte van
               de boetes te verhogen. Ook aan de hiervoor benodigde wijziging van de regelgeving
               werk ik op dit moment.
            
Vraag 9
            
Wanneer kunnen we het vergunningenstelsel van de verkoop van vapes verwachten, waartoe
               een meerderheid van de Kamer heeft besloten?
            
Antwoord 9
            
In mijn brief van 25 oktober 20232 ben ik ingegaan op de motie Kuik/Van Esch over uitwerken van een vergunningplicht
               voor tabaksverkooppunten.3 De huidige inzet op het verminderen van het aantal verkooppunten loopt tot 2032,
               waarna tabaksverkoop voorbehouden is aan tabaksspeciaalzaken. De verkoop van e-sigaretten
               is al eerder voorbehouden aan speciaalzaken. Omdat speciaalzaken vrijwel uitsluitend
               rookwaren mogen verkopen, zal het aantal winkels waarvoor dit rendabel is aanmerkelijk
               kleiner zijn dan het huidige aantal verkooppunten die een breder assortiment kunnen
               voeren. De inschatting is dan ook dat het aantal verkooppunten in 2032 ook zonder
               aanvullende maatregelen aanzienlijk afgenomen zal zijn.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M. van Ooijen, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
