Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over bijeenkomsten met ambtenaren naar aanleiding van de verkiezingsuitslag van 22 november 2023
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister-President en de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Buitenlandse Zaken, van Defensie, van Economische Zaken en Klimaat, van Financiën, van Infrastructuur en Waterstaat, van Justitie en Veiligheid, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over bijeenkomsten met ambtenaren naar aanleiding van de verkiezingsuitslag van 22 november 2023 (ingezonden 29 januari 2024).
Antwoord van Minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 16 februari
            2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1047. Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1059. Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1060.
         
Vraag 1
            
Zijn er op uw ministerie bijeenkomsten georganiseerd op departementaal niveau, dan
               wel op directoraat-generaal (DG) of directieniveau naar aanleiding van de verkiezingsuitslag?
            
Antwoord 1
            
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft na de verkiezingen,
               net zoals bij voorgaande verkiezingen, een online presentatie georganiseerd over de
               verkiezingsuitslag. De uitnodiging voor deze presentatie is 8 november 2023 intern
               verspreid. Naast dit «webinar» hebben ook verschillende directies doorgesproken over
               de verkiezingsuitslag.
            
Vraag 2
            
Zo ja, wat was de aanleiding c.q. het doel van deze bijeenkomsten?
Antwoord 2
            
Deze presentatie had als doel informatie over de verkiezingsuitslag te delen met alle
               medewerkers van het ministerie. Dit betreft informatie over de feitelijke uitslag,
               de mogelijke meerderheden in de Tweede Kamer en een globaal overzicht van de inhoudelijke
               opvattingen van partijen op SZW-terrein, voor zover bekend uit de verkiezingsprogramma’s
               en de publicatie «Keuzes in Kaart» van het Centraal Planbureau.
            
Ambtenaren bij een ministerie werken veel voor en met de Tweede Kamer en dienen vanuit
               hun ambtelijk vakmanschap op de hoogte te zijn van de nieuwe politieke verhoudingen.
               Medewerkers kunnen zich voorbereiden op inhoudelijke vragen, opdrachten en verzoeken
               vanuit de Tweede Kamer en treffen voorbereidingen op een mogelijke nieuwe coalitie
               en kabinet. Om deze reden organiseert het Ministerie van SZW vaker interne (online)
               bijeenkomsten bij parlementaire mijlpalen, zoals een verkiezingsuitslag of na de presentatie
               van een coalitieakkoord. Een dergelijke bijeenkomst heeft bijvoorbeeld plaatsgevonden
               na de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen in 2021, maar ook na de uitslagen van
               Provinciale Statenverkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen in de afgelopen jaren.
            
Vraag 3
            
Is het waar dat tijdens deze bijeenkomsten ambtenaren konden aangeven wat er voor
               hen in hun werkhouding zou veranderen naar aanleiding van de verkiezingsuitslag of
               na een eventueel door de winnende partijen te vormen coalitie?
            
Antwoord 3
            
Tijdens de online presentatie die bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
               is georganiseerd, heeft geen interactie met het publiek plaatsgevonden. Deze online
               presentatie stond in het teken van informatiedeling over de nieuwe verhoudingen en
               belangrijke SZW-thema’s tijdens de verkiezingen en uit de partijprogramma’s van de
               verschillende partijen. Na de online presentatie is het gesprek binnen verschillende
               directies verder gevoerd, waarbij onder andere de te verwachten gevolgen voor de verschillende
               beleidsterreinen uitgebreider aan de orde kwamen. Dat hierbij ook de verschillende
               maatschappelijke sentimenten, vraagstukken die diverse media op tafel leggen, input
               van stakeholders en ook persoonlijke vragen van medewerkers – bijvoorbeeld over hoe
               je je ambtelijk vakmanschap goed vormgeeft in een periode van kabinetswisseling –
               op tafel komen, is in mijn ogen logisch.
            
Bij de Rijksoverheid staan we een open en veilige gesprekscultuur voor. Daarbij mogen
               allerlei verschillende onderwerpen besproken worden. Door het gesprek te voeren met
               elkaar, dragen wij bij aan een goed functionerende overheid.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven hoeveel ambtenaren van uw ministerie aanwezig zijn geweest bij dergelijke
               bijeenkomsten?
            
Antwoord 4
            
Omdat veel medewerkers de online presentatie samen op een scherm hebben bekeken, is
               niet exact te achterhalen hoeveel medewerkers hierbij aanwezig waren. Het is ook niet
               bekend hoeveel medewerkers na het webinar op directieniveau hebben doorgesproken.
            
Vraag 5
            
Beseft u dat ambtenaren die op één van de partijen hebben gestemd die hebben gewonnen
               hierdoor in een moeilijke positie worden geplaatst ten aanzien van hun collega’s?
               Deelt u de mening dat dit zeer ongewenst is?
            
