Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Krul en Kuik over het bericht 'Nieuwe Gerrit Krolbrug minimaal een jaar vertraagd, gemeente stuurt brandbrief naar minister'
Vragen van de leden Krul en Kuik (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Nieuwe Gerrit Krolbrug minimaal een jaar vertraagd, gemeente stuurt brandbrief naar Minister» (ingezonden 25 mei 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 juni 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van RTV Noord «Nieuwe Gerrit Krolbrug minimaal een jaar vertraagd, gemeente stuurt brandbrief naar
Minister»1 en zou u op de verschillende bevindingen van zowel dit nieuwsbericht als de brandbrief
willen reflecteren en reageren?
Antwoord 1
Ja. In de beantwoording van de navolgende vragen wordt ingegaan op de verschillende
bevindingen.
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat vertraging met aanleg van de nieuwe brug tot en met mogelijk
zelfs eind 2029 onacceptabel is en te grote druk op de bereikbaarheid van heel veel
Groningers legt?
Antwoord 2
Uiteraard is het belang van de verbinding over het van Starkenborghkanaal voor de
stad Groningen groot. Daarom werkt Rijkswaterstaat, samen met de gemeente Groningen,
aan een tijdelijke verbinding voor langzaam verkeer via één van de bestaande loop-fietsbruggen.
Naar verwachting is deze eind 2023 gerealiseerd.
In 2021 is het voorkeuralternatief voor de definitieve vervanging van de Gerrit Krolbrug
vastgesteld. Op dit moment wordt dit voorkeursalternatief nader uitgewerkt en worden
de benodigde juridische procedures doorlopen. Parallel wordt de voorbereiding gestart
voor de realisatie. Rijkswaterstaat werkt daarbij samen met de gemeente en verschillende
stakeholders, zoals de omwonenden en belangenorganisaties. Het is gelukt om gezamenlijk
met de gemeente Groningen invulling te geven aan diverse moties uit de gemeenteraad.
Diverse wensen hebben een plek gekregen in het ontwerp van de brug. Daarmee wordt
een impuls gegeven aan landschappelijke kwaliteit, ecologische verbindingen en het
recreatieve netwerk rondom de brug. Het traject van gezamenlijk en zorgvuldig uitwerken
van moties vroeg de nodige tijd.
Verder is het een complex project dat op een kleine oppervlakte in een binnenstedelijk
gebied moet worden gerealiseerd. Inpassing van een nieuwe brug is daarmee ingewikkeld.
Dat betekent helaas dat hierdoor deze MIRT-fase van het project meer tijd in beslag
nam dan oorspronkelijk gedacht.
De verwachte openstelling van de nieuwe brug verschuift nu helaas van 2026 naar uiterlijk
2029. In deze bijgewerkte planning is nu ook rekening gehouden met de nu in te schatten
projectrisico’s (bijvoorbeeld stikstof, bezwaren of technische tegenvallers). Rijkswaterstaat
en gemeente blijven zich uiteraard inzetten voor het zo snel mogelijk doorlopen van
alle procedures en een spoedige realisatie.
Vraag 3
Zou u willen toelichten waarom er nog steeds geen duidelijkheid is over een tijdelijke
oplossing om het Van Starkenborghkanaal over te steken, ruim twee jaar na aanvaring
van de brug? Wat is nu het tijdpad om deze tijdelijke oplossing te creëren? Wat gaat
u eraan doen om deze duidelijkheid zo snel mogelijk te scheppen?
Antwoord 3
Rijkswaterstaat en gemeente Groningen werken vanaf het begin samen aan een tijdelijke
verbinding voor langzaam verkeer. Omdat de ondergrond niet stabiel genoeg leek om
de voorkeursvariant veilig te kunnen aanleggen is de bouw van deze tijdelijke verbinding
helaas vertraagd. De afgelopen periode is onderzocht hoe er wél een veilige verbinding
aangelegd kan worden. Gelukkig is er inmiddels een nieuwe variant in beeld waarvoor
een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Naar verwachting is de tijdelijke voorziening
eind 2023 gerealiseerd. Deze verbinding blijft in ieder geval in stand tot het moment
waarop de bouw van de nieuwe brug start. Tijdens een informatiebijeenkomst op 30 mei
jl. is afgesproken dat Rijkswaterstaat en gemeente Groningen in een werkgroep met
ook bewoners nogmaals gaan bezien of en welke mogelijkheden er zijn om een verbinding
tijdens de bouw van de brug in stand te kunnen houden.
