Schriftelijke vragen : Het interview bij het WNL programma ‘Sven op 1’
Vragen van het lid Minhas (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het interview bij het WNL programma «Sven op 1» (ingezonden 7 december 2022).
Vraag 1
Klopt het dat u 5 december jl. met Eurocommissaris Vâlean heeft gesproken over de
onderhandse gunning van het hoofdrailnet (HRN) aan de NS en de Europese Commissie
van mening is dat deze gunning in strijd is met de Europese regels voor marktwerking
op het spoor? Zo ja, kunt u dit toelichten?
Vraag 2
Kunt u toelichten waarom u de media eerder heeft geïnformeerd over de uitkomst van
het gesprek met Eurocommissaris Vâlean dan de Kamer?
Vraag 3
Klopt het dat er is gesproken over onder meer uw voornemen om nu geen marktanalyse
uit te voeren voor de Nederlandse spoormarkt? Heeft Eurocommissaris Vâlean in het
gesprek aangegeven nog steeds te eisen dat Nederland een marktanalyse uitvoert? Zo
ja, kunt u dit toelichten?
Vraag 4
Klopt het dat u een marktanalyse weigert uit te voeren met een beroep op de door de
Kamer aangenomen motie-Alkaya c.s. (Kamerstuk 29 984, nr. 1012), waarin u gevraagd wordt om geen marktanalyse uit te voeren?
Vraag 5
In hoeverre dreigt er een conflictsituatie te ontstaan tussen de Europese Commissie
en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), aangezien Eurocommissaris
Vâlean heeft aangegeven dat ons land serieuze risico’s loopt de Europese wetgeving
te overtreden met forse boetes als gevolg? Kunt u in kaart brengen hoeveel de procedure
naar verwachting zal kosten, met daarbij een specificatie van ten minste de kosten
voor de juridische inzet van advocaten, de inzet van eigen personeel van het ministerie
en de potentiële schadeclaims van derde partijen, waaronder andere vervoerders?
Vraag 6
Hoe verhoudt uw besluit om geen marktanalyse uit te voeren zich tot de motie-Minhas
(Kamerstuk 29 984, nr. 1042) en uw eigen uitspraken dat «een beknopte marktanalyse nodig zal zijn», onder meer
omdat als die analyse niet uitgevoerd zou worden en/of een infractieprocedure verloren
wordt, derde partijen potentiële schadeclaims zouden kunnen indienen, gedaan tijdens
het commissiedebat over de HRN-concessie?
Vraag 7
Bent u het ermee eens dat u als Staatssecretaris juridisch of vanuit maatschappelijk
gewenst belang gehouden bent aan schadebeperkend handelen en dus het risico op dergelijke
schadeclaims zoveel mogelijk dient af te wenden?
Vraag 8
Hoe verhoudt uw stap zich tot de uitspraak van de kortgedingrechter van 1 december
2020, waarin zij vaststelde dat u gehouden bent om geen onrechtmatige route te bewandelen?
Vraag 9
Hoeveel infractieprocedures worden jaarlijks gewonnen of verloren door lidstaten?
Vraag 10
Op welke termijn verwacht u dat de infractieprocedure zal starten? Heeft u in beeld
hoelang de infractieprocedure in beslag zal nemen en welke onzekerheden dat met zich
meebrengt voor spoorvervoerders?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B. Minhas, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.