Schriftelijke vragen : Het bericht 'Campaigners urge EU to rethink green investment label for aviation'
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht 'Campaigners urge EU to rethink green investment label for aviation» (ingezonden 10 maart 2023).
Vraag 1
            
Klopt het dat de Europese Commissie overweegt om investeringen in nieuwe vliegtuigen
               te labelen als «climate-friendly investments»?1
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat het absoluut ongeloofwaardig is om investeringen in vervuilende
               en fossiele vliegtuigen te betitelen als «klimaatvriendelijk»? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 3
            
Kunt u bevestigen dat luchtvaartmaatschappijen uit zichzelf al hun vloot vernieuwen,
               omdat a) ze dit veel brandstofkosten bespaart, b) sommige vliegtuigen nou eenmaal
               einde levensduur zijn en c) er steeds strengere grenzen worden ingevoerd voor geluidshinder,
               luchtvervuiling en broeikasgasemissies?
            
Vraag 4
            
Weet u waarom de Europese Commissie deze fossiele investeringen nu dan als «groen»
               of «klimaatvriendelijk» wil labelen?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven wat de gemiddelde levensduur is van een vliegtuig, zodat we weten
               tot wanneer de straks als «groen» verkochte vliegtuigen zullen bijdragen aan de opwarming
               van de aarde?
            
Vraag 6
            
Onderschrijft u de stelling dat een nieuw, iets minder vervuilend, vliegtuig nog steeds
               geen «groene» investering genoemd kan worden als het per saldo verder bijdraagt aan
               de cumulatieve CO2-uitstoot? Zo nee, hoe definieert u dan een «groene» investering?
            
Vraag 7
            
Bent u bereid zich actief te verzetten tegen het classificeren van investeringen in
               fossiele vliegtuigen als «groen» of «klimaatvriendelijk»? Zo ja, gaat u voor die positie
               steun zoeken in de Europese Unie? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 8
            
Bent u bereid om de lobbyisten van de luchtvaartsector te laten weten dat wanneer
               ze dit soort ongeloofwaardige plannen blijven aandragen ze niet langer als serieuze
               gesprekspartner gezien zullen worden? Zo nee, waarom niet
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.