Vraag 4
Hoe beziet u het feit dat uw betrokkenheid bij het project door omwonenden gemist
wordt en zij te weinig erkenning zien van het belang van deze verbinding voor stad
en inwoners?
Antwoord 4
Ik ben mij volledig bewust van de situatie op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl en zeker
ook de Groningse bruggen. Zoals eerder al aangegeven, kijkt Rijkswaterstaat naar alle
mogelijkheden om de aanpak van de bruggen zo vlot mogelijk te doorlopen. Rijkswaterstaat
werkt hierbij samen met de gemeente en provincie. Zo is eerder een bewonersvariant
voor de brug meegewogen in de alternatieven en zijn omwonenden actief betrokken. Ook
nu worden de bewoners en stakeholders nauw betrokken via informatiebijeenkomsten en
gesprekken met belanghebbenden. Daarnaast wordt gezocht naar een mogelijkheid voor
een werkbezoek naar Groningen om ook persoonlijk ervaring op te doen.
Vraag 5
Hoe beziet u de constatering in de brandbrief dat het vertrouwen en draagvlak van
de omgeving in het bestuur en de politiek als gevolg hiervan wordt geschaad? Welke
concrete acties gaat u ondernemen om dit vertrouwen te herstellen en aan draagvlak
te werken?
Antwoord 5
Er wordt, zoals ook bij het antwoord op vraag 4 aangegeven, samengewerkt met de gemeenten,
omwonenden en andere betrokken partijen. Deze samenwerking verloopt prettig. Ook op
bestuurlijk vlak is er veel afstemming. De betrokkenheid bij het project van alle
partijen is hoog en het is helder dat dit een complex project is wat veel belangen
raakt. Er doen zich gedurende het proces ook (onverwachte) gebeurtenissen voor waardoor
het langer duurt dan gepland. In de komende periode blijven we partijen, en zeker
ook omwonenden, betrekken. Onder andere in de hiervoor al genoemde werkgroep waarin
we nogmaals onderzoeken of tijdens de bouw een verbinding in stand kan blijven.
Vraag 6
Op welke wijze onderhoudt u contact en gaat u contact onderhouden met de omgeving
en stakeholders over zowel de aanleg van de nieuwe brug als de aanleg van de tijdelijke
maatregel?
Antwoord 6
Net als nu het geval is, blijven Rijkswaterstaat en gemeente Groningen, intensief
samenwerken om zo snel mogelijk de verbinding voor langzaam verkeer te herstellen
en de definitieve brug te realiseren. Er is dan ook voortdurend contact met de gemeente
Groningen over beide projecten.
Omwonenden en belangstellenden worden via informatiebijeenkomsten, gesprekken en nieuwsberichten
regelmatig op de hoogte gehouden over de beide projecten. Rijkswaterstaat en gemeente
Groningen werken ook hierin samen. Dit blijft zo gedurende de looptijd van deze projecten.
Zoals ook bij het antwoord op vraag 3 is aangegeven wordt nu ook een gezamenlijke
werkgroep opgericht. Er wordt dus volop samengewerkt en er is veel contact.
Vraag 7
Hoe gaat u de overlast en de slechte bereikbaarheid van een belangrijk deel van de
stad op korte termijn aanpakken? Welke acties gaat u op korte termijn ondernemen?
Antwoord 7
Zoals bij vraag 3 reeds aangegeven, werken Rijkswaterstaat en gemeente op dit moment
aan een tijdelijke verbinding. Naar verwachting is deze verbinding eind 2023 gerealiseerd.
Vraag 8
Hoe gaat u voorkomen dat de tijdelijke oplossing ergens in de toekomst in de weg kan
zitten van de bouw van de nieuwe brug?
