Schriftelijke vragen : De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie
Vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Van Meenen (beiden D66) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Economische Zaken en Klimaat, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voor Primair en Voortgezet Onderwijs en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (ingezonden 18 januari 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Natuurlijk gebruiken leerlingen ChatGPT. Het onderwijs
kan maar beter anticiperen op de robots»1 (Volkskrant, 16 januari 2023) en «ChatGPT glipt langs docenten: «Ik gebruik het om
snel huiswerk te maken»»2 (NOS, 16 januari 2023)? Zo ja, hoe beoordeelt u de desbetreffende berichten?
Vraag 2
Wat vindt u van de recente ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie en in het
bijzonder ChatGPT? Deelt u de zorgen van de vragenstellers over de gevolgen ervan
op het onderwijs?
Vraag 3
Welke handvaten hebben leraren en scholen om om te gaan met kunstmatige intelligentie?
Vraag 4
Hoe voorkomen we negatieve effecten op de kwaliteit van het onderwijs?
Vraag 5
Welke stappen gaat u zetten om negatieve effecten te voorkomen en scholen te ondersteunen?
En welke positieve gevolgen en kansen voor het onderwijs ziet u?
Vraag 6
Bent u bekend met het bericht: «We gaan een interessant jaar rondom AI-ontwikkeling
tegemoet»3 (Dutch IT Channel) van 7 januari? Zo ja, bent u het ermee eens dat 2023 een cruciaal jaar wordt
voor kunstmatige intelligentie en het ethische gebruik daarvan door bedrijven?
Vraag 7
Welke nieuwe kansen en bedreigingen voorziet u voor bedrijven op het gebied van kunstmatige
intelligentie naar aanleiding van de meest recente ontwikkelingen? Is de huidige inzet
nog actueel in het ondersteunen van bedrijven in het gebruik van kunstmatige intelligentie
voor innovatie, verduurzaming en diens productieprocessen?
Vraag 8
Op welke wijze heeft u de impact van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt
in kaart gebracht?
Vraag 9
Bent u bereid dat met de Kamer te delen?
Vraag 10
Kunt u dieper ingaan op de kansen en bedreigingen die kunstmatige intelligentie en
technologie zoals ChatGPT bieden voor de arbeidsmarkt?
Vraag 11
Is het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie bestendig genoeg gezien
de recente ontwikkelingen? Bent u bereid om de Nederlandse inzet op kunstmatige intelligentie
te herzien naar aanleiding van de snelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige
intelligentie?
Vraag 12
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het Commissiedebat Kunstmatige Intelligentie
van 25 januari?
Indieners
-
Gericht aan
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Gericht aan
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Gericht aan
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Gericht aan
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Gericht aan
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Indiener
H. Dekker-Abdulaziz, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
P.H. van Meenen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.