Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Hoop en Van der Plas over het bericht 'Limburg trekt de beurs voor Maaslijn, maar risico’s blijven in hoofdpijndossier'
Vragen van de leden De Hoop (PvdA) en Van der Plas (BBB) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Limburg trekt de beurs voor Maaslijn, maar risico’s blijven in hoofdpijndossier» (ingezonden 15 september 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 25 oktober
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 162.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Limburg trekt de beurs voor Maaslijn, maar risico’s
blijven in hoofdpijndossier»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het artikel.
Vraag 2
Vanuit de Kamer is meermaals het signaal afgegeven dat de regionale partijen inmiddels
meer dan voldoende bijdragen, en dat het primair aan het Rijk is om de laatste tekorten
weg te werken. Waarom is het dan toch nodig dat Limburg extra geld vrijmaakt voor
de Maaslijn?
Antwoord 2
De financierende partijen – provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het
Ministerie van IenW – hebben met elkaar afspraken gemaakt over het project «Opwaardering
Maaslijn». Deze afspraken zijn in 2021 aangepast in een addendum2 bij de bestuursovereenkomst Maaslijn. In dit addendum is onder meer vastgelegd dat
de provincie Limburg en IenW als gezamenlijk opdrachtgevers het principe «samen uit,
samen thuis» hanteren. Dit betekent dat opdrachtgevers eventuele tegenvallers in het
project en in de concessie 50/50 oplossen.
Zoals ik uw Kamer op 20 april 2022 heb gemeld3, hebben we te maken met forse prijsstijgingen voor materialen en personeel, waardoor
de gereserveerde middelen naar verwachting niet aansluiten op de actuele kosten(-raming).
Om de opdracht voor «Opwaardering Maaslijn» te kunnen gunnen aan een aannemer heeft
ProRail volledige financiële dekking nodig van beide opdrachtgevers (Limburg en IenW).
Die dekking was noodzakelijk voor de voorlopige gunning aan een aannemer die begin
oktober heeft plaatsgevonden, en voor de definitieve gunning op 24 oktober jl. Op
basis van de kostenraming van ProRail hebben beide opdrachtgevers een stap moeten
zetten om benodigd budget en verwachte kosten in balans te brengen. Dit is conform
de afspraken in het addendum.
Vraag 3
Zijn de resultaten van de aanbesteding Maaslijn bekend, en tot welke financiële gevolgen
dit leidt?
Antwoord 3
Ja, op 24 oktober jl. heeft ProRail bekendgemaakt dat het project «Opwaardering Maaslijn»
definitief is gegund. Nu deze definitieve gunning een feit is, heeft ProRail aan de
opdrachtgevers (Limburg en IenW) gemeld dat het resultaat past binnen het eerder geraamde
bedrag waarvoor opdrachtgevers garantie hebben gegeven. Volgens de aanbestedingsregels
kan ProRail daarover pas communiceren na definitieve gunning. Alhoewel het project
meer kosten met zich meebrengt dan voorzien bij de Projectbeslissing (13 december
2021), in verband met de forse prijsstijgingen in de markt en de aangepaste opleverdatum,
ben ik content dat er een belangrijke mijlpaal is gepasseerd met deze gunning. Na
het bericht dat ProRail in 2022 de aanbesteding moest intrekken in verband met de
grote gevolgen (materiaalschaarste) van de oorlog in Oekraïne, is het goed te zien
dat deze belangrijke stap nu is gezet.
Hiermee geef ik invulling aan mijn toezegging aan onder andere de heer Minhas4 om uw Kamer te informeren over definitieve gunning Maaslijn.
Vraag 4
Bent u bereid om alles in het werk te stellen om het project Maaslijn voor de reizigers
en regio’s Gelderland, Oost-Brabant, en Noord- en Midden-Limburg veilig te stellen,
en de regio daarbij financieel te ontzien?
Antwoord 4
Ik hecht eraan om te benadrukken dat ik me vol inzet voor een voorspoedige voortgang
van het project. Het belang van de reizigers op de Maaslijn staat voorop. Het gaat
hier om een project in realisatie, dus er is geen sprake van stoppen of pauzeren.
Vraag 5
Bent u bereid om de voortgang van het project Maaslijn voorop te stellen, en alles
in het werk te stellen om deze rijksinfrastructuur conform planning tijdig te gunnen
zodat dit conform afspraak uiterlijk in 2027 gereed te laten zijn?
Antwoord 5
Ja, de Maaslijn is een zeer relevant project voor de regio en voor het nationale spoornetwerk.
Ik heb alles op alles gezet om gunning door ProRail tijdig te laten plaatsvinden,
zodat het project uiterlijk in 2027 kan worden opgeleverd. Ook heb ik hierover met
gedeputeerde Kuntzelaers gesproken omdat we samen opdrachtgevers van dit project zijn.
Ook hij heeft alles op alles gezet om ProRail in staat te stellen de opdracht tijdig
te gunnen zodat de realisatie van het project zo spoedig mogelijk daadwerkelijk kan
starten.
Vraag 6
Bent u bereid om de regio bij te staan in deze noodzakelijke verbetering en het project
definitief als rijksproject te betitelen?
Antwoord 6
Het project Maaslijn is voor mij erg belangrijk. Er is geen sprake van twijfel over
nut en noodzaak, die staan vast. Ik heb met gedeputeerde Kuntzelaers afgesproken dat
we eerst onze volle aandacht en commitment geven aan het faciliteren van de gunning
door ProRail. Ik ben content dat we samen krachtig hebben doorgezet om die mijlpaal
te halen.
Ik heb begrepen dat de provincie Limburg graag ziet dat het project volledig onder
de verantwoordelijkheid van IenW komt. In mijn gesprekken met gedeputeerde Kuntzelaers
heb ik aangegeven dat ik bereid ben om, na definitieve gunning, te verkennen of en
hoe organisatie en aansturing van het project Maaslijn opnieuw vormgegeven kunnen
worden en in beeld te brengen wat dit mogelijk betekent voor bestaande financiële
afspraken. Dat is geen sinecure, zoals ook blijkt uit de eerdere aanpassing van de
afspraken over de Maaslijn toen deze op verzoek van de provincie Limburg zijn gewijzigd
waardoor het nu een gezamenlijk project is in plaats van een project van de provincie
Limburg.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.