Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Minder administratie als oplossing voor personeelstekort’
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht «Minder administratie als oplossing voor personeelstekort» (ingezonden 25 november 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Minder administratie als oplossing voor personeelstekort»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat minder administratie de oplossing is voor het personeelstekort
in de zorg? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom zet u niet veel meer op in op het terugdringen
van de administratieve lasten?
Vraag 3
Realiseert u zich dat als medewerkers in de langdurige zorg 36 procent van hun tijd
kwijt zijn aan administratie, waar ze 22 procent acceptabel vinden, dat u op elke
100 medewerkers er elf meer beschikbaar heeft als u dat weet te bereiken en er dan
geen personeelstekorten meer zijn?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de tijd die zorgprofessionals binnen de geestelijke gezondheidszorg
(GGZ), verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) en gehandicaptenzorg kwijt
aan administratieve lasten overeenkomt met ruim 180.000 voltijdsbanen en een reductie
van deze administratieve lasten tot acceptabel niveau binnen het huidige personeelsbestand
69.000 voltijdbanen oplevert? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat reductie van administratie weleens de meest effectieve oplossing
voor het personeelstekort zou kunnen zijn in de zorg? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Deelt u de mening dat de hoge werkdruk door de administratieve lasten ten koste gaat
van de kwaliteit van zorg? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Kunt u concreet aangeven hoe u op korte termijn de administratieve lasten terug gaat
dringen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.