Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga inzake Stichting Open Nederland
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport inzake Stichting Open Nederland (ingezonden 24 november 2022).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 13 januari
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 1034.
Vraag 1
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de notulen van het bestuurlijk overleg van
27 januari 2021, over het voorstel van de toenmalig voorzitter van het bestuur van
Stichting Open Nederland (SON) voor de realisatie van speciale teststraten waar toegangstesten
konden worden afgenomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 1
Er zijn geen notulen van het bestuurlijk overleg van 27 januari 2021. Hetgeen is besproken
in dit bestuurlijk overleg is uiteindelijk verwerkt in het «Plan van aanpak februari
2021». Deze is met uw Kamer gedeeld (perspectief-op-de-heropening-van-nederland-spoor-2a-sociaal-leven.pdf (overheid.nl)).
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat SON tot op heden geen enkele jaarrekening openbaar heeft
gemaakt en op geen enkele andere manier openbare financiële verantwoording heeft afgelegd?
Bent u ervan op de hoogte dat hierdoor geen sprake is van transparantie over de rechtmatigheid,
efficiëntie en juistheid van de inkomsten en uitgaven, terwijl de stichting zich hier
in artikel 13 van de Akte van Oprichting wel toe verplicht heeft gesteld? Hoe oordeelt
u hierover?
Antwoord 2
SON heeft haar jaarrekening gepubliceerd op 6 december 2022.
Vraag 3
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de in artikel 1, lid 2 van de dienstverleningsovereenkomst
van de SON en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport omschreven akkoord
voor fase 2, 3 en 4 en de addenda voor fase 1, 2, 3 en 4? Zo nee, waarom niet?1
Antwoord 3
De Dienstverleningsovereenkomst is openbaar beschikbaar (Overeenkomst voor de uitvoering van werkzaamheden voor het opschalen van de testcapaciteit
voor het sociaal leven | Publicatie | Rijksoverheid.nl). De addenda zijn bijgevoegd in bijlage 2a t/m d.
Vraag 4
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de offerte van 13 april 2021, die het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontvangen heeft van SON, zoals omschreven in
artikel 1, lid 3 van de dienstverleningsovereenkomst met SON? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Er is geen offerte van 13 april 2021. Naar aanleiding van het Plan van aanpak (zie
antwoord vraag2 werden door SON (wekelijkse) updates gepresenteerd over de stand van zaken van de
operatie. Hier werden ook de financiën in meegenomen. Zie in bijlage 3 zo’n update
van 16 april 2021.
Vraag 5
Kan de Kamer de beschikking krijgen over het afgesproken «Plan van aanpak februari
2021», zoals omschreven in artikel 1, lid 3 van de dienstverleningsovereenkomst met
SON? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zie antwoord vraag 1.
Vraag 6
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de dienstverleningsovereenkomst van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met Loveland Productions B.V. in 2020 en 2021
en de daarbij behorende begroting(en), offertes, facturen en specificaties van het
type dienstverlening, zodat deze kunnen worden gecontroleerd op juistheid, volledigheid
en rechtmatigheid van overheidsuitgaven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ja, zie bijlage 5a en 5b. Voor beide testsporen (1 en 2a) van Loveland is een verantwoordingsdocument
opgeleverd waarop door een onafhankelijke accountant een goedkeurende verklaring is
afgegeven (zie bijlage 5c t/m 5f). Offerte en begrotingen kunnen in verband met bedrijfsgevoelige
informatie niet met uw Kamer gedeeld worden. Deze stukken zijn wel onderdeel geweest
van de accountantscontrole die door een onafhankelijke accountant is uitgevoerd op
de activiteiten van Loveland in 2021 en 2022.
Vraag 7
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de overeenkomst tussen SON en Loveland Productions
B.V., zoals beschreven in artikel 5, lid 4 in de dienstverleningsovereenkomst met
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Tussen SON en Loveland Productions B.V. is geen overeenkomst gesloten. Partijen hebben
afgestemd welke werkzaamheden en activiteiten ten behoeve van de XL-paviljoens bij
Loveland en welke bij SON (en de door haar na een aanbesteding te contracteren testaanbieders)
lagen. Deze demarcatie is als bijlage opgenomen in de overeenkomst tussen SON en de
testaanbieders die de XL-paviljoens hebben geëxploiteerd. Daarnaast is er tussen de
betreffende testaanbieders en Loveland
een bruikleenovereenkomst gesloten in verband met het gebruik voor de testaanbieders
van de betreffende XL-paviljoens. Zie voor beide stukken bijlage 6.
