Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over de aanhoudende onveiligheid in Budel en Maarheeze
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de aanhoudende onveiligheid in Budel en Maarheeze (ingezonden 29 augustus 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Van der Burg (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 5 oktober
            2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 4.
         
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van de berichten ««Ernstige overlast» van asielzoekers in Maarheeze:
               bankjes weg en camera’s in winkelgebied»1 en «Vrijwilligers houden toezicht in supermarkten na overlast azc: «Personeel en
               klanten voelen zich veiliger»»2?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Welke boodschap heeft u aan de ondernemers in Budel en Maarheeze die al tijden geconfronteerd
               worden met aanhoudend geweld en overlast, dankzij falend beleid?
            
Antwoord 2
            
Overlastgevend gedrag in het winkelgebied is onaanvaardbaar. De signalen van ondernemers
               neem ik dan ook uiterst serieus. Inmiddels ligt er een stevig pakket aan maatregelen
               om overlast te voorkomen en aan te pakken. Dat desondanks toch incidenten plaatsvinden,
               sterkt mijn ambitie om de nationale aanpak verder te versterken.
            
Dat doe ik specifiek ten aanzien van de situatie in Budel en Maarheeze door een speciaal
               team van vier mobiele toezichthouders te faciliteren. Daarnaast wordt in navolging
               van de werkmethode in Ter Apel ook op de COA-locatie in de gemeente Cranendonck op
               korte termijn gestart met het snel en slagvaardig afhandelen van asielzoekers met
               een kansarme aanvraag. Op die manier blijven deze asielzoekers niet langer in de opvang
               dan nodig en worden potentiële overlastgevers die niet oprecht bescherming zoeken,
               ontmoedigd om naar Nederland te komen.
            
In het kader van overlastpreventie worden (potentiële) overlastgevers – ongeacht de
               kansrijkheid van de asielaanvraag – vanuit Budel en Ter Apel aangedragen om (na de
               aanmeldprocedure) versneld te worden doorgestuurd naar andere opvanglocaties. Of iemand
               hiervoor in aanmerking komt wordt, op basis van ervaring en deskundigheid, bepaald
               door COA-medewerkers op locatie.
            
Daarnaast faciliteert het Rijk de gemeenten die overlast van asielzoekers ervaren,
               waaronder de gemeente Cranendonck, met financiële middelen om zelf aanvullende maatregelen
               te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van cameratoezicht.
            
Met deze maatregelen wil ik zorgen dat het draagvlak voor de opvang van vluchtelingen
               die oprecht bescherming zoeken en die geen overlast veroorzaken, behouden blijft.
            
Vraag 3 en 4
            
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat er in Nederland vrijwilligers de veiligheid in
               Nederland mede moeten waarborgen vanwege aanhoudende overlast?
            
Bent u het met de stelling eens dat veiligheid een kerntaak van de overheid is, en
               dat het onaanvaardbaar is dat burgers gedwongen worden zelf maatregelen te treffen
               om deze veiligheid te waarborgen in Maarheeze en Budel? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom
               niet?
            
Antwoord 3 en 4
            
In principe ben ik verheugd wanneer burgers betrokken zijn en verantwoordelijkheid
               nemen in hun eigen omgeving. De politie is er echter voor de handhaving van de wet
               en de openbare orde, dat is niet een taak voor burgers. De inzet van vrijwilligers
               en buurtpreventie moet gericht zijn op het tijdig signaleren van problemen. Waar burgers
               zich verenigen in bijvoorbeeld een initiatief als buurtpreventie, moet daarom een
               goede verbinding met de politie voorop staan. Zo kunnen burgers, als de oren en ogen
               van de wijk, en de politie, als handhavers van de openbare orde, elkaar versterken
               in de zorg voor veiligheid op straat.
            
Vraag 5
            
Het artikel vermeldt dat de aanwezigheid van de vrijwilligers van Buurtpreventie als
               burgerwacht een positief effect heeft op de veiligheid in en rondom de supermarkten.
               Echter wordt gesteld dat er hierdoor een mogelijk uitwijkingseffect van winkeldieven
               van de ene locatie naar de andere plaatsvindt. Betekent dit dat straks op meer plekken
               in Brabant dergelijke initiatieven van vrijwilligers nodig zijn? Kunt u dit toelichten?
            
