Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Vestering over het negeren van de wens van de Kamer om de maximumtemperatuur voor diertransporten spoedig te verlagen
Vragen van het lid Vestering (PvdD) aan de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het negeren van de wens van de Kamer om de maximumtemperatuur voor diertransporten spoedig te verlagen (ingezonden 5 september 2023).
Antwoord van Minister Adema (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 31 oktober
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 96.
Vraag 1
Heeft u gezien dat het deze week tropisch heet wordt met temperaturen bovenin de 20
graden Celsius en op sommige plekken zelfs meer dan 30 graden Celsius?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Maakt u zich zorgen over de gevolgen van deze temperaturen voor het welzijn van dieren
op transport? Zo ja, welke concrete maatregelen heeft u genomen om dieren deze week
te beschermen tegen de hoge temperaturen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Hittestress bij dieren is verschrikkelijk en moet zoveel mogelijk worden voorkomen.
Daartoe hebben zowel de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de sector
als ik al verschillende stappen gezet. Voorbeeld hiervan is het Nationaal Plan voor
veetransport bij extreme temperaturen, en de hitteprotocollen van de sectoren die
van kracht gaan bij temperaturen boven de 27 graden Celsius. Ook voert de NVWA extra
controles uit tijdens hete dagen en treedt op tegen hittestress (ook op dagen dat
het minder warm is).
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat de Kamer u meermaals heeft verzocht om de maximale temperatuur
voor diertransporten te verlagen, maar dat u dit niet heeft gedaan omdat u wacht op
een impactanalyse van de sector?
Antwoord 3
Dat klopt. Zoals eerder aangegeven vind ik het belangrijk dat dieren tijdens transport
beschermd worden tegen hittestress. Ik ga de maximumtemperatuur voor diertransport,
conform de wens van de Kamer, dan ook verlagen. Ik streef ernaar dit voor de zomer
van 2024 gerealiseerd te hebben.
Vraag 4
Heeft u deze impactanalyse al ontvangen? Zo ja, kunt u deze analyse per ommegaande
naar de Kamer toesturen? Zo nee, wanneer verwacht u deze analyse te ontvangen?
Antwoord 4
Ik heb inmiddels een impactanalyse ontvangen van twee sectorpartijen. Van de andere
sectorpartijen heb ik – ondanks meermalig aandringen – geen impactanalyse ontvangen.
Ik heb dus helaas geen breed beeld van wat het verlagen van de maximumtemperatuur
voor diertransport voor de gehele sector en keten betekent. Omdat het mijn verantwoordelijkheid
is om rekening te houden met uitvoerbaarheid van regelgeving, wil ik dit brede beeld
nog wel verkrijgen. Daarom heb ik de overige sectorpartijen nogmaals gevraagd om een
impactanalyse aan te leveren. Omdat ik ook veel waarde hecht aan dierenwelzijn en
het voorkomen van hittestress, start ik binnenkort ook alvast de internetconsultatie.
Het opstellen en aanleveren van de impactanalyse kan dan parallel verlopen aan de
internetconsultatie.
Vraag 5
Hoe zwaar weegt u een impactanalyse van de vee-industrie ten opzichte van uitgebreid
onafhankelijk onderzoek van de European Food Safety Authority (EFSA), die concludeert
dat de meeste dieren bij de huidige toegestane maximumtemperatuur ernstig kunnen lijden?
Antwoord 5
Ik hecht veel waarde aan de wetenschappelijke rapporten van EFSA, zoals ik ook eerder
heb aangegeven in mijn eerdere beantwoording van Kamervragen2 en Kamerbrief3. Zoals aangegeven bij het antwoord op vraag 4 is het ook mijn verantwoordelijkheid
als Minister dat regelgeving uitvoerbaar is. Daarom heb ik de sector gevraagd om parallel
met de internetconsultatie een impactanalyse aan te leveren zodat deze input meegenomen
kan worden bij de aanpassing van de regelgeving.
Vraag 6
Hoe zwaar weegt u een impactanalyse van de vee-industrie ten opzichte van de oproep
van de Kamer om de maximumtemperatuur te verlagen, met hierbij zelfs de expliciete
wens dat dit uiterlijk in het voorjaar van 2023 zou zijn gebeurd?
Antwoord 6
Ik hecht zeker waarde aan de oproep van de Kamer om de maximumtemperatuur te verlagen,
en zet mij hier ook voor in. Echter, zoals ook aangegeven bij de beantwoording van
vragen 4 en 5, is het ook mijn verantwoordelijkheid als Minister dat regelgeving uitvoerbaar
is. Daarom heb ik de sector gevraagd om parallel met de internetconsultatie een impactanalyse
aan te leveren zodat deze input meegenomen kan worden bij de aanpassing van de regelgeving.
Vraag 7
Wanneer gaat u de maximumtemperatuur voor diertransporten verlagen?
Antwoord 7
Het is mijn inzet de maximumtemperatuur voor de zomer 2024 verlaagd te hebben.
Vraag 8
Kunt u deze vragen één voor één en uiterlijk deze week beantwoorden?
Antwoord 8
Ik heb mijn best gedaan de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.