Vraag 8
Kan de Kamer de beschikking krijgen over een getekend addendum, offerte, begroting,
verantwoording van de werkelijke kosten en de nacalculatie van fase 1 t/m 4, zoals
omschreven in artikel 3, lid 2 van de dienstverleningsovereenkomst tussen de Staat
der Nederlanden en SON, om deze te controleren op juistheid, volledigheid en rechtmatigheid
van overheidsuitgaven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Ja, zie voor de addenda bijlage 2a t/m d. Offerte, begrotingen en verantwoording van
de werkelijke kosten kunnen in verband met bedrijfsgevoelige informatie niet met uw
Kamer gedeeld worden. Deze stukken zijn wel onderdeel geweest van de controle die
door een onafhankelijke accountant is uitgevoerd op de activiteiten van SON in 2021
en 2022.
Vraag 9
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle facturen met referentienummer: 16-4068-26556
en 16-4068-26047, zoals omschreven in artikel 3, lid 10 en artikel 3, lid 5 van de
dienstverleningsovereenkomsten tussen de Staat der Nederlanden en SON? Zo nee, waarom
niet?3
Antwoord 9
Deze facturen zijn verwerkt in de reeds gepubliceerde jaarrekening van SON.
Vraag 10
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle overige facturen van SON aan het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport uit 2021 en 2022? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Eventuele overige facturen zijn verwerkt in de reeds gepubliceerde jaarrekening van
SON.
Vraag 11, 12 en 13
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle contracten van SON met de aangesloten
testaanbieders? Zo nee, waarom niet?
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle facturen van onderaannemers van SON
en ook de bewijzen dat deze onderaannemers zijn betaald en op prestatie zijn gecontroleerd,
zoals afgesproken in artikel 3, lid 5 van de dienstverleningsovereenkomst? Zo nee,
waarom niet?
Kan de Kamer de beschikking krijgen over de wekelijkse kwantitatieve rapportages en
de gespreksverslagen van het wekelijkse coördinatieoverleg, zoals afgesproken in artikel
3, lid 6 en artikel 4, lid 3 van de dienstverleningsovereenkomst? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11, 12 en 13
Volgens de normale financiële verantwoordingsprocedures is inzage gegeven in de informatie
van alle boekingen die gedaan zijn vanuit het Ministerie van VWS naar SON en andersom.
Uit uw vraagstelling begrijp ik dat u inzicht wilt in contracten en facturen van SON
met derden. Het vragen om inzicht in transacties van een opdrachtnemer aan derden
is niet gebruikelijk en wordt zonder gegronde aanleiding niet gedaan. Ik zag en zie
geen aanleiding om onderzoek te doen naar alle individuele contracten en facturen
van SON.
Vraag 14
Is een batig saldo overgebleven na afloop van de dienstverleningsovereenkomst dat
de SON contractueel verplicht is terug te storten naar het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, zoals u aangeeft in uw Kamerbrief van 14 april 2021? Zo ja, om welk
bedrag gaat dit en is dit teruggestort naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport?4
Antwoord 14
Ja, een deel van het overgebleven saldo à 180 miljoen is op 7 september 2022 teruggestort
naar het Ministerie van VWS. In december 2022 is aanvullend nog 65 miljoen teruggestort.
SON voert op dit moment nog werkzaamheden uit op basis van gemaakte afspraken en een
begroting. Daarvoor stelt het Ministerie van VWS budget beschikbaar aan SON. Budget
dat niet is benut zal teruggestort worden aan het Ministerie van VWS.
Vraag 15
Kunt u aangeven wie de leverancier van de testen is geweest en een volledige onderbouwing
van de kosten hiervan geven, volgens artikel 3, lid 9 van de dienstverleningsovereenkomst
ARVODI 2018 fase 1 t/m 4 tussen SON en de Staat der Nederlanden waarin is aangegeven
dat de prijs betrekking had op alle diensten en materialen exclusief de kosten voor
de testen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 15
Dienst Testen (DT), onderdeel van het Ministerie van VWS, heeft in 2020 een voorraad
antigeensneltesten voor professioneel gebruik aangekocht bij 8 verschillende leveranciers.
