Schriftelijke vragen : Het bericht 'Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale scholen levert problemen op'
Vragen van het lid Becker (VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale scholen levert problemen op» (ingezonden 30 maart 2023).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale
               scholen levert problemen op»1?
            
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat het belangrijk is voor de integratie dat jonge nieuwkomers via
               het onderwijs zo snel mogelijk Nederlands leren en worden voorbereid om te werken
               en zo maximaal mee te doen in de samenleving? Deelt u tevens de mening dat Internationale
               Schakelklassen (ISK’s) daarin een cruciale rol spelen?
            
Vraag 3
            
Is het juist dat op dit moment honderden jonge nieuwkomers op een wachtlijst staan
               voor een ISK-school en daardoor noodgedwongen thuis zitten? Welke mogelijkheden ziet
               u om de gemiddelde looptijd te verkoren? Welke mogelijkheden zijn er om in de tussentijd
               alsnog een vorm van onderwijs te geven in de opvang? Ziet u hier bijvoorbeeld mogelijkheden
               om met gemeentes en azc’s afspraken te maken om te werken aan het leren van de taal?
            
Vraag 4
            
Hoe wordt geanticipeerd op het toenemende aantal Oekraïense kinderen dat een beroep
               zal blijven doen op de capaciteit van ISK-scholen en het lesaanbod? Bent u bereid
               in samenspraak met het ISK-onderwijs plannen te maken om verdringing van andere doelgroepen
               te voorkomen?
            
Vraag 5
            
Is het juist dat het recht op tweejarige financiering voor nieuwkomers die onderwijs
               zullen volgen op een ISK wordt gestart op het moment van aankomst in Nederland? Bent
               u bekend met de klacht vanuit ISK-scholen dat deze financieringsmethode tot een probleem
               leidt omdat minderjarige nieuwkomers die onderwijs zullen gaan volgen veel later op
               een ISK starten dan dat zij Nederland binnenkomen en daarmee het recht op financiering
               dus in de praktijk veel korter is dan twee jaar?
            
Vraag 6
            
Bent u bereid deze financieringsmethode aan te passen en meer recht te doen aan de
               daadwerkelijke verblijfsduur in het onderwijs? Zo ja, op welke termijn? Zo nee waarom
               niet?
            
Vraag 7
            
Bent u bereid een feitelijk overzicht te verstrekken van de volgende cijfers:
– Hoeveel minderjarige nieuwkomers (12–18 jaar) volgen op dit moment onderwijs in een
                     Internationale Schakelklas (ISK) in Nederland? Hoe ziet de geografische spreiding
                     van deze klassen er uit in Nederland? Hoeveel ISK scholen en klassen heeft Nederland
                     op dit moment?
                  
– Hoe zien de jaarlijkse in- en uitstroomcijfers van ISK-scholen er uit? Hoe lang doen
                     ISK-leerlingen gemiddeld over het traject?
                  
– Hoeveel  en welk percentage van het totaal aantal leerlingen gaat vervolgens wel/niet
                     verder met een vervolgopleiding?
                  
– Hoeveel nieuwkomers vinden uiteindelijk een baan in Nederland na het initieel volgen
                     van onderwijs aan een ISK-school?
                  
– Wat is de ontwikkeling van de kwaliteit van ISK-scholen door de jaren heen?
– Hoe vaak wordt een ISK-school gemiddeld door de inspectie bezocht?
Vraag 8
            
Als u (enkele van) bovenstaande getallen niet kunt verstrekken vanwege een gebrek
               aan specifieke registratie en monitoring op ISK, bent u dan bereid deze cijfers te
               gaan bij houden en de Kamer daarover te informeren?
            
Vraag 9
            
Zijn de aparte hoofdstukken van het toezichtskader voortgezet onderwijs in uw ogen
               voldoende om de kwaliteit van het specifieke onderwijs op de ISK scholen te borgen
               en is er binnen de inspectie voldoende kennis van ISK-onderwijs om goed toezicht te
               kunnen houden?
            
Vraag 10
            
Is ooit overwogen een apart toezichtskader voor ISK onderwijs te ontwikkelen en zo
               ja, waarom is daar niet voor gekozen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 11
            
Is er voldoende aandacht voor benchmarking in de ISK-sector en zo nee, bent u bereid
               dit aan te jagen en zo ja, op welke wijze?
            
Vraag 12
            
Welke belemmeringen zijn er in de aansluiting tussen het onderwijs in een ISK-klas
               en het vervolgonderwijs, zoals het middelbaar beroepsonderwijs, en hoe werkt u eraan
               deze weg te nemen?
            
Vraag 13
            
Is het juist dat ISK onderwijs binnen de PABO-opleidingen weinig aandacht geniet?
               Ziet u mogelijkheden om binnen PABO-opleidingen meer aandacht te besteden aan ISK-onderwijs
               om aankomend docenten bekender te maken met ISK-onderwijs en om het aanbod van ISK-docenten
               te vergroten? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 14
            
Bent u bereid een aparte brief te sturen over de stand van het ISK-onderwijs en uw
               plannen hieromtrent zodat de Kamer in staat wordt gesteld zich meer bezig te houden
               met deze belangrijke vorm van onderwijs? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Bente Becker, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.