Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over het KiM rapport ‘De zakelijke reiziger centraal’
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het KiM-rapport «De zakelijke reiziger centraal» (ingezonden 21 september 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 oktober
2022).
Vraag 1
Kent u het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) «De zakelijke
reiziger centraal», waarin wordt geconcludeerd dat door zakelijke luchtvaartreizigers
loyaliteitspunten vaak ingezet worden voor niet-zakelijke vluchten en dat zij bovendien
moeten blijven vliegen om hun status binnen een loyaliteitsprogramma te behouden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kent u het rapport van de Britse Commitee on Climate Change waaruit blijkt dat «frequent
flyer»-programma’s (fpp’s) een prikkel zijn om veelvliegers nog meer te laten vliegen
dan ze al doen?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Kunt u uitzoeken hoeveel extra vluchten van en naar Nederland en hoeveel uitstoot
wordt veroorzaakt door de werking van ffp's?
Antwoord 3
Hoeveel extra vluchten van en naar Nederland en hoeveel uitstoot wordt veroorzaakt
door frequent flyer programma’s is onbekend. Het is ook ingewikkeld om hier een inschatting,
dan wel berekening, van te maken. Luchtvaartmaatschappijen zouden dan mogelijk privacygevoelige
informatie vrij moeten geven over welke tickets geboekt zijn met punten van een loyaliteitsprogramma.
Vraag 4
Bent u ervan op de hoogte dat Duitsland expliciet in de wet heeft verankerd dat ffp-punten
als inkomen worden belast (§ 37a of the German Income Tax Act (Einkommensteuergesetz
– EStG)?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Onderkent u dat door deze loyaliteitsprogramm's belastbaar inkomen wordt gegenereerd,
dat nu niet belast wordt?
Antwoord 5
Een loyaliteitsprogramma aangeboden door een luchtvaartmaatschappij stelt klanten
in staat punten te verzamelen die vervolgens kunnen worden ingewisseld voor vliegreizen,
maar ook andere producten, diensten en kortingen, zoals boodschappen. De punten verzameld
door loyaliteitsprogramma’s zijn voor de inkomstenbelasting geen belastbaar inkomen.
Een vliegticket wordt wel belast door middel van de vliegbelasting. De vliegbelasting
is van toepassing op alle vertrekkende passagiers vanuit Nederland.
Vraag 6
Wat zou het effect zijn voor Nederland als hier een vergelijkbaar systeem wordt ingevoerd,
in bespaarde vluchten en in belastingopbrengsten?
Antwoord 6
De effecten van een eventuele belastingheffing op frequent flyer programma’s op het
aantal bespaarde vluchten zijn onbekend. De Minister van Financiën is in de eerste
plaats verantwoordelijk voor de belastingopbrengsten en welke bronnen als inkomen
worden gezien.
Vraag 7 en 8
Onderschrijft u dat zakelijke veelvliegers hun reizen niet zelf betalen, maar wel
cadeaupunten of miles ontvangen die zij kunnen inzetten voor gratis prive-vliegen?
Onderschrijft u dat een heel kleine groep van (zakelijke) veelvliegers onbelast verdient
aan vluchten die zij niet betalen en dat dergelijke loyaliteitsprogramma's aanzetten
tot nog meer vliegen?
Antwoord 7 en 8
In antwoord op vraag 7 en 8 het volgende. Bij zakelijke reizen kan het zijn dat degene
die de kosten voor de reis draagt niet degene is die de punten benut. De punten kunnen
soms worden ingezet voor privédoeleinden. Het staat organisaties vrij om hier eigen
beleid op te voeren, daar heeft de overheid geen zeggenschap over. Bij de rijksoverheid
is het niet toegestaan om punten uit loyaliteitsprogramma’s verkregen uit dienstreizen
te gebruiken voor privédoeleinden.
Vraag 9
Onderschrijft u dat deze programma’s de ambitie van het kabinet in de weg zitten om
klimaatschade van vliegen te verminderen?
Antwoord 9
In de Luchtvaartnota zijn doelen voor verduurzaming van de luchtvaart afgesproken.
Om de benodigde CO2-reductie te realiseren zet IenW in op maatregelen die het meest directe klimaateffect
behalen. Het gaat dan om het gebruik van duurzame luchtvaartbrandstoffen door middel
van een bijmengverplichting van biokerosine en/of synthetische kerosine, het creëren
van technologische innovaties en wordt een CO2-plafond per luchthaven onderzocht om zo de CO2-doelen te borgen. Niet alleen nationaal, maar ook juist mondiaal werkt IenW aan de
totstandkoming van een ambitieus langetermijndoel voor CO2-reductie, bijvoorbeeld door ReFuelEU Aviation als onderdeel van het Fit-for-55-pakket.
Afspraken op mondiaal niveau worden vertaald naar de Nederlandse situatie en waar
nodig volgt aanscherping van de doelen in de Luchtvaartnota. Het minder aantrekkelijk
maken van Nederlandse Frequent Flyer Programma’s zal niet noodzakelijkerwijs bijdragen
aan het reduceren van de CO2-uitstoot van de luchtvaart en draagt ook niet bij aan de energietransitie van de
sector.
Vraag 10
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het volgende commissiedebat Luchtvaart?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.