Prijzen van die testen liepen sterk uiteen. Toen Testen voor Toegang (TvT) vorm begon
te krijgen is besloten dat commerciële testaanbieders de testen uit de voorraad van
DT zouden gebruiken zolang de voorraad strekt. Zolang deze testen door DT zouden worden
verstrekt, ontvingen de testaanbieders een verminderde vergoeding voor de door hun
uitgevoerde testen.
In de overeenkomst die SON aanging met testaanbieders (Open House5 was het volgende opgenomen ten aanzien van de vergoeding:
De totaalvergoeding per uitgevoerde Antigeen Coronatest bedraagt € 12,77 inclusief
BTW (zegge: twaalf euro en zevenenzeventig cent) indien de Antigeen Coronatest die
wordt gebruikt is verstrekt door de Dienst Testen. Anders bedraagt de totaalvergoeding
per uitgevoerde Antigeen Coronatest € 17,61 inclusief BTW (zegge: zeventien euro en
éénenzestig cent). De totaalvergoeding zal worden berekend door de vergoeding per
Antigeen Coronatest te vermenigvuldigen met de hoeveelheid uitgevoerde Antigeen Coronatesten
in twee (2) weken, rekening houdend met het feit of Testaanbieder de Antigeen Coronatesten
zelf heeft ingekocht of niet.
Na afloop van TvT zijn overtollige testen retour gehaald door DT wanneer ze nog houdbaar
waren en naar afvalverwerkers gebracht wanneer de houdbaarheid verstreken was.
Vraag 16
Kan de Kamer de beschikking krijgen over het addendum Helpdesk en Supportdesk zoals
omschreven in artikel 5, lid 7 van de dienstverleningsovereenkomst? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 16
Deze informatie is terug te vinden in de bijlagen van addenda I (zie bijlage 2a) en
«Bijlage 3 behorend bij Addendum II bij Overeenkomst VWS-SON» (bijlage 8a)
Vraag 17
Kan de Kamer de beschikking krijgen over het addendum met aanvullende ICT-afspraken
zoals omschreven in artikel 8, lid 3 van de dienstverleningsovereenkomst? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 17
Nadere eisen aan ICT-uitvoering zijn opgenomen in Addendum I (bijlage 2a) bij punt
9. Daarnaast werden door SON (wekelijkse) updates gepresenteerd over de stand van
zaken van de operatie. Hier werden ook de ICT in meegenomen. Zie in bijlage 9 een
voorbeeld hiervan van 29 april 2021.
Vraag 18
Erkent u dat u op grond van artikel 6 van de dienstverleningsovereenkomst tussen SON
en de Staat der Nederlanden op uw verzoek, per omgaande en zonder voorbehoud, inzage
kunt krijgen in de volledige administratie en alle andere relevant geachte stukken
van SON?
Antwoord 18
Ja.
Vraag 19
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle geregistreerde meldingen van SON en/of
de aangesloten testaanbieders in het dashboard CoronIT van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst
(GGD), zoals omschreven in artikel 8, lid 3 van de dienstverleningsovereenkomst? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 19
SON is geen testaanbieder die beschikt over de data van testuitslagen wat onder andere
betekent dat SON zelf geen testuitslagen heeft geregistreerd in CoronIT. Positieve
testuitslagen dienden door testaanbieders zelf te worden geregistreerd in CoronIT.
Er is geen juridische grondslag om deze data met de Tweede Kamer te delen.
Vraag 20 en 21
Kunt u aantonen dat SON geen winst heeft gemaakt en dat de bestuurders een marktconforme
vergoeding hebben ontvangen, aangezien volgens artikel 3, lid 2 van de Akte van Oprichting
van de SON opereerde zonder winstoogmerk?
Kunt u aangeven wat de taakverdeling van de bestuurders is bij SON? Wie is de voorzitter,
penningmeester en secretaris?
Antwoord 20 en 21
Zie de gepubliceerde jaarrekening van SON.
