Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid2.2 Artikel 2. Algemene RekenkamerBudgettaire gevolgen van beleid2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsmanBudgettaire gevolgen van beleid2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse OrdenBudgettaire gevolgen van beleid2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van ArubaBudgettaire gevolgen van beleid2.6 Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van CuraçaoBudgettaire gevolgen van beleid2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint MaartenBudgettaire gevolgen van beleid2.8 Artikel 9. KiesraadBudgettaire gevolgen van beleid3 Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
36 350 IIB Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022‒2023
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
artikel 1. Raad van State
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 2. Algemene Rekenkamer
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 3. De Nationale ombudsman
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 9. Kiesraad
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 10. Nog onverdeeld
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Raad van State
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
80.664
0
80.664
5.346
86.010
4.577
4.577
4.278
4.260
Uitgaven
80.664
0
80.664
5.346
86.010
4.577
4.577
4.278
4.260
Institutionele inrichting
Advisering
7.918
0
7.918
452
8.370
452
452
452
452
Bestuursrechtspraak
43.818
0
43.818
2.500
46.318
2.459
2.459
2.138
2.120
Raad van State gemeenschappelijke diensten
28.928
0
28.928
2.394
31.322
1.666
1.666
1.688
1.688
Ontvangsten
1.950
0
1.950
0
1.950
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor de bedrijfsvoeringsprocessen.
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
39.286
0
39.286
3.147
42.433
2.998
2.803
2.805
3.258
Uitgaven
39.286
0
39.286
3.147
42.433
2.998
2.803
2.805
3.258
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
39.286
0
39.286
3.147
42.433
2.998
2.803
2.805
3.258
Ontvangsten
1.017
0
1.017
0
1.017
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
De ICT voorziening van de Algemene Rekenkamer dient versterkt te worden. Met name voor Cybersecurity, ter vermindering van de kwetsbaarheid en versterking van het netwerk. Hiervoor zijn geen middelen beschikbaar binnen eigen begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
25.625
0
25.625
1.520
27.145
1.828
1.369
1.369
1.383
Uitgaven
25.625
0
25.625
1.520
27.145
1.828
1.369
1.369
1.383
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
23.102
0
23.102
1.520
24.622
1.828
1.369
1.369
1.383
Materiële uitgaven
Taakuitoefening medeoverheden
2.523
0
2.523
0
2.523
0
0
0
0
Ontvangsten
2.539
0
2.539
200
2.739
257
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman is in 2024 gastheer van de dertiende International Ombudsman Institution (IOI) wereldconferentie. Dat wordt voor een groot deel gefinancierd uit inkomsten die daaruit voortvloeien in 2023 en 2024.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire (4)
Stand 1e suppletoire (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
5.412
0
5.412
771
6.183
698
665
665
665
Uitgaven
5.412
0
5.412
771
6.183
698
665
665
665
Institutionele inrichting
Apparaat
3.579
0
3.579
645
4.224
572
572
572
572
Materiële uitgaven
Decoraties
1.828
0
1.828
126
1.954
126
93
93
93
Riddertoelagen
5
0
5
0
5
0
0
0
0
Ontvangsten
199
0
199
0
199
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat
Er worden kosten gemaakt voor het beheer en onderhoud van het nieuwe systeem LINT. Hiervoor worden structurele middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
2.067
0
2.067
846
2.913
125
125
125
125
Uitgaven
2.067
0
2.067
846
2.913
125
125
125
125
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
2.067
0
2.067
846
2.913
125
125
125
125
Ontvangsten
60
0
60
0
60
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.6 Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
3.136
0
3.136
527
3.663
193
193
193
193
Uitgaven
3.136
0
3.136
527
3.663
193
193
193
193
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curaçao
3.136
0
3.136
527
3.663
193
193
193
193
Ontvangsten
200
0
200
0
200
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curaçao
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
2.279
0
2.279
886
3.165
141
141
141
141
Uitgaven
2.279
0
2.279
886
3.165
141
141
141
141
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
2.279
0
2.279
886
3.165
141
141
141
141
Ontvangsten
75
0
75
0
75
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.8 Artikel 9. Kiesraad
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
5.820
0
5.820
4.569
10.389
384
314
244
244
Uitgaven
10.440
0
10.440
4.569
15.009
384
314
244
244
Institutionele inrichting
Kiesraad
10.440
0
10.440
4.569
15.009
384
314
244
244
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kiesraad
Ten behoeve van de transitie wordt € 2 mln. ter beschikking gesteld aan de Kiesraad. De transitie is onderdeel van het wetsvoorstel kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces. Na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel wordt de jaarlijkse financiering van € 2 mln. structureel overgeheveld vanuit de begroting van BZK.
Bij de Kiesraad zijn in 2022 bij gelegenheid van de 2e suppletoire begroting middelen afgeboekt voor het Digitaal Hulpmiddel Verkiezingen (DHV). Deze kosten worden in 2023 gemaakt en hierbij weer toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
3 Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.