Schriftelijke vragen : De stijging van het aantal korte vluchten van en naar Nederlandse luchthavens
Vragen van de leden Van der Molen en Bontenbal (beiden CDA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Klimaat en Energie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de stijging van het aantal korte vluchten van en naar Nederlandse luchthavens (ingezonden 28 september 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van RTL Nieuws «Korte privévluchten voor een tijdwinst
van 20 minuten: ook regering doet er aan mee»1, en zou u willen reflecteren op de conclusies van deze analyse?
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat de leden van het kabinet een morele verantwoordelijkheid
en voorbeeldfunctie hebben als het gaat om verantwoord gebruik van vliegverkeer, vanwege
de gevolgen hiervan voor onder meer klimaat, milieu en geluidshinder? Zo nee, hoe
beziet u dan de verantwoordelijkheid van kabinetsleden op deze gebieden in het licht
van de ambities in het coalitieakkoord? Welke acties koppelt u hieraan?
Vraag 3
Zou u het afwegingskader voor vluchten van kabinetsleden inzichtelijk willen maken?
Op welke manier worden de gevolgen voor klimaat, milieu, uitstoot en geluidshinder
hierin meegenomen en hoe vinden de afwegingen plaats ten opzichte van andere vervoerswijzen?
Vraag 4
Hoe spant het kabinet zich in om vluchten zonder passagiers tegen te gaan?
Vraag 5
Welke risico’s en gevolgen ziet u als gevolg van een toename met circa 38 procent
van het aantal privévluchten van en naar Nederlandse luchthavens, op het gebied van
klimaat en klimaatverandering, milieu, uitstoot, geluidshinder en voor de samenleving?
Welke acties koppelt u hieraan?
Vraag 6
Zou u willen reflecteren op de vraag in hoeverre een toename van het aantal privévluchten
van en naar Nederlandse luchthavens wenselijk is, gezien de noodzaak tot verduurzaming,
de hoge ambities met betrekking tot de aanpak van klimaatverandering en de morele
verantwoordelijkheid met betrekking tot rentmeesterschap? Welke acties koppelt u hieraan?
Vraag 7
Zou u willen reflecteren op de vraag in hoeverre het wenselijk is dat de gehele samenleving
de gevolgen op het gebied van onder meer uitstoot en hinder ondervindt, veroorzaakt
doordat een zeer beperkte groep sterk bevoorrechte Nederlanders in toenemende mate
gebruikmaakt van korte vluchten? Welke verantwoordelijkheden ziet u voor deze groep
Nederlanders, zowel voor eigenaren van privéjets als voor mensen die een privéjet
huren? Welke acties koppelt u hieraan?
Vraag 8
Welke mogelijkheden zijn er tot regelgeving en toezicht op nut en noodzaak en het
efficiënt inplannen van privévluchten, zowel wat betreft vluchten tussen Nederlandse
luchthavens als korte vluchten tussen Nederlandse luchthavens en luchthavens vlak
over de grens? Op welke manier worden de gevolgen voor klimaat, milieu, uitstoot en
geluidshinder meegenomen in deze regelgeving en dit toezicht, en hoe vinden de afwegingen
op deze gebieden plaats, ten opzichte van andere wijzen van vervoer die minder belastend
zijn? Ziet u reden tot aanscherping van regelgeving en toezicht, of de handhaving
hierop?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie -
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
H. van der Molen, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Henri Bontenbal, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.