Vraag 22
Kan de Kamer de beschikking krijgen over alle gespreksverslagen van de bestuursvergaderingen
van SON, zoals omschreven in artikel 8, lid twee van de Akte van Oprichting van SON?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 22
Gespreksverslagen van de bestuursvergaderingen van SON zijn een interne aangelegenheid
van SON. Het Ministerie van VWS heeft hier geen beschikking over.
Vraag 23 en 24
Bent u bereid om SON de opdracht te geven om de volledige boekhouding te overhandigen,
inclusief een volledige download van de crediteurenadministratie, transacties en facturen,
om te verifiëren of belastinggeld op een rechtmatige, efficiënte, juiste manier besteed
is? Zo nee, waarom niet?
Kan de Kamer de beschikking krijgen over een volledige download van de gehele administratie
van SON? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 23 en 24
Zie antwoord vraag 11, 12, 13.
Vraag 25, 26 en 27
Kunt u de Kamer informeren of, en zo ja, hoeveel winst SON in 2021 heeft gemaakt?
Hoe verhoudt zich dit tot akte van oprichting artikel 3 lid 2, waarin staat opgenomen
dat SON niet beoogt winst te maken?
Kunt u de Kamer informeren over de ontvangen bezoldiging door de bestuurders en leden
Raad van Commissarissen om te kunnen toetsen dat deze bezoldiging niet bovenmatig
was, zoals in de akte van oprichting lid 6 staat bepaald?
Kunt u de Kamer een balans en een staat van baten en lasten van SON over het kalenderjaar
2021 doen toekomen, aangezien conform artikel 13 lid 2 van de Akte van Oprichting
het bestuur verplicht is jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een
balans en een staat van baten en lasten van de Stichting te maken en op papier te
stellen en het eerste boekjaar vervalt op 31 december 2022?
Antwoord 25, 26 en 27
Zie de gepubliceerde jaarrekening van SON.
Vraag 28 en 29
Kunt u aantonen waarom u van oordeel bent dat de vereiste kennis en ervaring niet
op de markt vindbaar was, waardoor SON in aanmerking kwam voor het uitvoeren van de
opdracht? Kunt u de Kamer hierover informeren? Kunt u het Programma van Eisen en de
bijbehorende functionele en technische specificaties en de selectie- en gunningscriteria
aan de Kamer ter beschikking stellen en de overweging waarom niet aanbesteed is conform
de Europese Aanbestedingsrichtlijnen en waarom geen concurrentie is gesteld?
Kunt u aangeven of SON kwalificeert als een aanbestedende dienst, aangezien in artikel
5 lid 2 van de dienstverleningsovereenkomst fase 1 t/m 4 staat opgenomen dat als SON
kwalificeert als een aanbestedende dienst, conform artikel 1 lid 1 Aanbestedingswet,
de stichting gehouden is aan de aanbestedingsregels? Zo ja, kunt u aan de Kamer aantonen
dat SON zich gehouden heeft aan de aanbestedingsregels en dat alle uitgaven van de
SON zijn uitgevoerd conform de Europese aanbestedingsregels? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 28 en 29
In de brief d.d. 14 april in reactie op het verzoek van de Vaste Kamercommissie van
VWS d.d. 13 april 2021 van mijn voorganger is aangegeven dat het cruciaal was toen
het besluit eenmaal genomen was om speciale testcapaciteit voor toegangstesten te
realiseren, dat de testcapaciteit voor toegangstesten in korte tijd kon worden opgezet.
Een verkorte aanbestedingsprocedure duurt minimaal 6–8 weken, waarna vervolgens de
opstartfase nog zou moeten beginnen. De wens bestond echter op dat moment om in februari/maart
2021 van start te kunnen gaan met het opzetten van toegangstesten. Om die reden heeft
mijn voorganger vanwege de snelheid, in afwijking van de Europese aanbestedingsregels,
de Stichting financieel in de gelegenheid gesteld om dit te realiseren. Van de Stichting
is geëist om bij de verdere vormgeving van de testcapaciteit zo veel mogelijk andere
partijen te betrekken middels aanbesteding.
Ten aanzien van de vraag of SON haar uitgaven heeft uitgevoerd conform de aanbestedingsregels
verwijs ik u naar het gepubliceerde jaarverslag van SON.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.