Schriftelijke vragen : De vrijstelling C-rijbewijs voor zero emissie (ZE) bestelvoertuigen tot 4.250 kg
Vragen van het lid Van Ginneken (D66) aan de Staatssecretaris en Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de vrijstelling C-rijbewijs voor zero emissie (ZE) bestelvoertuigen tot 4.250 kg (ingezonden 3 augustus 2023).
Vraag 1
            
Kunt u bevestigen dat de tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C-plicht voor zero-emissie
               bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg tot 4.250 kg op 1 januari 2024 verloopt?
            
Vraag 2
            
Kunt u aangeven hoeveel van deze vrijstellingen op dit moment zijn vergeven?
Vraag 3
            
Kunt u aangeven welke wet- en regelgeving moet worden gewijzigd ten behoeve van een
               blijvend juridisch kader voor deze vrijstelling?
            
Vraag 4
            
Kunt u bevestigen dat deze wijziging(en) pas medio 2024 van kracht worden, zoals vermeld
               op de website van zero stads logistiek?1
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat hierdoor de onwenselijke situatie ontstaat dat het verduurzamen
               van (stads)logistiek mogelijk vertraging oploopt en dat ondernemers die recentelijk
               een zero-emissie voertuig hebben aangeschaft oneigenlijk benadeeld worden?
            
Vraag 6
            
Vindt u het billijk het tijdelijk kader voor vrijstellingen voor ondernemers met een
               ZE-bedrijfsvoertuig dat op naam is gesteld voor 1 oktober 2023 minstens met een half
               jaar te verlengen vanwege deze vertraging? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 7
            
Vindt u het billijk het tijdelijk kader voor vrijstellingen voor nieuwe ZE-bedrijfsvoertuigen
               die vanaf 1 oktober 2023 op naam worden gesteld minstens met een half jaar te verlengen
               vanwege deze vertraging? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 8
            
Hebben er zich, op basis van het tijdelijk kader vrijstellingen, handhavingsproblemen
               voorgedaan voor de politie of Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT)? Zo nee,
               deelt u dan de mening dat in afwachting van het permanente kader een verlenging gepast
               is?
            
Vraag 9
            
Zijn er Europese regels die dergelijke vrijstellingen onmogelijk maken? Zo ja, welke
               en bent u bereid in Brussel te pleiten voor bijvoorbeeld een (tijdelijke) hardheidsclausule?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L.M. van Ginneken, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.