Schriftelijke vragen : Het artikel “Energieplafond drijft prijzen en subsidies verder op”
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het artikel «Energieplafond drijft prijzen en subsidies verder op» (ingezonden 26 oktober 2022).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel dat het prijsplafond een prijsopdrijvend effect heeft?
Kunt u uw antwoord toelichten?1
Vraag 2
Erkent u dat het prijsplafond energieleveranciers uitnodigt om gecoördineerd hogere
prijzen te vragen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 3
Welke afspraken heeft u gemaakt om te voorkomen dat energieleveranciers hogere prijzen
vragen? Op welke manier controleert u of deze afspraken worden nagekomen? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Vraag 4
Hoe voorkomt u dat energieleveranciers zelf de hoogte van hun subsidie gaan bepalen
door hun prijzen op te drijven?
Vraag 5
Erkent u dat energieleveranciers door het prijsplafond minder hoeven te concurreren
op een scherpe marktprijs voor consumenten? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 6
Hoe voorkomt u dat energieleveranciers op andere wijze dan met prijzen nieuwe klanten
gaan lokken? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 7
Wat vindt u van een Nintendo Switch, een Samsung wasmachine, een Xbox One S, een Rituals
cadeaubon ter waarde van 150 euro of korting op zonnepanelen ter waarde van 350 euro
als welkomstcadeau bij het aangaan van een energiecontract? Vindt u dit wenselijke
klantenbinding, zeker nadat energieleveranciers miljarden aan subsidie voor het prijsplafond
ontvangen?2
Vraag 8
Wat vindt u van een Samsung wasmachine als welkomstcadeau bij het aangaan van een
energiecontract? Kunt u toelichten of u dit een wenselijke ontwikkeling vindt, nadat
energieleveranciers voor miljarden subsidie ontvangen?
Vraag 9
Vindt u het een gunstige marktontwikkeling dat er zelfs websites zijn die de welkomstbonussen
van energieleveranciers vergelijken en aanprijzen?3
Vraag 10
Erkent u dat zowel de welkomstcadeaus als de vergelijkingssites daarvoor extra (overhead-)kosten
met zich meebrengen? Wie brengt deze overhead- of transactiekosten van een energieleverancier
in kaart?
Vraag 11
Kunt u aangeven hoe bij het voornemen tot het afromen van overwinsten omgegaan wordt
met gemaakte kosten voor welkomstcadeaus? Wordt er voorkomen dat met subsidie van
het energieplafond gênante klantenlokkerij zal ontstaan? Zo ja hoe? Zo nee waarom
niet?
Vraag 12
Ziet u dat het binnenhalen van extra klanten voor 1 januari 2023 – bij het ingaan
van het energieplafond – voor energieleveranciers een gunstige positie is omdat ze
dan meer subsidie binnenkrijgen?
Vraag 13
Op welke manier houdt u toezicht op de totstandkoming van de inkoopprijs bij energieleveranciers?
Kunt u toelichten of deze controle voldoende is?
Vraag 14
Erkent u dat het ministerie geen inzicht heeft in de mate van redelijkheid van het
verschil dat energieleveranciers rekenen tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs
van energie en gas?4
Vraag 15
Waarom bent u uitgegaan van compensatie vooraf voor energieleveranciers, terwijl niemand
behalve de Autoriteit Consument & Markt (ACM) weet welke redelijke marge de energieleveranciers
hebben op hun verkoopprijs van stroom en gas? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 16
Heeft u plannen ontwikkeld om de energieleveranciers alleen te vergoeden voor hun
meerkosten, in plaats van te vergoeden voor omzetverlies? Kunt u deze plannen met
de Kamer delen?
Vraag 17
Erkent u dat het huidige prijsplafond een vorm van liquiditeitssteun is aan energieleveranciers?
Zo nee, bent u bereid om compensatie vooraf te laten vervallen?
Vraag 18
Heeft u plannen gemaakt om de energieleveranciers alleen achteraf te vergoeden voor
daadwerkelijk gemaakte kosten, in plaats van compensatie vooraf? Kunt u deze plannen
met de Kamer delen?
Vraag 19
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het commissiedebat van 10 november 2022?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.M. Leijten, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.