Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Houwelingen over content op websites
Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over content op websites (ingezonden 30 augustus 2022).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 6 oktober
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2.
Vraag 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 en 12
Hoe vaak heeft de politie de afgelopen vijf jaar in totaal jaarlijks contact opgenomen
met bedrijven om hen erop te wijzen dat er strafbare content en/of content in strijd
met hun gebruikersovereenkomst op hun website wordt gepubliceerd?
Kan u deze (jaarlijkse) cijfers (verder) uitsplitsen naar «strafbare content» en «gebruikersovereenkomst»?
Zo nee, waarom niet?
In het geval van «strafbare content», kan u de cijfers verder uitsplitsen naar het
wetsartikel op basis waarvan de politie de content strafbaar acht? Zo nee, waarom
niet?
Welke bedrijven werden door de politie de afgelopen vijf jaar benaderd omdat er strafbare
content of content in strijd met de gebruikersovereenkomst van deze bedrijven zou
zijn gepubliceerd op hun website? Kan u op zijn minst een top vijf geven? Zo nee,
waarom niet?
Hoe vaak heeft de politie de afgelopen vijf jaar jaarlijks contact opgenomen met Twitter
om erop te wijzen dat er stafbare content en/of content in strijd met de gebruikersovereenkomst
van Twitter op Twitter zou zijn gepubliceerd?
Kan u deze cijfers (dus alleen voor Twitter) uitsplitsen naar «strafbare content»
en «gebruikersovereenkomst»? Zo nee, waarom niet?
In het geval van «strafbare content», kan u de cijfers (wederom alleen voor Twitter
dus) verder uitsplitsen naar het wetsartikel op basis waarvan de politie de content
op Twitter strafbaar acht? Zo nee, waarom niet?
Heeft Twitter de aanwijzingen van de politie in alle gevallen opgevolgd? Zo nee, waarom
niet? Op welke wijze heeft Twitter de aanwijzingen opgevolgd? Zijn tweets verwijderd?
Of accounts geschorst naar aanleiding van «aanwijzingen» van de politie?
Kan u nader ingaan op de aard van de «aanwijzingen»? Vroeg de politie via de «aanwijzingen»
bijvoorbeeld om bepaalde tweets te verwijderen? Of om accounts te schorsen? Tijdelijk?
Of zelfs permanent? Kortom, kan u de «aanwijzingen» van de politie aan Twitter categoriseren
en vervolgens aangeven hoe vaak Twitter, de afgelopen jaren, welk soort «aanwijzing»
van de politie heeft gekregen?
Tot slot, heeft de politie de afgelopen vijf jaar ook ooit met de traditionele media
(NPO, Volkskrant, NRC, Trouw, RTL,.......) contact opgenomen om hen erop te wijzen
dat er stafbare content en/of content in strijd met hun gebruikersovereenkomst op
hun website wordt gepubliceerd?
Antwoord 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 en 12
Zoals recent aangegeven in antwoord op vragen van uw Kamer neemt de politie geen contact
op met bedrijven met als doel een account te verwijderen. De politie kan wel, net
als eenieder, in het kader van zelfregulering door platformen, contact opnemen met
bedrijven om hen erop te wijzen dat er stafbare content en/of content in strijd met
hun gebruikersovereenkomst op hun website wordt gepubliceerd.1 De beoordeling daarvan is vervolgens aan het bedrijf. De politie kan daarnaast in
specifieke, bij wet bepaalde gevallen,2 de officier van justitie vragen om een bevel tot ontoegankelijkmaking te richten aan bedrijven als Twitter. De officier van justitie
heeft daarbij een voorafgaande rechterlijke machtiging nodig (artikel 125p van het
Wetboek van Strafvordering). De politie registreert dit soort meldingen niet op zodanige
wijze dat de gevraagde informatie uit de politiesystemen kan worden gehaald.
Vraag 4
Is het een taak van de politie bedrijven te informeren wanneer hun gebruikersovereenkomst
zou worden geschonden? Waarom is dat zo? Kunnen en moeten bedrijven dat niet zelf
doen? Is dit bovendien niet een vorm van ongeoorloofde staatssteun? Hoeveel uur heeft
de politie de afgelopen jaren besteed aan het controleren van het naleven door klanten
van de gebruikersovereenkomsten van particuliere bedrijven?
Antwoord 4
De politie heeft geen taak bedrijven te informeren wanneer hun gebruikersovereenkomst
wordt geschonden. De politie levert een bijdrage aan de handhaving van de rechtsorde.
Dit betekent soms dat zij signalen aan derden afgeeft, zodat deze maatregelen kunnen
nemen die bijdragen aan het beperken en voorkomen van (verdere) schade door strafbare
feiten of het voorkomen of beëindigen van (ernstige) openbare orde schendingen.
Vraag 11
Indien Twitter de aanwijzingen van de politie niet zou hebben opgevolgd, wat zouden
hiervan dan de gevolgen voor Twitter kunnen zijn? Zou de politie het OM hebben kunnen
vragen tot vervolging van Twitter over te gaan? Heeft de politie dit laatste ook ooit
aan Twitter laten weten?
Antwoord 11
De politie kan slechts verwijderverzoeken doen, waarbij een beroep wordt gedaan op de zelfregulering van de internetsector.
Het niet opvolgen van een dergelijk verzoek heeft geen rechtsgevolgen. Wel kunnen
platformen als Twitter zich onder omstandigheden schuldig maken aan het plegen van
een strafbaar feit en daarvoor worden vervolgd.3
Vraag 13
Kan u de vragen afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 13
Ik heb ervoor gekozen dit niet te doen, omdat het antwoord op een aantal vragen eensluidend
is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.