Antwoord 5
            
Ik herken me niet in het in deze vraag geschetste beeld. Het Ministerie van SZW staat
               voor een diverse en inclusieve werkcultuur. Verschillende perspectieven, achtergronden
               en inzichten vergroten juist de denkkracht en handelingsperspectieven van SZW waardoor
               we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de behoeften uit de samenleving. Het ministerie
               moedigt dan ook aan dat alle medewerkers zich kunnen uitspreken en met elkaar en met
               de buitenwereld in gesprek blijven, ongeacht achtergrond of politieke voorkeur. Dat
               past in een open en veilig werkklimaat, waar de Rijksoverheid veel waarde aan hecht.
               Tevens heb ik zelf meerdere malen, waaronder op de interne nieuwjaarsbijeenkomst,
               het belang van diversiteit van opinie benadrukt. Zie voorts het antwoord op vraag 8.
            
Vraag 6
            
Zijn er plannen om bij een eventueel regeerakkoord van de huidige formerende partijen
               dergelijke bijeenkomsten weer te organiseren?
            
Antwoord 6
            
Net als na eerdere verkiezingen, is het Ministerie van SZW voornemens na de presentatie
               van het coalitieakkoord een interne online presentatie te organiseren zodat de organisatie
               zich voor kan bereiden op de voorstellen en maatregelen uit het coalitieakkoord op
               het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook zullen directeuren onderling
               in gesprek gaan, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de dan zeer spoedige komst
               van nieuwe bewindspersonen en een nieuw kabinet. Dit heeft ook plaatsgevonden bij
               de presentatie van het regeerakkoord van Rutte IV.
            
De komst van een nieuw kabinet en een nieuwe bewindspersoon of nieuwe bewindspersonen,
               is voor een departement ook een moment om de prioriteiten aan te passen. Dat kan ook
               organisatorische vraagstukken met zich mee brengen, die spoedige doordenking vereisen.
               Het hoort bovendien bij het ambtelijk vakmanschap dat ambtenaren kennis nemen van
               een verkiezingsuitslag of een coalitieakkoord, en de betekenis daarvan voor verschillende
               beleidsterreinen en de organisatie doordenken. Dat is van groot belang om een nieuwe
               bewindspersoon goed te kunnen ondersteunen en adviseren.
            
Vraag 7
            
Kunt u toezeggen dat er in de toekomst naar aanleiding van verkiezingsuitslagen geen
               aparte bijeenkomsten zullen worden georganiseerd waar ambtenaren hun zorgen mogen
               etaleren over de winst van democratisch gekozen partijen?
            
Antwoord 7
            
Ik acht het van belang dat alle thema’s, waaronder ook verkiezingen en verkiezingsuitslagen,
               op een open manier en vanuit ambtelijk vakmanschap kunnen worden besproken in de organisatie,
               zoals dit in vorige jaren ook het geval is geweest.
            
Vraag 8
            
Deelt u de mening dat dergelijke bijeenkomsten op zeer gespannen voet staan met de
               gewenste neutraliteit en objectiviteit van ambtenaren?
            
Antwoord 8
            
Nee. Het is belangrijk dat ambtenaren zich kunnen voorbereiden op inhoudelijke vragen,
               opdrachten en verzoeken vanuit de Tweede Kamer en voorbereidingen kunnen treffen op
               een mogelijke nieuwe coalitie en kabinet. Hierbij is het van belang dat ambtenaren
               politiek neutraal zijn en blijven in hun werk. In Nederland werken ambtenaren ongeacht
               de eigen politieke voorkeur voor het algemeen belang. Dat past ook bij ons democratische
               bestel, de ministeriële verantwoordelijkheid en het gegeven dat Nederland geen wisseling
               van de ambtenaren kent bij een nieuwe regering. Een bewindspersoon is verantwoordelijk
               voor een politiek besluit, hij of zij legt hierover verantwoording af aan het parlement.
               Ambtenaren hebben hierbij een ondersteunende, adviserende en uitvoerende rol, waarin
               zij op basis van professionaliteit worden geacht om objectief te adviseren, en alle
               inzichten en opties aan bewindspersonen voor te leggen. Het is de taak van ambtenaren
               om te zorgen voor een transparant en goed besluitvormingsproces. Vervolgens voeren
               ambtenaren uit wat politiek is besloten, ook als de politieke weging tot een ander
               besluit heeft geleid dan werd geadviseerd.
            
Vraag 9
            
Wilt u deze vragen als verantwoordelijk Minister separaat en uitsluitend voor uw eigen
               ministerie beantwoorden?
            
Antwoord 9
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
