Schriftelijke vragen : De toegankelijkheid van het funderend onderwijs voor kinderen met long covid
Vragen van het lid Drost (ChistenUnie) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de toegankelijkheid van het funderend onderwijs voor kinderen met long covid (ingezonden 28Â augustus 2023).
Vraag 1
Ontvangt u ook signalen dat kinderen met long covid obstakels ervaren waardoor ze
niet of minder goed onderwijs kunnen volgen? Zo ja, hoeveel kinderen ervaren deze
obstakels?
Vraag 2
Indien kennis over het bovenstaande ontbreekt, bent u bereid om dat in kaart te brengen?
Vraag 3
Ontvangt u signalen dat long covid een belemmering vormt bij kinderen in de keuze
voor een middelbare school vanwege het gebrek aan kennis en expertise bij deze scholen
over hun verantwoordelijkheden en mogelijkheden bij het geven van onderwijs aan leerlingen
met long covid?
Vraag 4
Zo nee, bent u bereid om te onderzoeken of long covid een belemmering vormt?
Vraag 5
Indien long covid een belemmering vormt, welke oorzaken liggen daaraan ten grondslag?
Heeft het bijvoorbeeld te maken met de onbekendheid of het gebrek aan erkenning van
long covid of omdat scholen geen passend onderwijs kunnen bieden?
Vraag 6
Deelt u de observatie dat de bereidheid van scholen om hun wijze van lesgeven aan
te passen op leerlingen met long covid (door bijvoorbeeld deels online onderwijs mogelijk
te maken) zeer wisselend is?
Vraag 7
Welke verplichtingen hebben scholen om leerlingen met long covid goed onderwijs te
bieden?
Vraag 8
Welke mogelijkheden hebben scholen om leerlingen met long covid de juiste aanpassingen
en begeleiding te bieden om goed onderwijs te kunnen geven?
Vraag 9
Hoe wilt u voorkomen dat leerlingen met long covid onnodige leerachterstanden oplopen
en contact verliezen met klasgenoten?
Vraag 10
Deelt u de observatie dat als scholen long covid bij kinderen (die vaak noodgedwongen
niet mee kunnen doen) niet herkennen of erkennen, kinderen zich vaak extra buitengesloten
voelen en bent u bereid extra inzet te plegen zodat ook op scholen long covid beter
wordt herkend en erkend?
Vraag 11
Op welke manieren communiceert u richting scholen het belang van preventieve maatregelen
zoals thuisblijven bij klachten en ventilatie in klaslokalen en moet deze communicatie
worden verduidelijkt? Zo ja, op welke manier?
Vraag 12
Hebben kinderen met andere ziekten als ME/CVS ook te maken met soortgelijke belemmeringen
en wat is uw inzet zodat deze kinderen zo goed mogelijk onderwijs kunnen volgen?
Vraag 13
Bent u bereid om over deze zaken in gesprek te gaan met Kinderen met Long Covid en
andere patiëntengroepen of belangenorganisaties?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
N. Drost, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.