Schriftelijke vragen : Het bericht dat een trein overvuld met licht ontvlambare vloeistof en niet afgesloten deksels door Amsterdam reed
Vragen van het lid Bamenga (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat een trein overvuld met licht ontvlambare vloeistof en niet afgesloten deksels door Amsterdam reed (ingezonden 17 januari 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Trein in Amsterdam overvuld met licht ontvlambare vloeistof,
deksels niet goed afgesloten»?1
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het onacceptabel is dat omwonenden van het spoor en medewerkers
van spoorwegmaatschappijen grote risico’s lopen als gevolg van nalatig handelen door
vervoerders van licht ontvlambare vloeistoffen?
Vraag 3
Hoe duidt u dit voorval? Welke risico’s hebben omwonenden van het spoor en medewerkers
op de betreffende trein gelopen? Hoe kan het dat pas na vertrek deze gevaarlijke situatie
is ontdekt?
Vraag 4
Waarom wordt er bij dergelijke forse veiligheidsrisico’s niet overgegaan tot het opleggen
van een boete? Waarom is er gekozen voor alleen een last onder dwangsom? Bent u het
ermee eens dat, als bedrijven zo fors de fout ingaan (lees ook: geen wettelijk verplichte
veiligheidsadviseur hebben ingeschakeld), de ILT een boete zou moeten opleggen?
Vraag 5
Welke mogelijkheden heeft de ILT om bij herhaaldelijke veiligheidsrisico’s over te
gaan tot het intrekken van vergunningen?
Vraag 6
Kunt u een overzicht geven van hoe vaak het voorkomt dat bij controle van het transport
van licht ontvlambare goederen onvolkomenheden worden aangetroffen? Welk percentage
is dat van het totaal aantal controles?
Vraag 7
Hoe groot is de kans dat er vaker treinen met dergelijke onvolkomenheden door Nederland
rijden zonder dat deze worden gecontroleerd door de ILT?
Vraag 8
Welke stappen gaat u zetten om dergelijke gevaarlijke situaties in de toekomst te
voorkomen?
Vraag 9
Welke instantie is verantwoordelijk voor het afgeven van de benodigde vergunningen
voor het transporteren van dergelijke licht ontvlambare vloeistoffen per spoor?
Vraag 10
Heeft u signalen van de ILT ontvangen dat zij op dit moment niet/niet optimaal kan
voldoen aan haar taak om de veiligheid binnen diverse vergunningsstelsels te garanderen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Mpanzu Bamenga, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.