Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Bontenbal over de salderingsregeling
Vragen van het lid Bontenbal (CDA) aan de Minister voor Klimaat en Energie over de salderingsregeling (ingezonden 31 augustus 2022).
Mededeling van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 16 september 2022).
Vraag 1
Klopt het dat de kosten van de salderingsregeling voor de energieleveranciers (het
verschil tussen de elektriciteitsprijs die zij aan de klant moeten vergoeden en de
elektriciteitsprijs die op het moment van levering op de markt gegeven wordt) gesocialiseerd
worden over de overige klanten van de energieleveranciers?
Vraag 2
Bent u bekend met de inschatting dat deze overdracht van welvaart van de huishoudens
zonder zonnepanelen naar de huishoudens mét zonnepanelen richting de miljarden euro’s
gaat en met het toenemen van het aantal huishoudens dat zonnepanelen heeft, steeds
hoger wordt?
Vraag 3
Bent u bereid om op zeer korte termijn aan de energieleveranciers te vragen inzicht
te geven door middel van modellering in de omvang van de kosten van deze vorm van
socialisering en wat dat betekent voor klanten met en zonder zonnepanelen?
Vraag 4
Is de salderingsregeling aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring, ook
in verband met de nieuwe Elektriciteitsrichtlijn (2019/944)? Heeft de Europese Commissie
de salderingsregeling en de voorgestelde aanpassingen zoals voorgesteld in het wetsvoorstel
dat de Kamer binnenkort behandelt, beoordeeld en goedgekeurd?
Vraag 5
Is de salderingsregeling consistent met de Elektriciteitsrichtlijn (2019/944) van
de Europese Unie? Kunt u reageren op de volgende punten waarop de salderingsregeling
en/of het wetsvoorstel in strijd zou kunnen zijn met de Elektriciteitsrichtlijn:
a Overweging 42 van de Richtlijn stelt dat huishoudelijke eindafnemers bij moeten dragen
aan de systeemkosten die worden veroorzaakt met invoeding van elektriciteit. De salderingsregeling
doet dat nu niet, de kosten worden gedragen door de energieleverancier en gesocialiseerd
over alle klanten. (Denk bijvoorbeeld aan de onbalanskosten.)
b Salderen is strijdig met het principe van marktconforme prijzen (artikel 5 van de
Richtlijn), want de leverancier moet de ingevoede elektriciteit afnemen tegen een
hogere dan marktconforme prijs. De salderingsregeling zorgt niet voor voldoende overeenstemming
tussen de elektriciteitsprijs en de feitelijke vraag en aanbod, zoals artikel 3 lid
1 vraagt.
c Salderen is geen prijsinterventie door de overheid die het economisch belang nastreeft,
zoals artikel 5, lid 4a voorschrijft.
d Salderen leidt tot hogere kosten van het energiesysteem en niet tot een kostenefficiënte
inpassing van hernieuwbare energiebronnen in het energiesysteem, zoals overweging
61 van de Richtlijn voorschrijft.
e De Richtlijn schrijft voor dat kwetsbare huishoudelijke eindafnemers worden beschermd,
maar door de socialisering van de kosten van het salderen is daar onvoldoende sprake
van.
f De nieuwe salderingsregeling staat nog steeds nieuwe rechten toe na 31 december 2023
en dat is niet conform artikel 15 lid 4 van de Richtlijn.
Vraag 6
Bent u bereid deze vragen voor de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer
te beantwoorden?
Mededeling
De vragen van het lid Bontenbal (CDA) over de salderingsregeling (2022Z15973) kunnen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord. Ik zal uw Kamer voorafgaand
aan de behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en
de Wet belastingen op milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling
voor kleinverbruikers (35 594), verwacht in week 39, de antwoorden op de vragen doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.