Verslag van een rapporteur : Addendum eindverslag van de rapporteurs Monitoren vervuilde data
35 510 Parlementaire ondervraging kinderopvangtoeslag
Nr. 131
ADDENDUM OP VERSLAG VAN DE RAPPORTEURS
Vastgesteld 7 juni 2023
Op 10 mei 2023 is het eindverslag (bijlage bij Kamerstuk 35 510, nr. 121) van de rapporteurs Monitoren vervuilde data vastgesteld en openbaar gemaakt. Na
afronding van dit verslag zijn nog drie relevante departementale rapportages verschenen1. Dit was aanleiding voor ons als rapporteurs om, net als bij andere departementale
rapportages, reflecties te schrijven voor de commissies die deze rapportages in behandeling
nemen. Deze reflecties bevestigen en sluiten aan bij onze overkoepelende bevindingen
in het eindverslag, maar het leidt ook tot enkele aanvullingen. In dit addendum leest
u onze aanvullingen op het eerder uitgebrachte eindverslag.
Definitie van een risicomodel
De ministeries hebben onderzoek gedaan naar het rechtmatig en eigenlijk gebruik van
afkomstgerelateerde indicatoren in verwerkingen en risicomodellen. Het valt ons op
dat ministeries ogenschijnlijk verschillende definities hanteren van een risicomodel.
Dit roept de vraag op in hoeverre rijksbreed een vergelijkbare definitie is gehanteerd
voor risicomodel.
Het Ministerie van Defensie hanteert twee definities. Eén voor de Koninklijke Marechaussee
(KMar) en één voor de overige defensieonderdelen. Voor die laatste wordt onder «risicomodel»
het volgende verstaan: «een model dat bestaat uit vooraf bepaalde indicatoren en aangeeft of er sprake is
van een verhoogd risico op een bepaald verschijnsel.».
De KMar en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) hanteren een andere en
uitgebreidere definitie, namelijk: «Iedere verwerking waarbij een persoonsgegeven wordt gebruikt bij de beoordeling of
wet- en regelgeving wordt nageleefd, of een betrokkene in aanmerking komt voor aanspraken
of bij het controleren op misbruik en/of fraude». Door hen wordt ook het gebruik van «zwarte lijsten» aangemerkt als een risicomodel.
Ook noemen ze dat een risicomodel kan werken met een algoritme of ander geautomatiseerd
proces, maar dat hoeft niet. Ook niet-geautomatiseerde verwerkingen waarbij geen algoritmen
gebruikt worden, vallen voor hen onder het onderzoek.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het begrip risicomodel wel gebruikt maar
niet gedefinieerd in de departementale rapportage.
Vraagsuggestie
– In hoeverre hebben ministeries vergelijkbare definities gehanteerd voor risicomodel?
Onderzoek door Autoriteit Persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een informatieverzoek gedaan aan het Ministerie
van Buitenlandse Zaken om aanvullende informatie te verstrekken over de noodzakelijkheid
en de proportionaliteit van de gegevensverwerking in een risicomodel, gegeven de verplichtingen
die voortvloeien uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De Minister
van Buitenlandse Zaken meldt dit verzoek in zijn departementale rapportage, maar daaruit
wordt voor ons niet duidelijk wat de aanleiding is.
De Staatssecretaris van BZK toonde zich ook bewust van het verzoek van de Autoriteit
Persoonsgegevens in de brief (Kamerstuk 35 510, nr. 122) aan de Kamer met de reactie op het verzoek van de commissie over de opdrachtformulering
voor het onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van de moties. Hierin staat dat
bij de selectie van onderdelen ook rekening is gehouden met lopende privacyonderzoeken
zoals het bovengenoemde. Dit roept de vraag op wat de aanleiding is van het onderzoek
door de Autoriteit Persoonsgegevens en in hoeverre dit verzoek samenhangt met de uitvoering
van de moties door het kabinet en de externe toetsing door de Auditdienst Rijk.
Vraagsuggesties
– Wat is de aanleiding voor het informatieverzoek/onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens
aan de Minister van Buitenlandse Zaken? In hoeverre hangt dit verzoek samen met de
rijksbrede uitvoering van de moties door het kabinet en de externe toetsing door de
Auditdienst Rijk?
– Zal de Autoriteit Persoonsgegevens nog andere bewindspersonen om informatie vragen
over het gebruik van afkomstgerelateerde indicatoren in risicomodellen en verwerkingen?
– Wat is uw rol bij het informatieverzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens aan de
Minister van Buitenlandse Zaken?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Dekker-Abdulaziz, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
R.M. Leijten, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.