Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht 'iPhone 14 kan vanaf nu noodoproepen sturen via satellieten'
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «iPhone 14 kan vanaf nu noodoproepen sturen via satellieten» (ingezonden 17 november 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 8 december
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «iPhone 14 kan vanaf nu noodoproepen sturen via satellieten»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe kijkt u naar deze ontwikkeling? Juicht u het toe dat een dergelijke dienst op
termijn ook in Nederland beschikbaar komt?
Antwoord 2
Wij kijken altijd naar nieuwe ontwikkelingen om de bereikbaarheid van hulpdiensten
te verbeteren. Maar dat doen we wel vanuit de Nederlandse context. Dus ook rekening
houdend met de uitstekende dekking die mobiele netwerken in Nederland hebben, waarbij
iedere telefoon via elke provider met de 112-centrale kan bellen, ook als de eigen
provider geen dekking heeft op de plek waar men zich bevindt. Op dit moment is moeilijk
te zeggen of deze dienst een toegevoegde waarde heeft.
Vraag 3
Zijn er andere initiatieven bij u bekend, die gebruikmaken van nieuwe technologieën,
die ervoor kunnen zorgen dat betere communicatie met bijvoorbeeld hulpdiensten mogelijk
is op plekken met slecht mobiel bereik?
Antwoord 3
Een voorwaarde om mobiel te kunnen communiceren, is dat er enig mobiel bereik is,
via een van de Nederlandse providers. Bellen naar 112 via wifi is een recente ontwikkeling
die een alternatief biedt als mobiele dekking binnenshuis te wensen over laat, hiervoor
verwijs ik naar mijn brief van 28 juni 2022.2
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat bij noodoproepen via deze nieuwe dienst in sommige gevallen
eerst contact wordt gemaakt met Apple-callcenters? Wat zijn hiervan de mogelijke voor-
en nadelen?
Antwoord 4
Deze noodoproepen gaan in eerste instantie via een Apple-contactcenter, als de alarmcentrale
zelf geen SMS kan ontvangen. Dat is niet echt handig, nog afgezien van alle privacygevoelige
informatie die soms moet worden uitgewisseld. Ook is niet zeker dat deze dienst in
alle gevallen volledig gratis blijft voor de gebruikers en alarmcentrale, zoals de
Europese regelgeving voorschrijft. Een ander mogelijk nadeel van deze dienst is dat
bijvoorbeeld het telefoonnummer niet wordt doorgegeven.
Vraag 5
Biedt deze ontwikkeling een kans voor Nederland om de gebrekkige bereikbaarheid van
112 in sommige gebieden te verbeteren?
Antwoord 5
Deze dienst biedt enkel een zeer eenvoudige oplossing voor wie buiten staat, met vrij
zicht naar boven. Dus niet gehinderd door gebladerte, steile wanden of bebouwing.
Je kunt namelijk enkel via SMS-berichten communiceren. Verder moet je je telefoon
met de hand richten op een satelliet gedurende het verzenden of ontvangen van je SMS-bericht.
Je telefoon geeft aan welke kant je op moet richten. Tijdens het verzenden moet je
de satelliet met je telefoon blijven volgen. In dat opzicht verwacht ik niet dat deze
dienst echt veel toevoegt aan de bereikbaarheid van 112 in Nederland.
Vraag 6
Ziet u voor de overheid een rol weggelegd om dergelijke technieken te omarmen en te
adapteren, zodat deze technieken ook publiek beschikbaar komen?
Antwoord 6
Zaken als de bereikbaarheid van 112 zijn zaken die we vooral op EU-niveau moeten oppakken.
Het zou ook niet goed zijn om voorop te lopen bij een nieuwe ontwikkeling die slechts
door één leverancier ondersteund wordt, vanwege de marktverstorende effecten daarvan.
Vraag 7
Is al uitvoering gegeven aan de toezegging uit de brief3 over de uitvoering van de motie van de leden Inge van Dijk en Rajkowski over het
ontsluiten van de «witte gebieden»4 en de motie van het lid Inge van Dijk c.s. over technologische alternatieven voor
snel internet onderzoeken5 om te onderzoeken of er een centrale plek kan komen waar mensen melding kunnen doen
van gebrekkige bereikbaarheid van 112?
Antwoord 7
Er is nog geen uitvoering gegeven aan het voornemen om te onderzoeken of er een centrale
plek kan komen waar mensen melding kunnen doen van gebrekkige bereikbaarheid van 112.
Het is de bedoeling om in de loop van 2023 het aangekondigde onderzoek op te pakken.
De afgelopen tijd is prioriteit gegeven aan een ander onderdeel van de aangekondigde
acties om de bereikbaarheid van 112 te waarborgen en verbeteren. Namelijk zeker stellen
dat de ondersteuning van bellen via 4G («VoLTE») op orde komt. Dit is essentieel om
ervoor te zorgen dat de voorgenomen afschakeling van 2G en 3G niet gaat leiden tot
een verslechtering van de bestaande bereikbaarheid van 112. De Kamer had daar ook
aandacht voor gevraagd tijdens het Commissiedebat Telecomraad van 31 mei jl. en er
is toen toegezegd om daaraan te gaan werken. Met VoLTE kan bovendien een kleine verbetering
in de bereikbaarheid van 112 worden bereikt. Er is aldus voor gekozen om de beschikbare
capaciteit eerst in te zetten op het waarborgen van de bestaande bereikbaarheid van
112.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.