Nota van wijziging : Nota van wijziging
36 309 Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet financiering sociale verzekeringen en de Invorderingswet 1990 in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet geheel betalen van de premie voor de volksverzekeringen
Nr. 7 NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 29 juni 2023
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel III wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IIIA WIJZIGING WET ALGEMENE OUDERDOMSVERZEKERING BES
De Wet algemene ouderdomsverzekering BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 7a, zevende lid, komt te luiden:
7. Op de toeslag wordt een korting toegepast van 2% voor elk kalenderjaar dat degene
die gehuwd is met de pensioengerechtigde, behoudens in bij algemene maatregel van
bestuur aan te wijzen gevallen, na het bereiken van zijn 15-jarige leeftijd, doch
voor het bereiken van de leeftijd van 65 jaar van de pensioengerechtigde, niet verzekerd
is geweest.
B
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid vervalt, onder vernummering van het derde en vierde lid tot het
tweede en derde lid.
2. In het tweede lid (nieuw) vervalt «van gedeelten van jaarpremies tot gehele jaarpremies
en» en «en tweede».
3. In het derde lid (nieuw) vervalt «en tweede».
C
In artikel 40, eerste en tweede lid, vervalt «en tweede».
Toelichting
I. Algemeen
Inhoud van het voorstel
Bij gelegenheid van de staatkundige transitie van 10 oktober 2010 is de Wet algemene
ouderdomsverzekering BES (AOV) tot stand gekomen. De AOV is net als de Europees Nederlandse
Algemene Ouderdomswet (AOW) een volksverzekering met een opbouwkarakter. Over een
periode van vijftig jaar, voorafgaand aan de pensioenleeftijd, kan een volledig recht
op AOV opgebouwd worden. Voor elk jaar dat men tijdens deze periode niet in Bonaire,
Sint-Eustatius of Saba woont of werkt, wordt een korting van 2% toegepast.
Het opgebouwde AOV-recht kan gekort worden vanwege schuldige nalatigheid bij het betalen
van de AOV-premie. Schuldige nalatigheid leidt, anders dan de 2% voor de AOW-uitkering,
tot een levenslange korting van 3% op de AOV-uitkering.
De Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) is verantwoordelijk voor de inning van
de AOV-premie in Caribisch Nederland. Op grond van de huidige wet moet de RCN-unit
SZW namens de Minister op basis van de door BCN aangeleverde gegevens vaststellen
wat de gevolgen zijn voor de AOV-opbouw als niet (volledig) is voldaan aan de AOV-premieplicht.
In de praktijk is het vaststellen van schuldige nalatigheid door de RCN-unit SZW echter
niet of niet goed vast te stellen. Boven op de uitvoeringsproblematiek die vergelijkbaar
is met het Europees deel van Nederland, speelt in Caribisch Nederland nog de problematiek
dat het zicht op de situatie voor de staatkundige transitie beperkt is. Het is daarom
niet gelukt om schuldige nalatigheid tot uitvoering te brengen.
Met deze nota van wijziging stelt het kabinet voor om voor de AOV aan te sluiten op
het voorstel om schuldige nalatigheid in de AOW af te schaffen. Het kabinet is van
oordeel dat het wenselijk is om de korting vanwege schuldige nalatigheid te laten
vervallen, om disproportionele effecten voor mensen te voorkomen en de uitvoering
van de AOW te vereenvoudigen. Dezelfde argumenten zijn van toepassing op schuldige
nalatigheid in de AOV. Door het hogere percentage korting op de AOV-uitkering vanwege
schuldige nalatigheid kan het niet betalen van de AOV-premie bovendien nog grotere
gevolgen voor mensen hebben dan bij de AOW-uitkering het geval is. Daarnaast spelen,
net als voor de AOW, uitvoeringstechnische knelpunten een rol.
Het wetsvoorstel heeft geen gevolgen voor de verplichting van mensen om premie te
betalen. BCN blijft, net als nu het geval is, de openstaande premieschuld invorderen.
Vanwege bovenstaande redenen is het kabinet van oordeel dat het wenselijk is om schuldige
nalatigheid ook in de Wet algemene ouderdomsverzekering BES te laten vervallen, naar
analogie van het voorstel ten aanzien van de AOW.1
Budgettaire effecten
De theoretische budgettaire effecten van schuldige nalatigheid afschaffen in de AOV
op de lange termijn zijn geschat op basis van de waargenomen besparing op de uitkeringslasten
AOW vanwege schuldige nalatigheid in Europees Nederland (0,02% van het totaal). Naar
schatting kost de afschaffing van schuldige nalatigheid in de AOV op lange termijn
ca. € 7.000 extra ten opzichte van de hypothetische situatie waarin schuldige nalatigheid
wel zou worden uitgevoerd. Vanwege dit verwaarloosbare budgettaire effect is het niet
nodig om deze nota van wijziging te voorzien van dekkingsmaatregelen.
Uitvoeringstoets
Gegeven de bestaande uitvoeringspraktijk is geen formele uitvoeringstoets uitgebracht.
De RCN-unit SZW en de BCN achten het voorstel om schuldige nalatigheid af te schaffen
uitvoerbaar.
II. Artikelsgewijs
De onderdelen A en B van het nieuwe artikel IIIa regelen de afschaffing van de mogelijkheid
tot korten met 3% van het ouderdomspensioen van verzekerden op grond van de Wet algemene
ouderdomsverzekering BES in verband met schuldig nalatigheid. Onderdeel C van dit
artikel bevat een technische aanpassing van deze wet die door deze wijziging nodig
is.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen