Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht “Kritiek op gemeente Amsterdam die nieuwe vuilniswagens op diesel koopt vanwege overvol elektriciteitsnet”
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstraat over het bericht dat gemeente Amsterdam nieuwe vuilniswagens op diesel koopt vanwege overvol elektriciteitsnet (ingezonden 26 juni 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 15 augustus
2023).
Vraag 1
Kent u het bericht «Kritiek op gemeente Amsterdam die nieuwe vuilniswagens op diesel
koopt vanwege overvol elektriciteitsnet»?1
Antwoord 1
Ja, ik heb hier kennis van genomen.
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Antwoord 2
Gemeenten spelen een cruciale rol bij de transitie naar een emissieloze reinigingsbranche.
Zij hebben als opdrachtgever en/of uitvoerder invloed op de aanbestedingen en uitvoering.
In het convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche, dat
ook is ondertekend door de gemeente Amsterdam, zijn afspraken gemaakt over de verduurzaming
van onder andere vuilniswagens. Omdat Amsterdam een koploper is met zijn ambitie om
een emissievrije stad te worden en tegelijkertijd zeer beperkte netcapaciteit heeft,
worden voortdurend verschillende oplossingen voor het tekort aan netcapaciteit op
het net gezocht. Voor de gemeentewerf waarvandaan deze vuilniswagens gaan rijden,
is door de gemeente geen oplossing gevonden om het tekort aan netcapaciteit op te
lossen. Daarom hebben zij nu voor diesel vuilniswagens gekozen. Hoewel ik dit liever
anders had gezien, is de keuze aan de gemeente Amsterdam. De gekozen voertuigen vallen
onder de overgangsregeling voor de zero-emissiezones die we samen met gemeenten en
brancheorganisaties hebben opgesteld. Zoals ook in het artikel gesteld, blijft de
ambitie van Amsterdam om in 2030 louter uitstootvrij transport te hebben binnen de
zero-emissiezone overeind staan.
Vraag 3
Herinnert u zich uw toezegging dat u gemeenten ondernemers niet laat verplichten om
elektrische bedrijfswagens te rijden als het elektriciteitsnet vol is en de laadinfrastructuur
niet voldoende is?2
Antwoord 3
Ja, dat herinner ik mij.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat gemeente Amsterdam hierdoor laat zien dat de gestelde deadline
op basis van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 om vanaf 2025 een
emissieloze zone in te richten voor bedrijfswagens van ondernemers niet wordt gehaald?
Antwoord 4
Amsterdam maakt gebruik van de in samenspraak met gemeenten en brancheorganisaties
opgestelde overgangsregeling. De uitdaging rond de realisatie van voldoende netcapaciteit
voor een specifieke gemeentewerf staat de invoering van zero-emissiezones in den brede
niet in de weg.
Vraag 5
Bent u bereid om gemeente Amsterdam te vragen om af te zien van het plan om vanaf
2025 een emissieloze zone in te richten voor bedrijfswagens van ondernemers?
Antwoord 5
Nee. Op 18 juli hebben de verantwoordelijke wethouders een brief gestuurd naar de
gemeenteraad van Amsterdam om hun overwegingen bij deze aanbesteding toe te lichten.
Ook kondigen zij in de brief aan dat er niet 37 maar 27 voertuigen aanbesteed zullen
worden omdat zij voor deze 10 voertuigen extra laadvoorzieningen beschikbaar hebben
gevonden.
Daarnaast heeft de Minister voor Klimaat en Energie uw Kamer op 13 juni 2023 geïnformeerd
over de realisatie van laadinfrastructuur voor vrachtwagens (Kamerstuk 31 305, nr. 406). In deze brief staan de maatregelen uiteengezet waarmee het kabinet wil zorgen voor
voldoende laadinfrastructuur voor het (zware) wegtransport. Met zijn brief van 22 juni
2023 heeft de Minister voor Klimaat en Energie uw Kamer geïnformeerd over netcapaciteit,
de versnelling van de energietransitie en de noodzaak van flexibiliteit (Kamerstuk
29 023, nr. 443). Het aanpakken van netcongestie is een belangrijke voorwaarde om de transitie naar
emissieloze mobiliteit te laten slagen. Het kabinet werkt hier samen met medeoverheden,
netbeheerders en marktpartijen hard aan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.