Antwoord 5
            
De organisaties in de asielketen en strafrechtketen hebben hun krachten gebundeld
               om overlast door asielzoekers te voorkomen en bestrijden. Als desondanks strafbare
               incidenten plaatsvinden, wordt door politie en OM lik-op-stuk gegeven en werken de
               organisaties in de asielketen aan een persoonsgerichte aanpak om de aanvraag van de
               overlastgever zo snel mogelijk af te handelen zodat gestart kan worden met de vertrekprocedure.
            
Indien sprake is van zogenaamde uitwijking, dan zullen de politie en het OM optreden.
               Voorts kan een gemeente in samenwerking met de lokale driehoek aanvullende maatregelen
               treffen in het winkelgebied, zoals reeds in Maarheeze en Budel is gedaan.
            
Vraag 6
            
Kunt u inzichtelijk maken hoeveel incidenten in en rondom het asielzoekerscentrum
               (azc) in Budel dit jaar hebben plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 6
            
Het COA publiceert jaarlijks een incidentenoverzicht op locatieniveau. Het gaat om
               gebeurtenissen waarbij de veiligheid, leefbaarheid en beheersbaarheid op een locatie
               in het geding zijn. Het meeste recente incidentenoverzicht, dus ook voor azc Budel,
               beslaat het jaar 2022 en is te raadplegen op de website van het COA3. De cijfers over 2023 komen in 2024 beschikbaar, zodat ze goed vergelijkbaar zijn
               met de jaren daarvoor.
            
Vraag 7
            
Kunt u inzichtelijk maken hoeveel dieven en overlastgevers er zijn opgepakt en vervolgd?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 7
            
Jaarlijks doet het WODC onderzoek naar incidenten en misdrijven waar COA-bewoners
               bij betrokken zijn. Afgelopen juni heb ik het meest recente rapport, dat gaat over
               de periode 2017 -2022, met uw Kamer gedeeld.4 In deze rapportage wordt op landelijk niveau inzichtelijk gemaakt hoeveel verdachten
               per delictcategorie, waaronder vermogensmisdrijven als winkeldiefstal, in het voorgaande
               jaar zijn geregistreerd en hoeveel zaken door het Openbaar Ministerie per delictcategorie
               zijn afgehandeld.
            
Vraag 8
            
Ziet u ook in dat het plaatsen van camera’s, het weghalen van bankjes en vrijwilligers
               die toezicht houden in supermarkten een gevolg is van het falende beleid? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 8
            
Ik deel uw gevolgtrekking niet, omdat de praktijk aantoont dat de genomen maatregelen
               effect sorteren. In de pilot procesoptimalisatie in Ter Apel zijn het afgelopen jaar
               sterke resultaten geboekt ten aanzien van het versneld afhandelen van zaken van overlastgevende
               asielzoekers.
            
Tegelijkertijd erken ik dat tempo geboden is als het gaat om het inrichten van sobere
               opvanglocaties voor kansarme asielzoekers. Het COA en de ketenpartners werken hard
               om de locatie in Ter Apel zo spoedig mogelijk op te schalen. Per 1 oktober jl. zijn
               30 plekken gerealiseerd. Op korte termijn worden deze plekken opgeschaald naar 50
               plekken met het doel om uiteindelijk 100 plekken te realiseren. Dat het beoogd aantal
               plekken niet eerder kan worden gerealiseerd, hangt samen met de vereiste aanpassingen
               van gebouwen en de werving van voldoende gekwalificeerd personeel.
            
Voor het einde van deze maand gaat de sobere opvang voor kansarme asielzoekers ook
               in Cranendonck van start. Deze maatregelen versterken de bestaande aanpak van (potentiële)
               overlastgevende asielzoekers.
            
Ik blijf in gesprek met de burgemeesters van Westerwolde en Cranendonck omdat ik mij
               tot het uiterste wil inspannen om de gemaakte afspraken na te komen.
            
Vraag 9
            
Bent u het met de burgemeester van de gemeente Cranendonck eens dat de huidige situatie
               in Budel en Maarheeze zorgt voor polarisatie onder inwoners? Steunt u de oproep van
               de gemeenteraad om azc Budel te sluiten? Waarom?
            
Antwoord 9
            
Ik zie dat incidenten het draagvlak voor asielopvang op scherp zet. Het is van cruciaal
               belang dat de beperkte groep overlastgevers het niet verpest voor de vluchtelingen
               die wel onze bescherming verdienen. Ik zet mij daarom met COA en andere ketenpartners
               en in overleg met de gemeente Cranendonck blijvend in om met verschillende maatregelen
               de rust weer terug te laten keren. Om zo met elkaar het draagvlak voor opvang te behouden,
               ook in de gemeente Cranendonck.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