Antwoord 8
De tijdelijke verbinding blijft in ieder geval in stand tot het moment waarop de bouw
van de nieuwe brug start. Rijkswaterstaat en gemeente zullen zich inspannen om, met
de aannemer die de brug gaat bouwen, gezamenlijk te zoeken naar een mogelijke oplossing
voor de periode tijdens de bouw. Op de recente informatiebijeenkomst spraken zij ook
af om de omwonden hierin te betrekken en hier een gezamenlijke werkgroep voor op te
richten.
Vraag 9
Zou u willen toelichten welke risico’s er zijn op verdere vertraging door de stikstofproblematiek?
Antwoord 9
Zoals reeds in de kamerbrief van 14 november 2022 (kenmerk: kst 36 200 A, nr. 9) is gemeld worden diverse projecten van Rijkswaterstaat geraakt door het vervallen
van de bouwvrijstelling. Als gevolg daarvan zal voor de nieuw te bouwen Gerrit Krolbrug
moeten worden bezien of er stikstofeffecten zijn en zo ja, hoe we hier dan mee om
moeten gaan. Dit zou kunnen leiden tot vertraging. Omdat dit op dit moment nog niet
is uit te sluiten heeft het project in de planning rekening gehouden met dit risico.
Indien dit risico niet optreedt, kan de nieuwe brug eerder dan nu voorzien worden
gerealiseerd.
Vraag 10
Welke acties gaat u ondernemen om te laten zien dat zowel de nieuwe brug als de tijdelijke
oplossing hoge prioriteit hebben?
Antwoord 10
Zoals bij de beantwoording van de vragen 4, 5, 6 en 9 is aangegeven zijn we veelvuldig
in contact met de gemeente, omwonenden en andere betrokkenen om te komen tot een tijdelijke
voorziening en de nieuwe brug. Ondanks de diverse tegenslagen doen we onze best om
zowel de tijdelijke voorziening als de nieuwe brug tijdig te realiseren.
Vraag 11
Zou u zo snel mogelijk inzicht willen geven in de veiligheidssituatie rondom de kades
en actie willen ondernemen om de noodzakelijke maatregelen te treffen?
Antwoord 11
De damwanden zijn niet sterk genoeg voor het oorspronkelijke ontwerp van de tijdelijke
voorziening. Daarom moest naar een ander ontwerp gezocht worden. Met het huidige gebruik
van de kade, is er geen risico ten aanzien van de veiligheid van de damwanden. De
oevers en damwanden worden gemonitord. Mochten dit aanleiding geven tot ingrijpen
omdat de veiligheid in het geding kan komen, zal hier actie op worden ondernomen.
Vraag 12
Deelt u de zorgen van het Gerrit Krolbrug-comité dat van uitstel absoluut geen afstel
zou mogen komen? Deelt u de zorgen van omwonenden dat dergelijk afstel op de loer
ligt? Wat gaat u eraan doen om deze zorgen weg te nemen?
Antwoord 12
De zorgen bij zowel gemeente, omwonenden, als het Platform Gerrit Krolbrug over de
tijd die het kost om de verbinding te herstellen en over de voortgang van de vervanging
van de Gerrit Krolbrug, zijn begrijpelijk. Helaas is sprake geweest van onvoorziene
technische tegenvallers die het aanleggen van een veilige tijdelijke verbinding niet
mogelijk maakten. Gelukkig lijkt er nu een oplossing gevonden te zijn waarmee de tijdelijke
verbinding eind 2023 naar verwachting in gebruik genomen kan worden. Verder hebben
we heel bewust de tijd genomen voor de invulling en uitwerking van de moties uit de
gemeenteraad voor het ontwerp van de nieuwe brug. Dat kostte meer tijd, maar leidde
wel tot een goed en integraal plan.
Tot slot nogmaals de opmerking dat zowel de vervanging van de Gerrit Krolbrug als
ook het realiseren van een veilige tijdelijke verbinding prioriteit heeft. Daarom
blijven Rijkswaterstaat en gemeente Groningen nauw samenwerken om zo snel mogelijk
de verbinding voor langzaam verkeer te herstellen en de definitieve brug te realiseren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.