Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over het bericht ‘Alrijne Ziekenhuis: 'Geld verzekeraars op dus we sluiten operatiekamers'
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Alrijne Ziekenhuis: «Geld verzekeraars op dus we sluiten operatiekamers»» (ingezonden 10 augustus 2023).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 30 augustus
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Alrijne Ziekenhuis: «Geld verzekeraars op dus we sluiten
operatiekamers»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het krijgen van goede zorg een basisrecht hoort te zijn in een
welvarend land als Nederland? Zo ja, hoe duidt dan het feit dat het Alrijne Ziekenhuis
in de maand oktober de operatiekamers sluit in de vestigingen in Leiden en Alphen
aan den Rijn, omdat het geld van de verzekeraars op is? Kunt u een gedetailleerd antwoord
geven?
Antwoord 2
De zorg in Nederland is erop gericht dat iedereen die zorg nodig heeft die zorg ook
krijgt. Zorgverzekeraars hebben een wettelijke zorgplicht, wat betekent dat hun verzekerden
met een naturapolis binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben
tot alle zorg uit het basispakket. Zorgverzekeraars moeten daarom voldoende zorg inkopen
voor hun verzekerden met een naturapolis om aan hun zorgplicht te kunnen voldoen.
Voor verzekerden met een restitutiepolis moeten zorgverzekeraars de zorg vergoeden
bij alle zorgverleners.
Als er in een bepaald ziekenhuis geen capaciteit beschikbaar is, moet de zorgverzekeraar
ervoor zorgen dat de zorg elders beschikbaar is of vergoed wordt. De zorg hoeft niet
persé ingekocht te worden bij een specifiek ziekenhuis, bijvoorbeeld het Alrijne.
Als de zorgverzekeraar voldoende zorg heeft ingekocht bij ziekenhuizen in de buurt
van het Alrijne, bijvoorbeeld het Groene Hart Ziekenhuis of het LUMC of bij zelfstandige
klinieken dan voldoet de zorgverzekeraar aan zijn wettelijke zorgplicht.
Volgens het Alrijne ziekenhuis worden er geen operaties afgezegd – ook niet de al
geplande operaties. Medisch urgente zorg gaat altijd door. Patiënten krijgen vanzelf
een oproep voor hun operatie. Patiënten kunnen daarnaast altijd contact opnemen met
hun zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling aan te vragen. Dan kan de zorgverzekeraar
nagaan of er elders een kortere wachttijd is bij een andere zorgaanbieder.
Daarnaast geven zorgverzekeraars aan het beeld dat geschetst is niet te herkennen
en dat partijen met elkaar in overleg zijn.
Ik betreur de eventuele onrust bij patiënten die naar aanleiding van de berichtgeving
is ontstaan.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het totaal onwenselijk is dat de macht van verzekeraars zo ver
reikt dat goede gezondheidszorg achterwege blijft? Zo ja, wat gaat u hiertegen doen?
Kunt u een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 3
Zoals in mijn vorige antwoord aangegeven, hebben zorgverzekeraars de plicht om ervoor
te zorgen dat iedere verzekerde met een naturaverzekering de zorg krijgt die nodig
is of om deze voor iedere verzekerde met een restitutieverzekering te vergoeden. De
NZa houdt er toezicht op dat de zorgverzekeraars hun zorgplicht nakomen. Tot op heden
zijn er bij de NZa geen signalen bekend over discontinuïteit van zorg bij het Alrijne.
De NZa heeft mij verder laten weten dat partijen constructief met elkaar in overleg
zijn. Zij zal de situatie monitoren en mij op de hoogte houden van relevante ontwikkelingen.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van den Berg
(CDA), ingezonden 9 augustus 2023 (vraagnummer 2023Z14050)
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.