Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Leijten over het bericht ‘Vattenfall krijgt tik op de vingers van rechter over tariefsverhoging klant’
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het bericht «Vattenfall krijgt tik op de vingers van rechter voor tariefsverhoging klant» (ingezonden 8 maart 2023).
Mededeling van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 14 maart 2023).
Vraag 1
Welke consequenties heeft de uitspraak van de rechter dat een tariefsverhoging van
Vattenfall niet mocht? Kunt u uw antwoord toelichten?1
Vraag 2
Kunt u zelf, dan wel via de Autoriteit Consument & Markt (ACM), aangeven welke tariefverhogingen
er in de afgelopen vijf jaar zijn geweest terwijl contracten die niet toestonden?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Klopt het dat het contract waarop de uitspraak ziet een zogenaamd modelcontract is?
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe de rechter oordeelt over de positie van de consument, in lijn
met de richtlijn van de Europese Unie (EU) over Europees consumentenrecht? Wat vindt
u van het oordeel van de rechter?
Vraag 5
Hoeveel consumenten hebben sinds de instelling van dit modelcontract zo een contract
afgesloten? Kunt u een overzicht van de groei per jaar en per energieleverancier geven?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Kunt u aangeven hoe het mogelijk is dat de tariefwijziging van Vattenfall onrechtmatig
is bevonden? Welke juridische fout is er gemaakt bij het «Besluit tot vaststellen
van het modelcontract voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers»?
Vraag 7
Vindt u het ook pijnlijk dat deze tariefwijziging door een rechter van tafel is geveegd,
terwijl dit soort consumentenbescherming tot het primaat van de ACM behoort? Kunt
u uw antwoord toelichten?
Vraag 8
Bij welke energieleveranciers is de informatie over tariefwijzigingen op de website
overeenkomstig met die uit de algemene voorwaarden? Kunt u aangeven wanneer dit goed
geregeld is?
Vraag 9
Bent u op basis van de uitspraak van de rechter bereid een breder onderzoek te doen
naar enerzijds de consumentenbescherming in de modelcontracten, het hanteren van tariefwijzigingen
en de rechtmatigheid van die wijzigingen, alsmede de reikwijdte van de uitspraak voor
andere consumenten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Vindt u dat de energieleveranciers in lijn met het (Europees) consumentenrecht handelen
met de onnavolgbare jaarrekeningen voor consumenten?2
Vraag 11
Wat gaat u ondernemen om te zorgen dat jaarrekeningen snel verbeteren? Bent u bijvoorbeeld
bereid om de voorfinanciering via het prijsplafond op te schorten als energieleveranciers
hun communicatie en dus het bieden van heldere jaarrekeningen met hun klanten niet
op orde hebben? Kunt u uw antwoord toelichten?
Mededeling
De vragen van het lid Leijten (SP) over het bericht «Vattenfall krijgt tik op de vingers
van rechter over tariefsverhoging klant» (kenmerk 2023Z03976) en van het lid Kröger (Groenlinks) over het bericht «Verhoging van energietarieven
was mogelijk jarenlang ontwettig» (kenmerk 2023Z03980) kunnen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord, omdat er meer afstemming,
zowel intern als met stakeholders, benodigd is.
De Kamervragen van het lid Kröger (GroenLinks) dienen ter aanvulling op de Kamervragen
van het lid Leijten (SP).
Ik zal uw Kamer zo spoedig mogelijk de antwoorden op de vragen doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.