Amendement : Amendement van het lid Van Baarle over een publiekscampagne het melden van ervaren discriminatie
36 200 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2023
Nr. 13 AMENDEMENT VAN HET LID VAN BAARLE
Ontvangen 7 oktober 2022
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 1 Openbaar bestuur en democratie worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 500 (x € 1.000).
II
In artikel 1 Openbaar bestuur en democratie worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 500 (x € 1.000).
Toelichting
Het voorliggende amendement reserveert 500.000 euro voor het uitvoeren van een publiekscampagne
om de meldingsbereidheid bij ervaren discriminatie te vergoten. Uit onderzoek blijkt
dat weinig mensen zich met hun discriminatie-ervaringen melden bij de ADV’s. Verschillende
redenen liggen hier aan ten grondslag, waaronder een gebrek aan bekendheid van de
mogelijk om te melden. De breed gedeelde wens om de meldingsbereidheid te verhogen
is een prioriteit van het kabinet, zo valt te lezen in het Nationaal Programma tegen
Discriminatie en Racisme. We lezen hierover: «Om de zichtbaarheid van de ADV’s te
vergroten, zouden de ADV’s onder één landelijke naam moeten optreden. De huidige lage
naamsbekendheid van de ADV’s vormt een bedreiging voor hun effectiviteit. Lang niet
alle burgers weten wat een «antidiscriminatievoorziening» is, zeker niet als deze
in verschillende regio’s ook nog eens een aparte naam hebben. Dat bemoeilijkt ook
het voeren van landelijke campagnes. De verwachting is dat het aantal meldingen van
discriminatie zal toenemen als de ADV’s onder één naam zouden opereren. Met de ADV’s
zal het gesprek worden aangegaan om de invoering van één naam in 2023 te realiseren.»
De indiener juicht het toe dat de ADV’s onder één naam gaan opereren in 2023. Om dit
van bekendheid te voorzien zal een publiekscampagne nodig zijn. Met dit amendement
reserveert de indiener daarom 500.000 euro om een publiekscampagne te voeren waarmee
de bekendheid van de ADV’s, die dan opereren onder één nieuwe naam, kan worden vergroot.
Dit bedrag wordt gedekt uit de vrij besteedbare middelen binnen artikel 1 van de begroting.
Van Baarle
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Stephan van Baarle, Tweede Kamerlid